Kansengelijkheid
Op deze pagina vind je al onze content over kansengelijkheid, onderwijs en hoogbegaafdheid.
Animatie: het thema in het kort
Publicaties en webinars
Wat verstaan we onder...
Interviews
Sima de Bruyn-Daoud
(directeur Stichting iQ+)
Joost van Caam
(directeur-bestuurder swv po)
Willy de Heer
(Kenniscentrum Makkelijk Lerenden)
Barbara Hent
(coördinator expertteam swv)
Femke Hovinga
(Directeur Talentissimo en SCALIQ)
Deep dives
Alle publicaties, tools en filmpjes over dit thema
Hieronder vind je alle kennisbankitems die horen bij het thema Kansengelijkheid.
Registratie webinar Slimme meisjes
Ook in het schooljaar 2024-2025 organiseert het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid elke maand een webinar. Op 13 mei was het
Kansengelijkheid – Wat is nodig voor beter cultureel-sensitief reageren?
Onder kinderen van allochtone komaf wordt hoogbegaafdheid minder snel vastgesteld dan bij autochtone kinderen. Wat kunnen we doen
Kansengelijkheid – Maatwerk moet mogelijk zijn
Welk onderwijsbod kun je bieden aan dubbel-bijzondere kinderen? Wat goed is voor de een, is ook goed voor
Kansengelijkheid – Kansengelijkheid en inclusie
Vergroot je de kansenongelijkheid als je focust op hoogbegaafdheid? Wat is het effect van voltijds HB-klassen? Vergroot je
Kansengelijkheid – Hoogbegaafd en migratieachtergrond: deel 1
In deze deepdive (deel 1) vertellen Sima de Bruyn-Daoud (Stichting iQ+) en Leonieke Boogaard (Koepel Hoogbegaafdheid) wat je
Kansengelijkheid – Hoogbegaafd en migratieachtergrond: deel 2
In deze deepdive (deel 2) vertellen Sima de Bruyn-Daoud (Stichting iQ+) en Leonieke Boogaard (Koepel Hoogbegaafdheid) wat je
Kansengelijkheid – Strategisch werken aan kansengelijkheid en begaafdheid
In deze deepdive licht Grethe van Geffen (trainer en organisatieadviseur, Seba cultuurmanagement) tien kritische succesfactoren toe voor het
Kansengelijkheid – Logisch redeneren
Onder logisch redeneren verstaan we het vermogen om je te richten op een taak waarbij je stap voor
Kansengelijkheid – Leerlingen vergelijken met een lokale normgroep
Op het moment dat je leerlingen vergelijkt met een lokale normgroep (bijvoorbeeld met andere leerlingen op een school)