Registratie webinar Culturele responsiviteit

In het schooljaar 2025-2026 organiseert het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid weer international webinars. Tijdens die webinars is Engels de voertaal. Deze webinars zijn bedoeld voor educatieve professionals en zorg- en hulpverleners die beschikken over een brede kennisbasis met betrekking tot hoogbegaafdheid, maar niet over de mogelijkheid beschikken om deel te nemen aan internationale in-person activiteiten zoals grote internationale congressen.

Op 29 oktober 2025 gaf Wendy Behrens het webinar Culturele responsiviteit.

Net als voor alle andere leerlingen is het voor begaafde leerlingen van cruciaal belang dat hun leraren betekenisvol reageren op hun educatieve behoeften. Als dat niet gebeurt zullen vooral begaafde leerlingen uit achterstandsmilieu’s en een niet-Nederlandstalige achtergrond niet de kansen krijgen waar zij vanuit een gelijkwaardigheidsbeginsel recht op hebben. De invloed van cultuur op het kunnen zien, begrijpen en betekenisvol reageren van educatieve behoeften van leerlingen is groot (Fugate et al, 2021). Culturele responsiviteit is noodzakelijk om begaafde leerlingen uit sociaal-economische achterstandsmileu’s en begaafde leerlingen met een niet-Nederlandstalige achtergrond te kunnen herkennen én passend onderwijs te bieden. Daarom worden in dit webinar een aantal voorwaarden besproken die bijdragen aan het vergroten van kansen op passend onderwijs aan deze specifieke groep leerlingen.

Registratie webinar Slimme meisjes

Ook in het schooljaar 2024-2025 organiseert het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid elke maand een webinar. Op 13 mei was het onderwerp slimme meisjes.

Waarom wordt cognitief talent bij meisjes nog steeds minder snel herkend dan bij jongens? Wat maakt dat meisjes regelmatig minder deelnemen aan peergroeponderwijs? In dit webinar gaan we kijken waar slimme meisjes tegenaan kunnen lopen, zowel op school als in vriendschappen. Wat is de invloed van onze cultuur op de ontwikkeling en hoe beïnvloeden vooroordelen ons denken en handelen? Is genderongelijkheid iets uit het verleden? Welke rol spelen leerkrachtverwachtingen bij het signaleren van cognitief talent bij meisjes?

Wat kun jij doen om cognitief talent bij meisjes eerder en beter signaleren?  Hoe sluit je vervolgens aan op de ontwikkel- en onderwijsbehoeften?

Maaike Goddijn werkt als onderwijsadviseur en ECHA specialist begaafdheid bij Het ABC. Ze is docent aan de Radboud Universiteit bij de Radboud International Training on High Ability (RITHA) en heeft zich gespecialiseerd in verborgen talent bij meisjes en vrouwen. Hiernaast maakt ze deel uit van het programmateam van de Day a Week School.

Kansengelijkheid – Wat is nodig voor beter cultureel-sensitief reageren?

Onder kinderen van allochtone komaf wordt hoogbegaafdheid minder snel vastgesteld dan bij autochtone kinderen. Wat kunnen we doen om dat te veranderen? Gemiddelde kinderen bestaan niet, maar we zijn biologisch geprogrammeerd om kinderen in hokjes te plaatsen. Wat kun je doen om beter cultureel-sensitief te reageren?

Martin van Rooij interviewt in deze video Sima de Bruyn-Daoud (Directeur Stichting iQ+) over het thema Kansengelijkheid.

Kansengelijkheid – Maatwerk moet mogelijk zijn

Welk onderwijsbod kun je bieden aan dubbel-bijzondere kinderen? Wat goed is voor de een, is ook goed voor de ander. Wat kun je doen aan maatwerk? Wat doe op scholen met nieuwkomers?

Martin van Rooij interviewt in deze video Joost van Caam (directeur-bestuurder SWV-PO, Amsterdam Diemen) over het thema Kansengelijkheid.

Kansengelijkheid – Kansengelijkheid en inclusie

Vergroot je de kansenongelijkheid als je focust op hoogbegaafdheid? Wat is het effect van voltijds HB-klassen? Vergroot je dan de segregatie? Kun je begaafdheidsonderwijs in een reguliere context verzorgen, dus in een voltijds aanbod in een brede context?

Martin van Rooij interviewt in deze video Joost van Caam (directeur-bestuurder SWV-PO, Amsterdam Diemen) over het thema Kansengelijkheid.

Kansengelijkheid – Logisch redeneren

Onder logisch redeneren verstaan we het vermogen om je te richten op een taak waarbij je stap voor stap mentaal doorneemt wat je moet doen om de taak te kunnen verrichten. Je bekijkt dus wat de situatie is, weegt af wat er gedaan moet worden en komt dan tot een logische conclusie.

Een test om het vermogen om logisch redeneren te meten, laat je onder tijdsdruk een reeks opgaven maken waarbij je vermogen om conclusies te trekken, en de nauwkeurigheid waarmee je de taak aanpakt en oplost, in beeld wordt gebracht.

Kansengelijkheid – Leerlingen vergelijken met een lokale normgroep

Op het moment dat je leerlingen vergelijkt met een lokale normgroep (bijvoorbeeld met andere leerlingen op een school) zullen niet alle leerlingen die boven het gemiddelde, of zelfs ver boven het gemiddelde uitsteken, kinderen zijn met kenmerken van begaafdheid. Maar als je de educatieve behoeften van deze leerlingen afzet tegen het onderwijsaanbod op de school, dan kan het wel zo zijn dat deze leerlingen meer aankunnen dan het bestaande aanbod van hen vergt. Door deze leerlingen andere leerstof aan te bieden, kom je dan beter tegemoet aan hun educatieve behoeften.