Interview met Winny Bosch-Sthijns die vertelt waarom het belangrijk is om van resultaatgericht naar procesgericht te kijken naar de ontwikkeling.
Sociaal-emotionele ontwikkeling – Het leren tijdelijk loslaten
Sociaal-emotionele ontwikkeling – Body en Mind zijn een geheel
Sociaal-emotionele ontwikkeling – Een iets andere ontwikkeling
Hoogbegaafdheid in het VO – Het gaat niet om cognitie alleen
Karen vertelt dat het zicht op de hoogbegaafde leerlingen steeds beter wordt en er meer zorg is. Maar ze ziet ook wel meer uitval omdat kinderen tegen veel muren oplopen en het moeilijk vinden om hun motivatie vast te houden. Leerlingen gaan dingen vermijden die ze moeilijk vinden, uiteindelijk ook de school.
Martin van Rooij interviewt in deze video Karen Streefland (begeleider passend onderwijs bij de Ambulant Educatieve Dienst, Leiden) over haar ervaringen met hoogbegaafde leerlingen die het moeilijk hebben op het vo.
Hoogbegaafdheid in het VO – Wat te doen bij uitval?
Christa vertelt dat leerkrachten in het po dichter op de leerling en de ouders zitten. In het vo moeten leerlingen meer zelf doen en zijn ouders minder betrokken. Bij uitval is er een rondetafelgesprek met school, ouders en waar mogelijk ook de leerling. Doel is het maken van een plan zodat de leerling weer naar school gaat.
Martin van Rooij interviewt in deze video Christa Kniest (begeleider onderwijs vo voor o.a. hoogbegaafde leerlingen en steunpuntcoördinator overgang po/vo, SWV Passend Onderwijs Almere) over de overgang van het po naar po voor hoogbegaafde leerlingen.
Hoogbegaafdheid in het VO – Zo ging het op de basisschool
Hoogbegaafdheid in het VO – Doorstroom naar het vo
Hoogbegaafdheid in het VO – Een gewaagde stap
Hoogbegaafdheid in het VO – De start
Hannah vertelt dat ze bij alle schooltypen in het vo meer- en hoogbegaafde leerlingen ziet. Een aantal docenten zijn ECHA-specialist en die spelen een rol in de begeleiding van meerbegaafde leerlingen.
Martin van Rooij interviewt in deze video Hannah Groos (leraar Klassieke Talen, leerlingbegeleider en ondersteuningscoördinator bovenbouw vwo, Vissers ’t Hooft Lyceum, Leiden) over haar ervaringen als leraar, leerlingbegeleider en onderwijsondersteuner met het begeleiden van hoogbegaafde leerlingen in het vo.