Dubbelbijzonder – Samenwerken is het belangrijkste

Ron Gram (school- en leerlingbegeleider) vertelt dat elk kind anders is. Wat zijn de aandachtspunten van dubbel bijzondere leerlingen, wat betekent de diagnose voor leerkrachten en waarom is samenwerken zo belangrijk?

Dubbelbijzonder – Deep dive 2 Misdiagnose

In deze deepdive vertelt Annemieke Weterings-Helmons (lerarenopleider) over het risico van misdiagnoses als er in een eerder stadium van interventies misdidactiek heeft plaatsgevonden.

Kansengelijkheid – Wat is nodig voor beter cultureel-sensitief reageren?

Onder kinderen van allochtone komaf wordt hoogbegaafdheid minder snel vastgesteld dan bij autochtone kinderen. Wat kunnen we doen om dat te veranderen? Gemiddelde kinderen bestaan niet, maar we zijn biologisch geprogrammeerd om kinderen in hokjes te plaatsen. Wat kun je doen om beter cultureel-sensitief te reageren?

Martin van Rooij interviewt in deze video Sima de Bruyn-Daoud (Directeur Stichting iQ+) over het thema Kansengelijkheid.

Kansengelijkheid – Maatwerk moet mogelijk zijn

Welk onderwijsbod kun je bieden aan dubbel-bijzondere kinderen? Wat goed is voor de een, is ook goed voor de ander. Wat kun je doen aan maatwerk? Wat doe op scholen met nieuwkomers?

Martin van Rooij interviewt in deze video Joost van Caam (directeur-bestuurder SWV-PO, Amsterdam Diemen) over het thema Kansengelijkheid.

Kansengelijkheid – Kansengelijkheid en inclusie

Vergroot je de kansenongelijkheid als je focust op hoogbegaafdheid? Wat is het effect van voltijds HB-klassen? Vergroot je dan de segregatie? Kun je begaafdheidsonderwijs in een reguliere context verzorgen, dus in een voltijds aanbod in een brede context?

Martin van Rooij interviewt in deze video Joost van Caam (directeur-bestuurder SWV-PO, Amsterdam Diemen) over het thema Kansengelijkheid.