Skip to content

Podcast

Podcast (Hoog)begaafdheid in het po en vo

Bij het ‘Basisboek (Hoog)begaafdheid voor po en vo’ zijn meer dan 30 interviews opgenomen die allemaal een relatie hebben met een thema in het boek. Deze podcastserie ‘(Hoog)begaafdheid in het po en vo’ kun je vinden in onze Kennisbank en op de bekende podcastkanalen.
Aflevering 1

Lianne Hoogeveen over concepten van begaafdheid

Gast in deze podcast is Lianne Hoogeveen, bijzonder hoogleraar aan de Radboud Universiteit. Haar leeropdracht betreft de identificatie, ondersteuning en begeleiding van talent. Het thema van het interview is concepten van begaafdheid: welke ontwikkelingen zijn waarneembaar en wat kunnen deze ontwikkelingen voor de onderwijspraktijk betekenen?

Aflevering 2

Grethe van Geffen & Wendy Haanschoten over hoogbegaafde volwassenen en kinderen

Gast in deze podcast is Lianne Hoogeveen, bijzonder hoogleraar aan de Radboud Universiteit. Haar leeropdracht betreft de identificatie, ondersteuning en begeleiding van talent. Het thema van het interview is concepten van begaafdheid: welke ontwikkelingen zijn waarneembaar en wat kunnen deze ontwikkelingen voor de onderwijspraktijk betekenen?

Aflevering 3

Anouke Bakx over concepten van begaafdheid

Gast in deze podcast is Anouke Bakx. Zij is lector bij Fontys Hogeschool en vooral betrokken bij de lerarenopleidingen en bijzonder hoogleraar bij Tilburg University op het terrein van hoogbegaafdheid. Verder is zij bestuurslid van NTCN. Het thema van dit interview is concepten van begaafdheid: welke ontwikkelingen zijn waarneembaar en wat kunnen deze ontwikkelingen voor de onderwijspraktijk betekenen?

Aflevering 4

Sabrine Jansma over het herkennen van (hoog)begaafde kinderen met een lage SES en/of migratieachtergrond

Gast is Sabrine Jansma. Sabrine is leraar en specialist hoogbegaafdheid. Zij is bovenschools werkzaam als specialist begaafdheid en specialist dubbel bijzondere leerlingen. Zij geeft les in een van de bovenschoolse plusklassen. Daarnaast is zij vraagbaak voor alle collega’s uit het samenwerkingsverband waar het deze leerlingen betreft. In het gesprek gaan we in op de vraag hoe (hoog)begaafde kinderen met een lage sociaaleconomische status en/of migratieachtergrond herkend kunnen worden door de scholen.

Aflevering 5

Jessica Pootjes over het herkennen van slimme meisjes

Gast in deze podcast is Jessica Pootjes. Jessica is moeder van twee slimme dochters en werkzaam als bovenschools specialist hoogbegaafdheid. In haar werk is ze leraar in een plusgroep en houdt zij zich ook bezig met het zo passend mogelijk maken van het onderwijs aan alle leerlingen met kenmerken van (hoog)begaafdheid binnen de stichting waarvoor zij werkt. In het gesprek staat het herkennen van slimme meisjes centraal.

Aflevering 6

Yvonne den Boer & Hanneke van Dassler over schooluitval van (hoog)begaafde leerlingen

Yvonne den Boer is directeur geweest van een voltijdsschool voor hoogbegaafdheidonderwijs. Daarnaast was zij verbonden aan Hogeschool Windesheim. Op dit moment is zij lid van de Raad van Toezicht van NTCN. Hanneke van Dassler is werkzaam als psycholoog in een adviespraktijk met een specialisatie gericht op leerlingen met kenmerken van (hoog)begaafdheid. In het gesprek gaat het onder andere over kinderen die uitvallen of dreigen uit te vallen op school.

Aflevering 7

Leonieke Boogaard & Sima de Bruijn-Daoud over het herkennen van (hoog)begaafde leerlingen met een migratieachtergrond

In deze podcast een interview met Leonieke Boogaard en Sima de Bruijn-Daoud. Leonieke is bestuurslid van de Koepel Hoogbegaafdheid en het kwaliteitsregister Hoogbegaafdheid. Sima is oprichter en directeur van de Stichting IQ-plus. Deze stichting richt zich op het begeleiden van iedereen die te maken heeft met hoogbegaafdheid in onderwijs en opvoeding. Een van de speciale aandachtspunten voor hen beiden is het herkennen van kenmerken van (hoog)begaafdheid bij leerlingen met een migratieachtergrond, over dat onderwerp gaat dit gesprek.

Aflevering 8

Minka Dumont over rijk onderwijs

Gast in deze podcast is Minka Dumont. Zij is leraar primair onderwijs en gespecialiseerd in onderwijs aan leerlingen met kenmerken van (hoog)begaafdheid. In haar dagelijks werk houdt zij zich bezig met het ontwikkelen van leermiddelen en het verzorgen van workshops op gebied van rijk onderwijs.

