Ouders – Joyce Tetteroo: hoe kom je erachter?

Joyce Tetteroo is getrouwd met Niels en samen hebben zij drie kinderen: Nina (10), Eva (8) en Sven (3). Ze wonen in Berkel en Rodenrijs, dat is fijn rustig wonen en vlakbij de grote stad. Joyce werkt als leerkracht en specialist burgerschap in het basisonderwijs.

Twee keer per week gaat ze in de plaatselijke sportschool sporten. Met hun zoon gaat ze peuterzwemmen en daarnaast haalt en brengt ze de kinderen naar handbal of muziekles. Ze leest graag, geregeld ook kinderboeken.

Joyce vindt het heerlijk om met het gezin of vriendinnen en hun kinderen op pad te gaan met de Rotterdampas of de museumjaarkaart. Ze hebben er vooralsnog voor gekozen hun kinderen niet te laten versnellen of te testen. Wel krijgen de meiden sinds groep 1 op school levelwerk aangeboden. Voor de opvoeding volgen ze vooral hun gevoel en leren ze steeds meer kijken naar de behoefte van hun kinderen. Humor heeft een belangrijke rol in het gezin.

In een aantal video’s vertelt Joyce over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Joyce is ‘Hoe is het om ouder van een hoogbegaafd kind te zijn?’:

  1. Even voorstellen
  2. Hoe kom je erachter?
  3. Wel of niet testen?
  4. Het aanbod op school en daarbuiten
  5. Een dubbelrol als ouder en leerkracht
  6. De uitdaging als ouders

Ouders – Joyce Tetteroo: wel of niet testen?

Joyce Tetteroo is getrouwd met Niels en samen hebben zij drie kinderen: Nina (10), Eva (8) en Sven (3). Ze wonen in Berkel en Rodenrijs, dat is fijn rustig wonen en vlakbij de grote stad. Joyce werkt als leerkracht en specialist burgerschap in het basisonderwijs.

Twee keer per week gaat ze in de plaatselijke sportschool sporten. Met hun zoon gaat ze peuterzwemmen en daarnaast haalt en brengt ze de kinderen naar handbal of muziekles. Ze leest graag, geregeld ook kinderboeken.

Joyce vindt het heerlijk om met het gezin of vriendinnen en hun kinderen op pad te gaan met de Rotterdampas of de museumjaarkaart. Ze hebben er vooralsnog voor gekozen hun kinderen niet te laten versnellen of te testen. Wel krijgen de meiden sinds groep 1 op school levelwerk aangeboden. Voor de opvoeding volgen ze vooral hun gevoel en leren ze steeds meer kijken naar de behoefte van hun kinderen. Humor heeft een belangrijke rol in het gezin.

In een aantal video’s vertelt Joyce over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Joyce is ‘Hoe is het om ouder van een hoogbegaafd kind te zijn?’:

  1. Even voorstellen
  2. Hoe kom je erachter?
  3. Wel of niet testen?
  4. Het aanbod op school en daarbuiten
  5. Een dubbelrol als ouder en leerkracht
  6. De uitdaging als ouders

Ouders – Joyce Tetteroo: een dubbelrol als ouder en leerkracht

Joyce Tetteroo is getrouwd met Niels en samen hebben zij drie kinderen: Nina (10), Eva (8) en Sven (3). Ze wonen in Berkel en Rodenrijs, dat is fijn rustig wonen en vlakbij de grote stad. Joyce werkt als leerkracht en specialist burgerschap in het basisonderwijs.

Twee keer per week gaat ze in de plaatselijke sportschool sporten. Met hun zoon gaat ze peuterzwemmen en daarnaast haalt en brengt ze de kinderen naar handbal of muziekles. Ze leest graag, geregeld ook kinderboeken.

Joyce vindt het heerlijk om met het gezin of vriendinnen en hun kinderen op pad te gaan met de Rotterdampas of de museumjaarkaart. Ze hebben er vooralsnog voor gekozen hun kinderen niet te laten versnellen of te testen. Wel krijgen de meiden sinds groep 1 op school levelwerk aangeboden. Voor de opvoeding volgen ze vooral hun gevoel en leren ze steeds meer kijken naar de behoefte van hun kinderen. Humor heeft een belangrijke rol in het gezin.

In een aantal video’s vertelt Joyce over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Joyce is ‘Hoe is het om ouder van een hoogbegaafd kind te zijn?’:

  1. Even voorstellen
  2. Hoe kom je erachter?
  3. Wel of niet testen?
  4. Het aanbod op school en daarbuiten
  5. Een dubbelrol als ouder en leerkracht
  6. De uitdaging als ouders

Ouders – Joyce Tetteroo: de uitdaging als ouders

Joyce Tetteroo is getrouwd met Niels en samen hebben zij drie kinderen: Nina (10), Eva (8) en Sven (3). Ze wonen in Berkel en Rodenrijs, dat is fijn rustig wonen en vlakbij de grote stad. Joyce werkt als leerkracht en specialist burgerschap in het basisonderwijs.

Twee keer per week gaat ze in de plaatselijke sportschool sporten. Met hun zoon gaat ze peuterzwemmen en daarnaast haalt en brengt ze de kinderen naar handbal of muziekles. Ze leest graag, geregeld ook kinderboeken.

