Ouders – Esther Grit: ervaringen met het onderwijs

Esther Grit is getrouwd en moeder van drie hoogbegaafde kinderen. De middelste heeft vanaf het begin moeite gehad met school en tussen 2020 en 2022 thuisgezeten. Met ondersteuning en jeugdhulp hebben ze als gezin weer toegewerkt naar terugkeer naar school en de middelste gaat sinds 2023 weer volledig naar school. Hiervoor moesten ze uitwijken naar een andere regio om passend onderwijs te vinden.

Esther heeft zelf in de jeugdhulpverlening en kinderopvang gewerkt. Nu heeft ze als specialist ontwikkelingsvoorsprong en hoogbegaafdheid haar eigen praktijk in Kampen: Kiene Kids. In 2024 kwam haar eerste boek uit: Mijn kind heeft haast.

In een aantal video’s vertelt Esther over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Esther is ‘Als uitval dreigt’:

  1. Even voorstellen
  2. Ervaringen met het onderwijs
  3. De uitdaging als ouders
  4. Welke signalen moet je als ouder serieus nemen?
  5. Wat is belangrijk in dit proces?

Ouders – Esther Grit: even voorstellen

Esther Grit is getrouwd en moeder van drie hoogbegaafde kinderen. De middelste heeft vanaf het begin moeite gehad met school en tussen 2020 en 2022 thuisgezeten. Met ondersteuning en jeugdhulp hebben ze als gezin weer toegewerkt naar terugkeer naar school en de middelste gaat sinds 2023 weer volledig naar school. Hiervoor moesten ze uitwijken naar een andere regio om passend onderwijs te vinden.

Esther heeft zelf in de jeugdhulpverlening en kinderopvang gewerkt. Nu heeft ze als specialist ontwikkelingsvoorsprong en hoogbegaafdheid haar eigen praktijk in Kampen: Kiene Kids. In 2024 kwam haar eerste boek uit: Mijn kind heeft haast.

In een aantal video’s vertelt Esther over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Esther is ‘Als uitval dreigt’:

  1. Even voorstellen
  2. Ervaringen met het onderwijs
  3. De uitdaging als ouders
  4. Welke signalen moet je als ouder serieus nemen?
  5. Wat is belangrijk in dit proces?

Ouders – Esther Grit: wat is belangrijk in dit proces?

Esther Grit is getrouwd en moeder van drie hoogbegaafde kinderen. De middelste heeft vanaf het begin moeite gehad met school en tussen 2020 en 2022 thuisgezeten. Met ondersteuning en jeugdhulp hebben ze als gezin weer toegewerkt naar terugkeer naar school en de middelste gaat sinds 2023 weer volledig naar school. Hiervoor moesten ze uitwijken naar een andere regio om passend onderwijs te vinden.

Esther heeft zelf in de jeugdhulpverlening en kinderopvang gewerkt. Nu heeft ze als specialist ontwikkelingsvoorsprong en hoogbegaafdheid haar eigen praktijk in Kampen: Kiene Kids. In 2024 kwam haar eerste boek uit: Mijn kind heeft haast.

In een aantal video’s vertelt Esther over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Esther is ‘Als uitval dreigt’:

  1. Even voorstellen
  2. Ervaringen met het onderwijs
  3. De uitdaging als ouders
  4. Welke signalen moet je als ouder serieus nemen?
  5. Wat is belangrijk in dit proces?

Ouders – Esther Grit: Welke signalen moet je als ouder serieus nemen?

Esther Grit is getrouwd en moeder van drie hoogbegaafde kinderen. De middelste heeft vanaf het begin moeite gehad met school en tussen 2020 en 2022 thuisgezeten. Met ondersteuning en jeugdhulp hebben ze als gezin weer toegewerkt naar terugkeer naar school en de middelste gaat sinds 2023 weer volledig naar school. Hiervoor moesten ze uitwijken naar een andere regio om passend onderwijs te vinden.

Esther heeft zelf in de jeugdhulpverlening en kinderopvang gewerkt. Nu heeft ze als specialist ontwikkelingsvoorsprong en hoogbegaafdheid haar eigen praktijk in Kampen: Kiene Kids. In 2024 kwam haar eerste boek uit: Mijn kind heeft haast.

In een aantal video’s vertelt Esther over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Esther is ‘Als uitval dreigt’:

  1. Even voorstellen
  2. Ervaringen met het onderwijs
  3. De uitdaging als ouders
  4. Welke signalen moet je als ouder serieus nemen?
  5. Wat is belangrijk in dit proces?

