Registratie internationaal webinar ‘ADHD, gifted girls and creativity’

In het schooljaar 2024-2025 organiseert het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid bijna elke maand een international webinar. Tijdens die webinars is Engels de voertaal. Deze webinars zijn bedoeld voor educatieve professionals en zorg- en hulpverleners die beschikken over een brede kennisbasis met betrekking tot hoogbegaafdheid, maar niet over de mogelijkheid beschikken om deel te nemen aan internationale in-person activiteiten zoals grote internationale congressen.

Op 17 april 2025 gaf Mat Fugate het webinar ‘ADHD, gifted girls and creativity’.

C. Matthew Fugate serves as Provost and Chief Academic Officer at Bridges Graduate School of Cognitive Diversity in Education. He received his doctorate in Gifted, Creative, and Talented Studies at Purdue University. Prior to this, he worked as an elementary teacher in the Houston Independent School District where he also served as a Gifted Coordinator and Magnet Coordinator. During this time, he received his Masters in Educational Psychology, Gifted Education from the University of Connecticut. His research has examined the relationship between working memory and levels of creativity in gifted students who also have characteristics related to ADHD. He has also examined the coping mechanisms of twice-exceptional girls in secondary school as they navigate both their academic studies and interpersonal relationships. Matthew is also part of a team looking at the benefits of the Total School Cluster Grouping model, a Javits Grant funded project. He has presented to parents, teachers, and schools across the United States and internationally on topics such as creativity, curriculum compacting, identification, twice exceptionality, underserved populations, and Total School Cluster Grouping. Matthew currently serves on the Board for the Texas Association for Gifted and Talented, and as the Publication Chair for the Special Populations Network and the Awards Co-Chair for the Research and Evaluation Network of the National Association for Gifted Children. Additionally, he serves as a reviewer for several journals, and is the Associate Editor of Teaching for High Potential. He has published several articles, book chapters, and been the co-author and co-editor of two books related to his work.

Registratie webinar Slimme peuters

Ook in het schooljaar 2024-2025 organiseert het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid elke maand een webinar. Op 10 april 2025 organiseerden we een webinar over Slimme peuters.

Om op de goede manier ontwikkelingskansen te bieden zodat een eventuele ontwikkelingsvoorsprong zichtbaar kan worden, is het belangrijk kennis te hebben van de ontwikkeling in de peuterfase. We kijken naar peuter-specifieke aandachtspunten en hoe je dit in een kinderdagverblijf of peutergroep kunt vormgeven. Ook belichten we het belang van de doorgaande lijn naar de kleuters: immers een kind begint niet pas met leren en ontwikkelen op de basisschool.

Spreker was Ragnild Zonneveld.

Webinar Identiteitsontwikkeling bij hoogbegaafde leerlingen

Ook in het schooljaar 2024-2025 organiseert het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid elke maand een webinar, op 1 april 2025 was het thema identiteitsontwikkeling.

Voor sommige leerlingen is het lastig om hun ervaringen en emoties in het omgaan met anderen, het vinden van hun eigen identiteit, en in het zoeken van hun weg in hun schoolcarrière een plaats te geven. Onder bepaalde omstandigheden kan dat voor begaafde leerlingen een extra uitdaging zijn. Wat die uitdaging bepaalt en waardoor het voor sommige kinderen lastiger kan zijn om die ervaringen en emoties die plaats geven kan voor elke begaafde leerling weer anders zijn. Connectieve geletterdheid is een pedagogisch-didactische werkvorm die geschikt is om in te zetten bij de begeleiding van deze leerlingen. Zij ontwikkelen daardoor inzicht in zichzelf en dat kan hen helpen op momenten dat ze het ingewikkeld vinden om over drempels heen te komen in het omgaan met anderen, het zoeken van hun plaats in de wereld en het doorlopen van het onderwijsleerproces.

Spreker was Eleonoor van Gerven, programmamanager van het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid.

Registratie international webinar Del Siegle

In het schooljaar 2024-2025 organiseert het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid bijna elke maand een international webinar. Tijdens die webinars is Engels de voertaal. Deze webinars zijn bedoeld voor educatieve professionals en zorg- en hulpverleners die beschikken over een brede kennisbasis met betrekking tot hoogbegaafdheid, maar niet over de mogelijkheid beschikken om deel te nemen aan internationale in-person activiteiten zoals grote internationale congressen. Op 17 februari 2025 geeft Dr. Del Siegle het webinar ‘Sifting Through the Essentials of Gifted Education for Talent Cultivation: Separating the Wheat from the Chaff’.