Joyce vindt het heerlijk om met het gezin of vriendinnen en hun kinderen op pad te gaan met de Rotterdampas of de museumjaarkaart. Ze hebben er vooralsnog voor gekozen hun kinderen niet te laten versnellen of te testen. Wel krijgen de meiden sinds groep 1 op school levelwerk aangeboden. Voor de opvoeding volgen ze vooral hun gevoel en leren ze steeds meer kijken naar de behoefte van hun kinderen. Humor heeft een belangrijke rol in het gezin.

In een aantal video’s vertelt Joyce over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Joyce is ‘Hoe is het om ouder van een hoogbegaafd kind te zijn?’:

  1. Even voorstellen
  2. Hoe kom je erachter?
  3. Wel of niet testen?
  4. Het aanbod op school en daarbuiten
  5. Een dubbelrol als ouder en leerkracht
  6. De uitdaging als ouders

Ouders – Positive discipline

Drs. Marieke van der Zee is psycholoog en werkte als manager en projectmedewerker in de kinderopvang. In 2002 richtte ze Buro Mare, een bureau voor trainingen in opvoedingsvaardigheden.

Marieke werkt ervaringsgericht en heeft door haar werk als oudertrainer en door studies, zoals de ‘parent effectiveness training’ en de ECHA-opleiding tot ‘specialist begaafdheid’ aan de Radboud Universiteit Nijmegen, veel kennis en ervaring met opvoedingsvaardigheden bij hoogbegaafde kinderen.

Marieke maakte voor ouders twee video’s over het opvoeden van begaafde kinderen:

  1. De meerwaarde van ‘Positive discipline’ van Jane Nelsen bij het opvoeden van begaafde kinderen.
  2. Passende methoden bij het opvoeden van begaafde kinderen

Ouders – Passende methoden bij het opvoeden van begaafde kinderen

Drs. Marieke van der Zee is psycholoog en werkte als manager en projectmedewerker in de kinderopvang. In 2002 richtte ze Buro Mare, een bureau voor trainingen in opvoedingsvaardigheden.

Marieke werkt ervaringsgericht en heeft door haar werk als oudertrainer en door studies, zoals de ‘parent effectiveness training’ en de ECHA-opleiding tot ‘specialist begaafdheid’ aan de Radboud Universiteit Nijmegen, veel kennis en ervaring met opvoedingsvaardigheden bij hoogbegaafde kinderen.

Marieke maakte voor ouders twee video’s over het opvoeden van begaafde kinderen:

  1. De meerwaarde van ‘Positive discipline’ van Jane Nelsen bij het opvoeden van begaafde kinderen.
  2. Passende methoden bij het opvoeden van begaafde kinderen

Ouders – Annemarie van Vulpen: wat zijn de uitdagingen?

Annemarie van Vulpen werkt op de Berg en Bosch school in Houten, een speciaal onderwijs school gespecialiseerd in het begeleiden van leerlingen met een vorm van autisme. Annemarie is daar intern begeleider in het basisonderwijs.
In een aantal video’s vertelt Annemarie over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews is ‘Hoogbegaafde leerlingen in het SO’:

  1. Even voorstellen
  2. Hoogbegaafde leerlingen in het speciaal onderwijs
  3. Wat zijn de uitdagingen?
  4. Wat levert het op voor de leerlingen?

Peergrouponderwijs – Leergedragondersteunende strategieën

Onder leergedragondersteunende strategieën verstaan we alle leer- en studievaardigheden die leerlingen nodig hebben om aan een taak te kunnen beginnen en deze tot een goed einde te kunnen brengen. Hieronder kun je de zogenoemde executieve vaardigheden verstaan (denk aan taakinitiatie, doelgericht gedrag en volgehouden aandacht en ook het vermogen om je denken en handelen te organiseren), maar ook het op een handige manier kunnen of overleggen met andere leerlingen, op een passend moment en op een passende wijze om hulp vragen.

Peergrouponderwijs – Onderleren/onderpresteren

Onderleren en onderpresteren hebben met elkaar te maken, maar zijn wel twee verschillende dingen.

Onder onderpresteren verstaan we minder presteren dan je op grond van een vermeend ontwikkelingspotentieel zou kunnen, waarbij een deel van deze leerlingen ook beneden het groepsgemiddelde presteert.

Onder onderleren verstaan we leerlingen die minder leren dan dat ze op grond van hun ontwikkelingspotentieel zouden kunnen. Er zijn leerlingen die ten opzichte van de gemiddelde leerlingen of de andere academisch sterke leerlingen nog steeds goed presteren, maar eigenlijk nauwelijks leren. Dat zijn de leerlingen die veelal hoog scoren en foutloos werken. Leerlingen die onderleren ervaren dat de context waarin zij op school functioneren onvoldoende een beroep doet op hun eigen capaciteiten en benoemen deze mismatch vaak als ze daarover in een veilige situatie in gesprek kunnen gaan.

Peergrouponderwijs – Heterogene groep/heterogene setting

Onder heterogeen verstaan we de onderlinge verschillen tussen individuen. Bij een heterogene groep of een heterogene setting gaat het er dus om dat de leerlingen die hierin functioneren sterk van elkaar kunnen verschillen. Die verschillen kunnen zowel het didactisch niveau als hun leervaardigheid betreffen.