Skip to content

Slimme meisjes – Stefanie Idzinga: Even voorstellen

Stefanie Idzinga is leerkracht op een school voor voltijds basisonderwijs voor leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid. Binnen haar schoolbestuur is zij verantwoordelijk voor het opzetten, uitvoeren en begeleiden van HB-arrangementen. In deze rol ondersteunt zij leerkrachten bij het signaleren en begeleiden van (vermoedelijk) hoogbegaafde leerlingen, en draagt zij bij aan het versterken van kennis en bekwaamheid binnen de scholen.

Stefanie is RITHA Specialist en ECHA Specialist in Gifted Education. Tijdens deze opleiding verdiepte zij zich in het thema zelfregulerend leren. Vanuit deze expertise ontwikkelde zij een lessenserie gericht op het versterken van metacognitieve vaardigheden en eigenaarschap bij hoogbegaafde leerlingen. Haar benadering stimuleert het ontwikkelen van leerstrategieën, reflectie en zelfsturing.

Een ander punt van aandacht binnen haar werk is de herkenning en ondersteuning van meisjes met kenmerken van hoogbegaafdheid. Stefanie zet zich in voor het vergroten van bewustwording hierover en zorgt voor gerichte ondersteuning, zodat ook deze leerlingen gezien en begrepen worden. Met haar combinatie van praktijkervaring, inhoudelijke expertise en pedagogische visie, levert Stefanie een bijdrage aan kennisdeling en kwaliteitsverbetering binnen het onderwijs aan begaafde leerlingen.

In een aantal video’s vertelt Stefanie over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Stefanie is onzichtbare meisjes zichtbaar maken.

  • Even voorstellen
  • De rol van ouders bij het signaleren van slimme meisjes
  • Pedagogische sensitiviteit: vragenstellen en luisteren
  • Onzichtbare meisjes zichtbaar maken. De rol van de school
  • Verschil in gedrag thuis en op school