Over het webinar

It is the nurturing of gifts and talents that truly makes a difference in children’s lives, along with the benefits they contribute to society. In this presentation, we will explore three essential components of talent development that foster healthy growth and maintain student motivation and engagement. These include access to advanced content, and intellectually stimulating learning environment, and opportunities to explore interests and passions.

Over de spreker

Dr. Del Siegle is the Lynn and Ray Neag Endowed Chair for Talent Development in the Neag School of Education at the University of Connecticut (UConn) and director of the Renzulli Center for Creativity, Gifted Education, and Talent Development. He is among a small group of university professors who has been honored as a teaching fellow. This is the highest honor the University can award for outstanding teaching.

Registratie webinar Creatief denken

Wat is nu eigenlijk creatief denken, wat vraagt het van leraren om dit in hun lessen van hun leerlingen te verwerken en wat vraagt het van kinderen om dit ook echt toe te passen? Creatief denken is niet voorbehouden aan alleen de begaafde leerlingen in je groep! Het biedt juist kansen om een combinatie van denkvaardigheden te ontwikkelen waarvan alle leerlingen profiteren.

Anouk Wissink, co-auteur van ‘Het Ideeëntoestel’ neemt ons mee naar de praktijk. Anouk ontwikkelde samen met David van der Kooij een leerlijn creatief denken en bedacht ze een reeks uitdagende lessen en tools die snel inzetbaar zijn en waarbij je hele klas kan meedoen.

Registratie webinar ‘Anxiety and Stress’ van Teresa Boatman

In het schooljaar 2024-2025 organiseren we bijna elke maand een internationaal webinar. Deze week was het webinar over Anxiety and Stress door Dr. Teresa Boatman, psychologe uit Minnesota, gespecialiseerd in onderwijs en  emotionele ondersteuning bij begaafdheid.

Dr. Teresa Boatman wist in 2 uur zowel theoretische achtergronden als praktische tips voor in de klas en thuis met ons te delen. Een inspirerend webinar dat terug te kijken is via de website.

“Children in today’s world are trying to integrate the experiences of the pandemic with what is “normal” from their perspective. Anxiety seems to have become the norm rather than the exception for children. This session explores the interplay between gifted characteristics and the biological and situational response sets consistent with anxiety. Parents and educators will develop a set of tools and strategies based upon research and best practices in education toward prevention and intervention to allow them to identify, understand and respond to all types of anxiety.”

Bekijk het webinar Universal Design for Learning

In het schooljaar 2024-2025 organiseren we bijna elke maand een internationaal webinar. Deze week was het webinar over Universal Design for Learning door Dr. Claire Hughes, professor voor onderwijs aan begaafde en dubbel bijzondere leerlingen, verbonden aan Cleveland State University.  Dr. Claire Hughes heeft ons in een uur meegenomen door de concepten universal design for learning, diversiteit, gemiddelde, “belonging” en range. Hoe kijk je voorbij de zichtbare gemiddelden en leer je echt de range van je populatie kennen? Een paar uitspraken die zijn blijven hangen:

“The concept of giftedness is designed around the concept of average”

“Diversity is defined by the environment”

“We physically see the world in different ways, so open up to different perspectives”

Dit mooie webinar – hoe kun je zorgen voor een omgeving waarin “belonging” voorop staat voor álle leerlingen – is nu terug te kijken is via de website.

“Gifted learners bring a unique blend of strengths and challenges to the classroom, necessitating a shift from traditional teaching approaches to more flexible, inclusive strategies. Universal Design for Learning (UDL) offers a comprehensive framework to support this diversity by recognizing that there is no “average” learner. This presentation will delve into UDL’s core principles—providing multiple means of engagement, representation, and action/expression—to help educators meet the needs of gifted and 2E students. Through these strategies, teachers can increase rigor, cultivate engagement, and eliminate learning barriers, allowing each student to access content meaningfully and achieve their potential. Practical examples will illustrate how to enhance instruction through diverse materials, scaffolded activities, and student-centered assessment, all tailored to develop the abilities and talents of the range of students within a classroom.”

