Skip to content

Agenda

Wilt u graag op de hoogte worden gehouden van onze evenementen? Abonneer dan op de evenementenkalender met uw favoriete kalender (Google, Outlook of iCalendar). U kunt er ook voor kiezen enkel bestaande evenementen te importeren in uw kalender. Klik dan op bestand exporteren onder Abonneer op kalender.

Laden Evenementen

« Alle Evenementen

Literatuurbijeenkomst Dubbel bijzondere leerlingen

8 april, 2025 @ 16:00 - 17:30

Het KCHB organiseert online literatuurbijeenkomsten om samen te sparren over literatuur/theorie over begaafdheid. We nodigen je van harte uit om je voor een of meerdere bijeenkomsten in te schrijven.

Deelnemen is gratis!

Doel van de bijeenkomsten

Het doel van de bijeenkomsten is om zowel uit te wisselen wat je zou kunnen lezen, als om je te helpen kritisch samen na te denken over wát je hebt gelezen en hoe dat kan bijdragen aan jouw eigen praktijk. Daarom hebben we de sparringsessies gekoppeld aan speciale thema’s. Zo kun je kiezen welke thema’s voor jou relevant zijn voor je professionele ontwikkeling om aan deel te nemen.

Thema van deze bijeenkomst: Dubbel bijzondere leerlingen (voorzitter: Annemieke Weterings)

Dubbel bijzondere leerlingen vormen een heel kleine groep onder alle leerlingen met kenmerken van (hoog) begaafdheid. Vormgeven aan hun opvoeding en onderwijs is niet eenvoudig omdat zij soms tegenstrijdige behoeften lijken te hebben en het daaruit voortvloeiende gedrag soms ‘moeilijk verstaanbaar’ is. Een bijkomend probleem is dat veel van de informatie die over deze groep leerlingen beschikbaar is op baiss van heel beperkt onderzoek is verzameld. De beschikbare informatie kan daarom nooit zomaar vanut een beperkt onderzoek gegenereerd worden naar de hele groep. Meer nog dan andere leerlingen met kenmerken van (hoog) begaafdheid verschillen deze leerlingen van elkaar. Dat maakt dat er voor deze heterogene groep nooit een homogene oplossing bedacht kan worden in wat dan de meest passende aanpak zou zijn. In deze literatuurkring nodigen we je uit om op basis van zelf gekozen bronnen samen te sparren over de verschillende perspectieven op dubbel bijzonder en de verschillende kansen om ook voor deze leerlingen het verschil te maken.

Voorbereiding: bron kiezen

Je kiest ZELF een bron die je wilt lezen en inbrengen. Het KCHB mag geen teksten ter beschikking stellen omdat dit mogelijk strijdig kan zijn met wetgeving inzake het auteursrecht. Onder een bron verstaan we:
– Een hoofdstuk uit een boek;
– Een boek;
– Een artikel (9-12 pagina’s) uit een tijdschrift;
– Een combinatie van drie artikelen die thematisch samenhangen maar elk maar 3-4 pagina’s zijn.

Voorbereiding: pitch

Om de bijeenkomst echt effectief te laten zijn verwachten we van jou een inspanning in de voorbereiding. Alle deelnemers geven tijdens de bijeenkomst een ‘pitch’ van 5 minuten over de bron van je keuze. Dat doen we in kleine groepjes zodat er na die pitch ook ruimte is om op een veilige wijze tot uitwisseling en tot samen kritisch nadenken te komen. Jouw pitch moet in elk geval aan de onderstaande drie punten voldoen.

  • Je gaat in deze ‘pitch’ in elk geval vertellen waarom je voor een bron hebt gekozen.
    Om je voor te bereiden kan het handig zijn om als eens even te kijken welke informatie we over het onderwerp van jouw keuze we al op de website hebben staan. In de brochures vind je verwijzingen naar literatuur die auteurs hebben gebruikt om hun tekst te onderbouwen. Je vind ook verwijzingen onder het kopje “meer lezen?”. Wellicht dat je daar tips en suggesties uit kunt halen om je in een thema te verdiepen.
Het is natuurlijk ook goed als je zelf op eigen kracht keuzes maakt tussen artikelen of boeken (of een hoofdstuk uit een boek).
  • Je gaat vertellen welke criteria je hebt gebruikt om de bron ‘te wegen’.

    Veel bronnen zullen zijn, maar je moet naar de mededeelnemers wel kunnen onderbouwen waarom je dan deze keuze hebt gemaakt. Daarbij moet je instaat zijn om aan de anderen duidelijk te maken welke criteria je hebt gebruikt om die beoordeling uit te voeren. Daarom stel jij jezelf vooraf de volgende vragen:
    – Met welke functie wil ik dit artikel/hoofdstuk/boek lezen?
    – Ik wil het beoordelen op geschiktheid voor mijn eigen handelen.
    – Ik wil het beoordelen op geschiktheid om er collega’s mee te informeren.
    – Ik wil het beoordelen op geschiktheid om er ouders mee te informeren.
  • Je geeft je oordeel op basis van deze criteria over de bron die je hebt gelezen.

    Stel dat je al heel veel voorkennis hebt, dan kun je die natuurlijk inzetten om informatie uit de bron die je gekozen hebt meet te vergelijken. Heb je minder theoretische kennis maar wel veel praktijkkennis dan kun je vanuit die praktijkkennis de informatie uit de bron koppelen aan je eigen praktijk.

In het afrondende plenaire deel van de bijeenkomst deel je via de chatfunctie in ZOOM de literatuurgegevens van de tekst die je gelezen hebt: naam auteur, jaar van publicatie, titel van artikel/boek/hoofdstuk. Bij een artikel/hoofdstuk uit een boek graag ook de volledige boektitel. Als iets is gedownload, zorg dan ook graag de link naar de download beschikbaar is om te delen.

Aanmelden

Via dit formulier kun je je aanmelden voor deze bijeenkomst.

Dit schooljaar organiseren we verschillende literatuurbijeenkomsten. Je kiest zelf aan hoeveel bijeenkomsten je wilt deelnemen. Voor elk thema moet je je wél even apart inschrijven. We hebben maximaal 12 plaatsen per bijeenkomst beschikbaar.

Gegevens

Datum:
8 april, 2025
Tijd:
16:00 - 17:30
Evenement Categorie: