Hoogbegaafdheid in het VO – Wat te doen bij uitval?

Christa vertelt dat leerkrachten in het po dichter op de leerling en de ouders zitten. In het vo moeten leerlingen meer zelf doen en zijn ouders minder betrokken. Bij uitval is er een rondetafelgesprek met school, ouders en waar mogelijk ook de leerling. Doel is het maken van een plan zodat de leerling weer naar school gaat.

Martin van Rooij interviewt in deze video Christa Kniest (begeleider onderwijs vo voor o.a. hoogbegaafde leerlingen en steunpuntcoördinator overgang po/vo, SWV Passend Onderwijs Almere) over de overgang van het po naar po voor hoogbegaafde leerlingen.

Hoogbegaafdheid in het VO – Zo ging het op de basisschool

Op de basisschool kreeg de dochter van Sanne extra aanbod vanaf groep 6. Tot die tijd was haar dochter aan het onderpresteren en werd haar hoogbegaafdheid niet (h)erkend.

Martin van Rooij interviewt in deze video leerkracht ‘Sanne’ over haar ervaringen als ouder van een hoogbegaafde dochter.

Hoogbegaafdheid in het VO – Doorstroom naar het vo

Eind groep 8 kreeg de dochter van Sanne een VMBO-advies. Daar schrok haar dochter enorm van en tóen ging ze hard aan het werk. Hoe ging het daarna verder in het vo?

Martin van Rooij interviewt in deze video leerkracht ‘Sanne’ over haar ervaringen als ouder van een hoogbegaafde dochter.

Hoogbegaafdheid in het VO – Een gewaagde stap

Sanne en haar man kozen voor een onderwijstype dat zich nog niet bewezen had en in een experimentele fase zat: een gewaagde stap. Hoe kijkt ze hier nu op terug?

Martin van Rooij interviewt in deze video leerkracht ‘Sanne’ over haar ervaringen als ouder van een hoogbegaafde dochter.

Hoogbegaafdheid in het VO – De start

Hannah vertelt dat ze bij alle schooltypen in het vo meer- en hoogbegaafde leerlingen ziet. Een aantal docenten zijn ECHA-specialist en die spelen een rol in de begeleiding van meerbegaafde leerlingen.

Martin van Rooij interviewt in deze video Hannah Groos (leraar Klassieke Talen, leerlingbegeleider en ondersteuningscoördinator bovenbouw vwo, Vissers ’t Hooft Lyceum, Leiden) over haar ervaringen als leraar, leerlingbegeleider en onderwijsondersteuner met het begeleiden van hoogbegaafde leerlingen in het vo.

Hoogbegaafdheid in het VO – Wat doen jullie anders dan 5 jaar geleden?

Hannah vertelt wat er veranderd is sinds ze 5 jaar geleden zijn gestart met het begeleiden van hoogbegaafde leerlingen, zoals bijvoorbeeld bij het aanleren van leerstrategieën waarmee ze problemen in het verdere onderwijstraject voorkomen.

Martin van Rooij interviewt in deze video leerkracht Hannah Groos (leraar Klassieke Talen, leerlingbegeleider en ondersteuningscoördinator bovenbouw vwo, Vissers ’t Hooft Lyceum, Leiden) over haar ervaringen als leraar, leerlingbegeleider en onderwijsondersteuner.

Hoogbegaafdheid in het VO – Peergroepen

Hannah vertelt over de peergroepen (onder lestijd en met begeleiding). Er is zowel aandacht voor ‘hoe gaat het met jou’ als voor verdiepingsprojecten die leerlingen zelf kiezen.

Martin van Rooij interviewt in deze video leerkracht Hannah Groos (leraar Klassieke Talen, leerlingbegeleider en ondersteuningscoördinator bovenbouw vwo, Vissers ’t Hooft Lyceum, Leiden) over haar ervaringen als leraar, leerlingbegeleider en onderwijsondersteuner.

Hoogbegaafdheid in het VO – De Schakelklas

Ingrid vertelt over ‘De Schakelklas’ in regio Leiden, een bovenschoolse voorziening voor leerlingen die zijn uitgevallen in het reguliere vo. Ze vertelt waarom leerlingen uitvallen. In haar schakelklas van 24 leerlingen zitten nu 6 hoogbegaafde leerlingen.

Martin van Rooij interviewt in deze video leerkracht Ingrid Toonen (coördinator bovenschoolse voorziening ‘De Schakelklas’, Samenwerkingsverband VO Regio Leiden) over haar ervaringen met hoogbegaafde leerlingen die uitvallen in het reguliere vo.

Hoogbegaafdheid in het VO – Wat doet de voorziening?

Ingrid vertelt over het aanbod voor de 24 leerlingen in ‘De Schakelklas’. Leerlingen moeten weer wennen aan de schoolse setting en krijgen een maatwerkprogramma.

Martin van Rooij interviewt in deze video Ingrid Toonen (coördinator bovenschoolse voorziening ‘De Schakelklas’, Samenwerkingsverband VO Regio Leiden) over haar ervaringen met hoogbegaafde leerlingen die uitvallen in het reguliere vo.

Hoogbegaafdheid in het VO – Wat zou je doen als je een grote zak met geld had?

Ingrid geeft antwoord op de vraag wat ze zou doen voor hoogbegaafde leerlingen als ze een grote zak met geld had. Deze leerlingen verwachten vaak: ‘Nu gaat het gebeuren, nu kom ik op een school voor alleen maar slimme leerlingen’. Maar zo gaat het natuurlijk niet.

Martin van Rooij interviewt in deze video Ingrid Toonen (coördinator bovenschoolse voorziening ‘De Schakelklas’, Samenwerkingsverband VO Regio Leiden) over haar ervaringen met hoogbegaafde leerlingen die uitvallen in het reguliere vo.