Aflevering 9

Rieke Huijgen over de samenwerking tussen leraren, ouders en (hoog)begaafde leerlingen

Gast in deze podcast is Rieke Huijgen. Zij is leraar in het basisonderwijs en heeft een eigen begeleidingspraktijk. Zij richt zich op de ondersteuning van leraren, ouders en leerlingen met kenmerken van (hoog)begaafdheid om er samen voor te zorgen dat kinderen lekker in hun vel komen te zitten.

Aflevering 10

Sylvia Drent over rijk en gedifferentieerd onderwijs

Gast in deze podcast is Sylvia Drent. Sylvia is ontwikkelingspsycholoog en begeleidt sinds eind jaren negentig scholen, ouders en leerlingen met kenmerken van (hoog)begaafdheid. De laatste jaren doet zij dat alleen nog door het opleiden van scholen. Sylvia vertelt onder andere over het verzorgen van aanpassingen in de leerstof en kansen voor scholen om hun aanbod voor deze leerlingen rijk en gedifferentieerd te maken.

Aflevering 11

Thijs & Miguel over de worsteling om het juiste onderwijs te krijgen

Te gast in deze podcast zijn Thijs en Miguel. Thijs is vader van twee kinderen met kenmerken van (hoog)begaafdheid. Miguel (12 jaar) is een van deze twee kinderen. Miguel vertelt over zijn worsteling om door zijn school gezien te worden als een leerling met kenmerken van (hoog)begaafdheid en om een verwijzing te krijgen voor het voortgezet onderwijs op een niveau dat bij zijn werkelijke capaciteiten past.

Aflevering 12

Jannie van der Sluis over een goede pedagogische basis

Gast in deze podcast is Jannie van der Sluis. Zij is zowel remedial teacher als specialist begaafdheid. In haar praktijk houdt zij zich vooral bezig met de individuele begeleiding van leerlingen. Haar manier van werken richt zich sterk op het ontwikkelen van een goede pedagogische basis waardoor het werken aan vaardigheden die bij de leerling extra ondersteuning nodig hebben bevorderd wordt.

Aflevering 13

Patricia Versnel over de succesfactoren voor samenwerkingsverbanden

Te gast in deze podcast is Patricia Versnel. Zij is een groot aantal jaren werkzaam geweest voor Passend Onderwijs Almere. Daar was ze betrokken bij de oprichting van het Talentenlab, projectleider van het HB-subsidieproject en verzorgde zij de expertiseontwikkeling op dit gebied binnen het samenwerkingsverband. In dit gesprek kijkt ze onder andere terug op wat de ingrediënten voor succes zijn geweest voor eerdere projecten van dit samenwerkingsverband.

Aflevering 14

Sabine Robertson over het opzetten van een rijke leeromgeving op school

Gast in deze podcast is Sabine Robertson. Sabine is werkzaam als directeur van voltijdsbegaafdheidsonderwijs. Daarnaast is zij opleider bij Windesheim aan de opleiding voor specialisten begaafdheid en is zij werkzaam in een psychologische adviespraktijk. In het gesprek gaat het over de mogelijkheden om binnen een school een rijke leeromgeving op te zetten waar alle leerlingen van kunnen profiteren.

Aflevering 15

Janneke de Jong over kansen en uitdagingen voor passend onderwijs in het vo

Gast in deze podcast is Janneke de Jong. Janneke is werkzaam als leraar klassieke talen in het voortgezet onderwijs. Zij beschrijf in dit gesprek haar zoektocht om voor leerlingen met kenmerken van (hoog)begaafdheid zo passend mogelijk onderwijs te organiseren. Ze legt uit welke kansen ze ervaart maar ook wat er nog lastig is om een goed antwoord te vinden op alle vragen die ze op dit gebied heeft.

Aflevering 16

Jan Mellink & Auke Willem Kampen over de bovenschoolse plusgroep

In deze podcast zijn Jan Mellink en Auke Willem Kampen te gast. Beiden zijn leraar in het basisonderwijs en werkzaam in een bovenschoolse plusgroep. Zij vertellen hoe deze plusgroepen tot stand zijn gekomen, wat ze doen in hun onderwijsaanbod en hoe zij leerlingen selecteren voor deelname aan hun onderwijs.

Aflevering 17

Sofie van de Waart over het opzetten van een bovenschoolse voorziening

Gast is Sofie van de Waart. Sofie is leraar basisonderwijs en houdt zich onder andere bezig met de ondersteuning van scholen en organisaties die plusklasonderwijs willen opzetten. Daarnaast heeft Sofie een rubriek in het Algemeen Dagblad en een rubriek op Radio 1. In dit gesprek gaat ze in op wat er nodig is om een bovenschoolse voorziening op te zetten en waar je als organisatie rekening mee moet houden.

