Schooluitval – Begeleiden bijna thuiszitters

Bij thuiszitters of dreigende uitval is het belangrijk om goed naar de leerling te blijven kijken. Marilène van Eijk (Praktijk voor Optimaal Leren en studiecoach in IJsselstein) vertelt in deze video wat je kunt doen om de leerling goed te begeleiden.

Deze video is gemaakt door het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid voor de brochure ‘Thema 8; Uitval in het onderwijs van (hoog)begaafde leerlingen’.

Schooluitval – Knelpunten en kansen

Er is niet één type schoolverlater of thuiszitter. Maar het is lastig om de signalen te herkennen van het bijna uitvallen van een leerling.

Marilène van Eijk (Praktijk voor Optimaal Leren en studiecoach in IJsselstein) zet in deze video knelpunten en kansen op een rij die helpen om schooluitval te voorkomen.

Schooluitval – De mismatch met het systeem

Interview met Wanda Glebbeek (jeugdhulpverlener en hoogbegaafdheidsspecialist bij Atalanta) ziet dat de oorzaak van de schooluitval vaak bij de kinderen en het gezin wordt gelegd, zeker bij ongewenst gedrag (‘dat ligt aan de opvoeding’). Maar is er geen mismatch met het systeem?

Deze video is gemaakt door het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid voor de brochure ‘Thema 8; Uitval in het onderwijs van (hoog)begaafde leerlingen’ en onderdeel van een serie interviews door Martin van Rooij met (ervarings)deskundigen op dit thema.

Schooluitval – Ontwikkelplekken

Interview met Wanda Glebbeek (jeugdhulpverlener en hoogbegaafdheidsspecialist bij Atalanta) over ontwikkelplekken, plekken waar kinderen komen en je kijkt hoe je ze weer tot ontwikkeling kunt brengen.

Deze video is gemaakt door het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid voor de brochure ‘Thema 8; Uitval in het onderwijs van (hoog)begaafde leerlingen’ en onderdeel van een serie interviews door Martin van Rooij met (ervarings)deskundigen op dit thema.

Schooluitval – Wat is er aan de hand?

Interview met Wanda Glebbeek (jeugdhulpverlener en hoogbegaafdheidsspecialist bij Atalanta) over de weg van het kind naar het expertisecentrum Atalanta en traumasensitief werken.

Deze video is gemaakt door het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid voor de brochure ‘Thema 8; Uitval in het onderwijs van (hoog)begaafde leerlingen’ en onderdeel van een serie interviews door Martin van Rooij met (ervarings)deskundigen op dit thema.

Schooluitval – Zicht op het probleem

Interview met Wanda Glebbeek (jeugdhulpverlener en hoogbegaafdheidsspecialist bij Atalanta) ziet dat uitvallers relatief vaak hoogbegaafd zijn. Maar in hoeverre is dat in beeld?

Deze video is gemaakt door het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid voor de brochure ‘Thema 8; Uitval in het onderwijs van (hoog)begaafde leerlingen’ en onderdeel van een serie interviews door Martin van Rooij met (ervarings)deskundigen op dit thema.

Schooluitval – De weg terug naar school

Interview met Tatjanna Daalmans (gedragsdeskundige i.o. en procesbegeleider bij JGZ Almere) over hoe je deze kinderen terugkrijgt naar het onderwijs en de rol van volwassenen hierbij.

Deze video is gemaakt door het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid voor de brochure ‘Thema 8; Uitval in het onderwijs van (hoog)begaafde leerlingen’ en onderdeel van een serie interviews door Martin van Rooij met (ervarings)deskundigen op dit thema.

Schooluitval – In gesprek met de leerling

Interview met Tatjanna Daalmans (gedragsdeskundige i.o. en procesbegeleider bij JGZ Almere) over het vroegtijdig betrekken van jeugdzorg en hoe je in gesprek gaat met de leerling.

Deze video is gemaakt door het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid voor de brochure ‘Thema 8; Uitval in het onderwijs van (hoog)begaafde leerlingen’ en onderdeel van een serie interviews door Martin van Rooij met (ervarings)deskundigen op dit thema.

Schooluitval – Thuiszitten, daar gaat een lange weg aan vooraf

Interview met Tatjanna Daalmans (gedragsdeskundige i.o. en procesbegeleider bij JGZ Almere) over waarom kinderen, van kleuter tot tieners, thuis komen te zitten. Het probleem is dan vaak al begonnen in groep 1.

Deze video is gemaakt door het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid voor de brochure ‘Thema 8; Uitval in het onderwijs van (hoog)begaafde leerlingen’ en onderdeel van een serie interviews door Martin van Rooij met (ervarings)deskundigen op dit thema.

Schooluitval – Een masker op

Interview met Mia Frumau (GZ-psycholoog, PFF Centrum voor Hoog ontwikkelingsPotentieel) over waarom kinderen niet altijd laten zien wat er speelt. Wat is daarbij de rol van de omgeving?

Deze video is gemaakt door het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid voor de brochure ‘Thema 8; Uitval in het onderwijs van (hoog)begaafde leerlingen’ en onderdeel van een serie interviews door Martin van Rooij met (ervarings)deskundigen op dit thema.