Dubbelbijzonder – Betrokkenen hebben verwachtingen

Patricia Versnel (begeleider onderwijs bij een samenwerkingsverband) vertelt dat iedereen hoopt dat het beter gaat met het kind, maar vertrouwen, openheid en transparantie belangrijk is om de doelen te bereiken.

Dubbelbijzonder – Samenwerken is het belangrijkste

Ron Gram (school- en leerlingbegeleider) vertelt dat elk kind anders is. Wat zijn de aandachtspunten van dubbel bijzondere leerlingen, wat betekent de diagnose voor leerkrachten en waarom is samenwerken zo belangrijk?

Dubbelbijzonder – Deep dive 2 Misdiagnose

In deze deepdive vertelt Annemieke Weterings-Helmons (lerarenopleider) over het risico van misdiagnoses als er in een eerder stadium van interventies misdidactiek heeft plaatsgevonden.

Kansengelijkheid – Wat is nodig voor beter cultureel-sensitief reageren?

Onder kinderen van allochtone komaf wordt hoogbegaafdheid minder snel vastgesteld dan bij autochtone kinderen. Wat kunnen we doen om dat te veranderen? Gemiddelde kinderen bestaan niet, maar we zijn biologisch geprogrammeerd om kinderen in hokjes te plaatsen. Wat kun je doen om beter cultureel-sensitief te reageren?

Martin van Rooij interviewt in deze video Sima de Bruyn-Daoud (Directeur Stichting iQ+) over het thema Kansengelijkheid.