Het KCHB organiseert online literatuurbijeenkomsten om samen te sparren over literatuur/theorie over begaafdheid. We nodigen je van harte uit om je voor een of meerdere bijeenkomsten in te schrijven. Deelnemen is gratis!
Doel van de bijeenkomsten
Het doel van de bijeenkomsten is om zowel uit te wisselen wat je zou kunnen lezen, als om je te helpen kritisch samen na te denken over wát je hebt gelezen en hoe dat kan bijdragen aan jouw eigen praktijk. Daarom hebben we de sparringsessies gekoppeld aan speciale thema’s. Zo kun je kiezen welke thema’s voor jou relevant zijn voor je professionele ontwikkeling om aan deel te nemen.
Thema’s
- 4 november 2024: Visies op begaafdheid
- 3 december 2024: Differentiatie en peergroeponderwijs
- 9 december 2024: Onderpresteren
- 14 januari 2025: Compacten en verrijken
- 18 februari 2025: Executieve vaardigheden
- 8 april 2025: Dubbel bijzondere leerlingen
- 12 mei 2025: Versnellen
Voorbereiding: bron kiezen
Je kiest ZELF een bron die je wilt lezen en inbrengen. Het KCHB mag geen teksten ter beschikking stellen omdat dit mogelijk strijdig kan zijn met wetgeving inzake het auteursrecht. Onder een bron verstaan we:
– Een hoofdstuk uit een boek;
– Een boek;
– Een artikel (9-12 pagina’s) uit een tijdschrift;
– Een combinatie van drie artikelen die thematisch samenhangen maar elk maar 3-4 pagina’s zijn.
Voorbereiding: pitch
Om de bijeenkomst echt effectief te laten zijn verwachten we van jou een inspanning in de voorbereiding. Alle deelnemers geven tijdens de bijeenkomst een ‘pitch’ van 5 minuten over de bron van je keuze. Dat doen we in kleine groepjes zodat er na die pitch ook ruimte is om op een veilige wijze tot uitwisseling en tot samen kritisch nadenken te komen. Jouw pitch moet in elk geval aan de onderstaande drie punten voldoen.
- Je gaat in deze ‘pitch’ in elk geval vertellen waarom je voor een bron hebt gekozen.Om je voor te bereiden kan het handig zijn om als eens even te kijken welke informatie we over het onderwerp van jouw keuze we al op de website hebben staan. In de brochures vind je verwijzingen naar literatuur die auteurs hebben gebruikt om hun tekst te onderbouwen. Je vind ook verwijzingen onder het kopje “meer lezen?”. Wellicht dat je daar tips en suggesties uit kunt halen om je in een thema te verdiepen. Het is natuurlijk ook goed als je zelf op eigen kracht keuzes maakt tussen artikelen of boeken (of een hoofdstuk uit een boek).
- Je gaat vertellen welke criteria je hebt gebruikt om de bron ‘te wegen’.
Veel bronnen zullen zijn, maar je moet naar de mededeelnemers wel kunnen onderbouwen waarom je dan deze keuze hebt gemaakt. Daarbij moet je instaat zijn om aan de anderen duidelijk te maken welke criteria je hebt gebruikt om die beoordeling uit te voeren. Daarom stel jij jezelf vooraf de volgende vragen:
– Met welke functie wil ik dit artikel/hoofdstuk/boek lezen?
– Ik wil het beoordelen op geschiktheid voor mijn eigen handelen.
– Ik wil het beoordelen op geschiktheid om er collega’s mee te informeren.
– Ik wil het beoordelen op geschiktheid om er ouders mee te informeren. - Je geeft je oordeel op basis van deze criteria over de bron die je hebt gelezen.
Stel dat je al heel veel voorkennis hebt, dan kun je die natuurlijk inzetten om informatie uit de bron die je gekozen hebt meet te vergelijken. Heb je minder theoretische kennis maar wel veel praktijkkennis dan kun je vanuit die praktijkkennis de informatie uit de bron koppelen aan je eigen praktijk.
In het afrondende plenaire deel van de bijeenkomst deel je via de chatfunctie in ZOOM de literatuurgegevens van de tekst die je gelezen hebt: naam auteur, jaar van publicatie, titel van artikel/boek/hoofdstuk. Bij een artikel/hoofdstuk uit een boek graag ook de volledige boektitel. Als iets is gedownload, zorg dan ook graag de link naar de download beschikbaar is om te delen.