Leonie Damkot-Pol is ECHA-specialist en bekleedt meerdere functies. Sinds een aantal jaar is ze bovenschools coördinator hoogbegaafdheid bij Stichting Archipel. In deze functie geeft ze workshops en scholingen. Ook denkt ze mee met verschillende casussen en deelt ze haar expertise met scholen op het gebied van hoogbegaafdheid en beleid.]
Daarnaast is Leonie werkzaam als coördinator van de deeltijd hoogbegaafdheid voorziening DaVinci Zutphen e.o. Samen met de leerkrachten ontwikkelt en bedenkt ze het curriculum en is ze als ambulant begeleider bij deze leerlingen betrokken door ook expertise te delen op de thuisschool en hun leerkrachten te scholen.
Voor één dag is Leonie plusleerkracht op het Kindcentrum waar ze tot voor kort ook voor de klas heeft gestaan. Hier coacht ze kinderen en leerkrachten en zorgt ze ervoor dat het beleid voor dit Kindcentrum uitgevoerd en verder doorontwikkeld wordt. Ze is ook betrokken bij de Onderwijsteamgesprekken en oudergesprekken van deze leerlingen.
Tenslotte is ze docent van de RITHA-opleiding, aan de Radboud Universiteit in Nijmegen waar ze studenten opleidt tot hoogbegaafdheidspecialist.
In een aantal video’s vertelt Leonie over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Leonie is ‘Differentiatie in de praktijk’:
- Even voorstellen
- Het belang van differentiatie
- Differentiëren in de reguliere klas: Wat vraagt dat?
- Kansen en oplossingen zoeken in de dagelijkse praktijk