Ouders – Esther Grit: de uitdaging als ouders

Esther Grit is getrouwd en moeder van drie hoogbegaafde kinderen. De middelste heeft vanaf het begin moeite gehad met school en tussen 2020 en 2022 thuisgezeten. Met ondersteuning en jeugdhulp hebben ze als gezin weer toegewerkt naar terugkeer naar school en de middelste gaat sinds 2023 weer volledig naar school. Hiervoor moesten ze uitwijken naar een andere regio om passend onderwijs te vinden.

Esther heeft zelf in de jeugdhulpverlening en kinderopvang gewerkt. Nu heeft ze als specialist ontwikkelingsvoorsprong en hoogbegaafdheid haar eigen praktijk in Kampen: Kiene Kids. In 2024 kwam haar eerste boek uit: Mijn kind heeft haast.

In een aantal video’s vertelt Esther over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Esther is ‘Als uitval dreigt’:

  1. Even voorstellen
  2. Ervaringen met het onderwijs
  3. De uitdaging als ouders
  4. Welke signalen moet je als ouder serieus nemen?
  5. Wat is belangrijk in dit proces?

Ouders – Annemarie van Vulpen: even voorstellen

Annemarie van Vulpen werkt op de Berg en Bosch school in Houten, een speciaal onderwijs school gespecialiseerd in het begeleiden van leerlingen met een vorm van autisme. Annemarie is daar intern begeleider in het basisonderwijs.

In een aantal video’s vertelt Annemarie over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews is ‘Hoogbegaafde leerlingen in het SO’:

  1. Even voorstellen
  2. Hoogbegaafde leerlingen in het speciaal onderwijs
  3. Wat zijn de uitdagingen?
  4. Wat levert het op voor de leerlingen?

Ouders – Annemarie van Vulpen: hoogbegaafde leerlingen in het speciaal onderwijs

Annemarie van Vulpen werkt op de Berg en Bosch school in Houten, een speciaal onderwijs school gespecialiseerd in het begeleiden van leerlingen met een vorm van autisme. Annemarie is daar intern begeleider in het basisonderwijs.

In een aantal video’s vertelt Annemarie over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews is ‘Hoogbegaafde leerlingen in het SO’:

  1. Even voorstellen
  2. Hoogbegaafde leerlingen in het speciaal onderwijs
  3. Wat zijn de uitdagingen?
  4. Wat levert het op voor de leerlingen?

Ouders – Annemarie van Vulpen: wat zijn de uitdagingen?

Annemarie van Vulpen werkt op de Berg en Bosch school in Houten, een speciaal onderwijs school gespecialiseerd in het begeleiden van leerlingen met een vorm van autisme. Annemarie is daar intern begeleider in het basisonderwijs.

In een aantal video’s vertelt Annemarie over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews is ‘Hoogbegaafde leerlingen in het SO’:

  1. Even voorstellen
  2. Hoogbegaafde leerlingen in het speciaal onderwijs
  3. Wat zijn de uitdagingen?
  4. Wat levert het op voor de leerlingen?

Ouders – Annemarie van Vulpen: wat levert het op voor de leerlingen?

Annemarie van Vulpen werkt op de Berg en Bosch school in Houten, een speciaal onderwijs school gespecialiseerd in het begeleiden van leerlingen met een vorm van autisme. Annemarie is daar intern begeleider in het basisonderwijs.

In een aantal video’s vertelt Annemarie over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews is ‘Hoogbegaafde leerlingen in het SO’:

  1. Even voorstellen
  2. Hoogbegaafde leerlingen in het speciaal onderwijs
  3. Wat zijn de uitdagingen?
  4. Wat levert het op voor de leerlingen?

Ouders – Antine Sipma en Anita Hooijenga: even voorstellen

Antine Sipma, kwaliteitscoördinator en specialist hoogbegaafdheid, en Anita Hooijenga, leerkracht en specialist hoogbegaafdheid, werken samen op basisschool De Arke in Burgum. Samen begeleiden zij de plusgroepen van de school.

Antine begeleidt de plusgroepen voor groep 6 t/m 8, terwijl Anita zich richt op de jongere plusgroepen van groep 1 t/m 5. Het doel van deze groepen is om (hoog)begaafde leerlingen te ondersteunen en uit te dagen. In de plusgroep worden gevarieerde lessen geboden, waardoor leerlingen enthousiast worden. Er wordt ook gekeken naar wat de leerlingen nodig hebben. Zo wordt er een stimulerende omgeving gecreëerd, waarin kinderen zich volledig kunnen ontwikkelen.

In een aantal video’s vertellen ze over hun ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews is ‘Een andere aanpak van de plusgroep’:

  1. Even voorstellen
  2. De visie op – en de werkwijze van – de plusgroepen
  3. Wat er verder gebeurt in de school
  4. Communicatie met ouders over de aanpak
  5. Wat levert het op voor de leerlingen