Peergrouponderwijs – Psychologische identificatie

Psychologische identificatie is het vergroten van gevoelens van eigenwaarde door zich te vereenzelvigen met een persoon van aanzien. Met andere woorden: identiteit ontwikkelen mensen in interactie met anderen en daarbij is het relevant dat er betekenisvolle anderen zijn in je omgeving waaraan een mens zich kan spiegelen en waarvan je ook kunt denken: “zo zou ik ook graag willen zijn” of “dat zou ik ook graag willen snappen of kunnen”.

Peergrouponderwijs – Formatief toetsen

Er zijn grofweg twee typen toetsen: summatieve toetsen waarbij de resultaten min of meer leiden tot een opsomming van wat de leerling weet en bereikt heeft; en formatieve toetsen waarmee we in beeld brengen wat een leerling (nog) te leren heeft, hoe dit bereikt kan worden. En waarbij de antwoorden handvatten geven op tot een bij de leerling passend aanbod en aanpak te komen.

Peergrouponderwijs – Deep dive Peergroupcontact

In deze deepdive vertelt Quen van Meer, beleidsmedewerker bij Samenwerkingsverband Koers VO, over het belang van peergroepcontact en deelt ze de evaluatieresulaten van 21 scholen met een peergroup.