Registratie webinar ‘Different Conceptualizations of Strength-Based Methodologies and Practices for Twice-Exceptional Neurodiverse Learners: Teacher and Family Perspectives’

In het schooljaar 2024-2025 organiseert het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid bijna elke maand een international webinar. Tijdens die webinars is Engels de voertaal. Deze webinars zijn bedoeld voor educatieve professionals en zorg- en hulpverleners die beschikken over een brede kennisbasis met betrekking tot hoogbegaafdheid, maar niet over de mogelijkheid beschikken om deel te nemen aan internationale in-person activiteiten zoals grote internationale congressen. Op 29 januari gaf Dr Michelle Ronksley-Pavia het webinar ‘Different Conceptualizations of Strength-Based Methodologies and Practices for Twice-Exceptional Neurodiverse Learners: Teacher and Family Perspectives’.

Dr Michelle Ronksley-Pavia will present one of her innovative research projects that explored the distinct ways parents, students, and educators conceptualise twice-exceptional learners’ strengths. Her findings reveal insightful contrasts—while teachers often focused on measurable academic achievements and classroom-oriented behaviours, parents and students identified broader cognitive traits, creative abilities, and intrinsic qualities. This webinar explores these different perspectives across academic, behavioural, emotional, and cognitive domains, examining how these varying viewpoints may impact educational approaches and student outcomes. Learn how understanding these different conceptualisations can potentially lead to more effective support strategies for neurodiverse twice-exceptional learners.

Over de spreker
Dr Michelle Ronksley-Pavia is a Senior Lecturer in Special Education and Inclusive Education at Griffith University, Australia, where she directs the Graduate Certificate in Special Education program. An internationally recognised researcher in gifted education and twice-exceptionality, she brings over two decades of expertise in neurodiversity and exceptional learner populations. Her research focuses on understanding complex intersectionalities in twice-exceptional and multi-exceptional learners, with particular emphasis on underserved gifted populations and generative artificial intelligence (GenAI). As an Australian Delegate to the World Council for Gifted and Talented Children (WCGTC), she contributed to the development of Global Principles for Professional Learning in Gifted Education. Dr Ronksley-Pavia’s scholarly work spans empirical research, theoretical development, and practical applications in supporting diverse exceptional learners, reflected in her extensive publication record in international journals and books.

Registratie webinar Peergrouponderwijs

Op 20 januari 2025 organiseerde het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid het webinar over Peergrouponderwijs. De spreker is Eleonoor van Gerven, programmamanager van het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid. In het panel zitten Rieke Huijgen (specialist begaafdheid en dubbel bijzondere leerlingen bij relevantebegeleiding.nl), Hannie Dierx (leraar, specialist hoogbegaafdheid bij RBOB de Kempen) en Cindy Floors (specialist begaafdheid Admiraal de Ruyterschool).

Peergrouponderwijs biedt mogelijkheden om het onderwijs aan leerlingen met kenmerken van begaafdheid passender te maken. Dat kan zowel in kleine clustergroepjes binnen de reguliere groep als in een constructie waarin leerlingen voor een deel van de tijd deelnemen aan activiteiten buiten de reguliere groep. Er is ook sprake van peergrouponderwijs als leerlingen deelnemen aan voltijdsbegaafdheidsonderwijs. Ook dat kan voor sommige leerlingen een oplossing zijn. In dit webinar gaan we in op een aantal mogelijke perspectieven en kaders om peergrouponderwijs op te zetten en verkennen we hoe de visie op begaafdheid mede van invloed kan zijn op de opzet, organisatie en selectie van leerlingen die aan peergrouponderwijs deelnemen.

Registratie webinar Teresa Boatman

In het schooljaar 2024-2025 organiseren we bijna elke maand een internationaal webinar. Deze week was het webinar over Anxiety and Stress door Dr. Teresa Boatman, psychologe uit Minnesota, gespecialiseerd in onderwijs en  emotionele ondersteuning bij begaafdheid.

Dr. Teresa Boatman wist in 2 uur zowel theoretische achtergronden als praktische tips voor in de klas en thuis met ons te delen. Een inspirerend webinar dat terug te kijken is via de website.

“Children in today’s world are trying to integrate the experiences of the pandemic with what is “normal” from their perspective. Anxiety seems to have become the norm rather than the exception for children. This session explores the interplay between gifted characteristics and the biological and situational response sets consistent with anxiety. Parents and educators will develop a set of tools and strategies based upon research and best practices in education toward prevention and intervention to allow them to identify, understand and respond to all types of anxiety.”

Geïnspireerd geraakt? Volgende week, op 18 november van 16:00-17:00 u staat alweer een nieuw webinar op de agenda over Universal Design for Learning door Dr. Claire Hughes van Cleveland State University!