Aflevering 18

Marko Otten over de betekenis van de Vereniging BegaafheidsProfielScholen in het po en vo

Gast in deze podcast is Marko Otten. Hij is voorzitter van de Vereniging BegaafdheidsProfielScholen. Deze vereniging zet zich in voor kwalitatief hoogwaardig onderwijs en begeleiding aan hoogbegaafde leerlingen. Marko bespreekt wat de vereniging doet en hoe deze kan bijdragen voor scholen om hun onderwijs aan leerlingen met kenmerken van (hoog)begaafdheid te verbeteren.

Aflevering 19

Katalin Kapteijns & Frank van der Knaap over het monitoren van de onderwijskwaliteit

Te gast in deze podcast zijn Katalin Kapteijns en Frank van der Knaap. Katalin is voorzitter van NTCN en in haar dagelijks werk kwaliteitsmedewerker bij een groot samenwerkingsverband. Vanuit die positie is zij ook betrokken bij het monitoren en bevorderen van de kwaliteit van het onderwijs aan leerlingen met kenmerken van (hoog)begaafdheid. Frank van der Knaap is inspecteur van het onderwijs. In die rol heeft hij ook te maken met het onderwerp (hoog)begaafdheid en draagt hij bij aan het monitoren van de kwaliteit van het onderwijs aan deze leerlingen.

Aflevering 20

Robine Kroon en Tineke van der Klink over leerlingen leren leren

In deze aflevering zijn Robine Kroon en Tineke van der Klink gast. Beiden hebben hun wortels in het onderwijs. Vanuit hun ervaring in de onderwijspraktijk zijn zij zich gaan richten op het bieden van ondersteuning in het proces van leren leren voor leerlingen met kenmerken van (hoog)begaafdheid. In deze aflevering vertellen zij over hun ervaringen en hoe zij de dingen aanpakken

Aflevering 21

Manon Hulsbeek en Inez Töben over het versterken van teams binnen samenwerkingsverbanden

In deze aflevering staan de praktijken van Manon Hulsbeek en Inez Töben centraal. Zowel Manon als Inez hebben ruime ervaring in het domein van begaafdheid in het onderwijs en in het ondersteunen van leraren. Zij zijn beiden voor een deel van hun tijd werkzaam in een samenwerkingsverband en in dit gesprek vertellen ze over wat ze organiseren, waar ze tegenaanlopen, hoe zij dingen oplossen en hoe zij hun ervaringen weer gebruiken om teams te versterken.

Aflevering 22

Jeanneke Leijten over peergrouponderwijs voor dubbel bijzondere leerlingen

Jeanneke Leijten is specialist begaafdheid en dubbel bijzondere leerlingen. Zij heeft een bovenschoolse rol en is vanuit die hoedanigheid onder andere betrokken bij het project Doen. Doen begon aanvankelijk als een gewone bovenschoolse peergroup maar is in de loop der jaren een project geworden waar dubbel bijzondere leerlingen een dag in de week peergrouponderwijs krijgen. Jeanneke vertelt hoe zij dit hebben opgezet en wat dit betekent voor alle betrokkenen.

Aflevering 23

Hetty Meulensteen en Liesbeth Berkelmans over de beroepsstandaard voor specialisten begaafdheid

In deze aflevering gaat Eleonoor van Gerven  in gesprek met twee bestuursleden van de LBBO afdeling specialisten begaafdheid. De LBBO is de Landelijke Beroepsvereniging voor Begeleiders in het Onderwijs. Voor elke afdeling in hun vereniging hebben zij een beroepsstandaard ontwikkeld. De nieuwe beroepsstandaard voor de afdeling specialisten begaafdheid is klaar en wordt in voorjaar van 2026 uitgebracht. In deze aflevering vertellen Hetty Meulensteen en Liesbeth Berkelmans over deze beroepsstandaard en wat de LBBO voor specialisten begaafdheid kan betekenen.

Aflevering 24

Maaike van Knippenberg en Charlotte Boon over de bovenschoolse organisatie

Maaike en Charlotte zijn beiden specialist begaafdheid en specialist dubbel bijzondere leerlingen. Ze werken in twee verschillende bovenschoolse organisaties en komen elkaar in hun dagelijkse werk niet tegen. Toch blijken ze veel ervaringen te delen en zien ze op diverse gebieden grote overeenkomsten in wat ze meemaken. In deze aflevering vertellen zij over hun werk en over wat hen motiveert.

Aflevering 25

Marlies Peters over het Steunpunt Passend Onderwijs

Marlies Peters is werkzaam voor het Steunpunt Passend Onderwijs. In deze aflevering legt zij uit wat het Steunpunt doet, voor wie het bedoeld is, welke informatie er te vinden is en hoe binnen het Steunpunt de verschuiving van passend naar inclusief onderwijs een rol speelt. De ondersteuning en de beschikbare instrumenten op de website van het Steunpunt kunnen scholen helpen om kansrijk en haalbaar onderwijs te organiseren voor leerlingen met kenmerken van begaafdheid.