Hoogbegaafdheid in het VO – Doorstroom naar het vo

Eind groep 8 kreeg de dochter van Sanne een VMBO-advies. Daar schrok haar dochter enorm van en tóen ging ze hard aan het werk. Hoe ging het daarna verder in het vo?

Martin van Rooij interviewt in deze video leerkracht ‘Sanne’ over haar ervaringen als ouder van een hoogbegaafde dochter.

Hoogbegaafdheid in het VO – Een gewaagde stap

Sanne en haar man kozen voor een onderwijstype dat zich nog niet bewezen had en in een experimentele fase zat: een gewaagde stap. Hoe kijkt ze hier nu op terug?

Martin van Rooij interviewt in deze video leerkracht ‘Sanne’ over haar ervaringen als ouder van een hoogbegaafde dochter.

Hoogbegaafdheid in het VO – De start

Hannah vertelt dat ze bij alle schooltypen in het vo meer- en hoogbegaafde leerlingen ziet. Een aantal docenten zijn ECHA-specialist en die spelen een rol in de begeleiding van meerbegaafde leerlingen.

Martin van Rooij interviewt in deze video Hannah Groos (leraar Klassieke Talen, leerlingbegeleider en ondersteuningscoördinator bovenbouw vwo, Vissers ’t Hooft Lyceum, Leiden) over haar ervaringen als leraar, leerlingbegeleider en onderwijsondersteuner met het begeleiden van hoogbegaafde leerlingen in het vo.

Hoogbegaafdheid in het VO – Wat doen jullie anders dan 5 jaar geleden?

Hannah vertelt wat er veranderd is sinds ze 5 jaar geleden zijn gestart met het begeleiden van hoogbegaafde leerlingen, zoals bijvoorbeeld bij het aanleren van leerstrategieën waarmee ze problemen in het verdere onderwijstraject voorkomen.

Martin van Rooij interviewt in deze video leerkracht Hannah Groos (leraar Klassieke Talen, leerlingbegeleider en ondersteuningscoördinator bovenbouw vwo, Vissers ’t Hooft Lyceum, Leiden) over haar ervaringen als leraar, leerlingbegeleider en onderwijsondersteuner.

Hoogbegaafdheid in het VO – Peergroepen

Hannah vertelt over de peergroepen (onder lestijd en met begeleiding). Er is zowel aandacht voor ‘hoe gaat het met jou’ als voor verdiepingsprojecten die leerlingen zelf kiezen.

Martin van Rooij interviewt in deze video leerkracht Hannah Groos (leraar Klassieke Talen, leerlingbegeleider en ondersteuningscoördinator bovenbouw vwo, Vissers ’t Hooft Lyceum, Leiden) over haar ervaringen als leraar, leerlingbegeleider en onderwijsondersteuner.

Hoogbegaafdheid in het VO – De Schakelklas

Ingrid vertelt over ‘De Schakelklas’ in regio Leiden, een bovenschoolse voorziening voor leerlingen die zijn uitgevallen in het reguliere vo. Ze vertelt waarom leerlingen uitvallen. In haar schakelklas van 24 leerlingen zitten nu 6 hoogbegaafde leerlingen.

Martin van Rooij interviewt in deze video leerkracht Ingrid Toonen (coördinator bovenschoolse voorziening ‘De Schakelklas’, Samenwerkingsverband VO Regio Leiden) over haar ervaringen met hoogbegaafde leerlingen die uitvallen in het reguliere vo.

Hoogbegaafdheid in het VO – Wat doet de voorziening?

Ingrid vertelt over het aanbod voor de 24 leerlingen in ‘De Schakelklas’. Leerlingen moeten weer wennen aan de schoolse setting en krijgen een maatwerkprogramma.

Martin van Rooij interviewt in deze video Ingrid Toonen (coördinator bovenschoolse voorziening ‘De Schakelklas’, Samenwerkingsverband VO Regio Leiden) over haar ervaringen met hoogbegaafde leerlingen die uitvallen in het reguliere vo.

Hoogbegaafdheid in het VO – Wat zou je doen als je een grote zak met geld had?

Ingrid geeft antwoord op de vraag wat ze zou doen voor hoogbegaafde leerlingen als ze een grote zak met geld had. Deze leerlingen verwachten vaak: ‘Nu gaat het gebeuren, nu kom ik op een school voor alleen maar slimme leerlingen’. Maar zo gaat het natuurlijk niet.

Martin van Rooij interviewt in deze video Ingrid Toonen (coördinator bovenschoolse voorziening ‘De Schakelklas’, Samenwerkingsverband VO Regio Leiden) over haar ervaringen met hoogbegaafde leerlingen die uitvallen in het reguliere vo.

Hoogbegaafdheid in het VO – Vanuit de wieg meteen op de fiets naar de stad

Karen werkt veel met leerlingen die uitvallen in het vo, dat zijn regelmatig hoogbegaafde leerlingen. Zij komen in beeld als ze niet de cijfers halen die er van ze verwacht worden. Ze vertelt waar het fout gaat met deze leerlingen.

Martin van Rooij interviewt in deze video Karen Streefland (begeleider passend onderwijs bij de Ambulant Educatieve Dienst, Leiden) over haar ervaringen met hoogbegaafde leerlingen die het moeilijk hebben op het vo.

Hoogbegaafdheid in het VO – De rol van de bovenschoolse begeleider

Karen vertelt dat ze in de begeleiding van de hoogbegaafde leerlingen breder kijken dan alleen naar cognitie. En over het temperen van de verwachtingen van de ouders en de school. Van school hoort ze vaak: “Hij wil niet”. Maar het gaat vaak om “nog niet kunnen.” Wat doe je dan als bovenschools begeleider?

Martin van Rooij interviewt in deze video Karen Streefland (begeleider passend onderwijs bij de Ambulant Educatieve Dienst, Leiden) over haar ervaringen met hoogbegaafde leerlingen die het moeilijk hebben op het vo.