In het schooljaar 2025-2026 organiseert het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid weer international webinars. Tijdens die webinars is Engels de voertaal. Deze webinars zijn bedoeld voor educatieve professionals en zorg- en hulpverleners die beschikken over een brede kennisbasis met betrekking tot hoogbegaafdheid, maar niet over de mogelijkheid beschikken om deel te nemen aan internationale in-person activiteiten zoals grote internationale congressen.
Op 29 oktober 2025 gaf Wendy Behrens het webinar Culturele responsiviteit.
Net als voor alle andere leerlingen is het voor begaafde leerlingen van cruciaal belang dat hun leraren betekenisvol reageren op hun educatieve behoeften. Als dat niet gebeurt zullen vooral begaafde leerlingen uit achterstandsmilieu’s en een niet-Nederlandstalige achtergrond niet de kansen krijgen waar zij vanuit een gelijkwaardigheidsbeginsel recht op hebben. De invloed van cultuur op het kunnen zien, begrijpen en betekenisvol reageren van educatieve behoeften van leerlingen is groot (Fugate et al, 2021). Culturele responsiviteit is noodzakelijk om begaafde leerlingen uit sociaal-economische achterstandsmileu’s en begaafde leerlingen met een niet-Nederlandstalige achtergrond te kunnen herkennen én passend onderwijs te bieden. Daarom worden in dit webinar een aantal voorwaarden besproken die bijdragen aan het vergroten van kansen op passend onderwijs aan deze specifieke groep leerlingen.

