Basisboek – Podcast 15 Janneke de Jong over kansen en uitdagingen voor passend onderwijs in het vo

Bij het ‘Basisboek (Hoog)begaafdheid voor po en vo’ zijn meer dan 30 podcasts opgenomen die allemaal een relatie hebben met een thema in het boek. Deze serie ‘(Hoog)begaafdheid in het po en vo’ kun je vinden in onze Kennisbank en op de bekende podcastkanalen.

Gast in deze vijftiende podcast is Janneke de Jong. Janneke is werkzaam als leraar klassieke talen in het voortgezet onderwijs. Zij beschrijf in dit gesprek haar zoektocht om voor leerlingen met kenmerken van (hoog)begaafdheid zo passend mogelijk onderwijs te organiseren. Ze legt uit welke kansen ze ervaart maar ook wat er nog lastig is om een goed antwoord te vinden op alle vragen die ze op dit gebied heeft.

Basisboek – Podcast 14 Sabine Robertson over het opzetten van een rijke leeromgeving op school

Bij het ‘Basisboek (Hoog)begaafdheid voor po en vo’ zijn meer dan 30 podcasts opgenomen die allemaal een relatie hebben met een thema in het boek. Deze serie ‘(Hoog)begaafdheid in het po en vo’ kun je vinden in onze Kennisbank en op de bekende podcastkanalen.

Gast in deze veertiende podcast is Sabine Robertson. Sabine is werkzaam als directeur van voltijdsbegaafdheidsonderwijs. Daarnaast is zij opleider bij Windesheim aan de opleiding voor specialisten begaafdheid en is zij werkzaam in een psychologische adviespraktijk. In het gesprek gaat het over de mogelijkheden om binnen een school een rijke leeromgeving op te zetten waar alle leerlingen van kunnen profiteren.

Basisboek – Podcast 13 Patricia Versnel over de succesfactoren voor samenwerkingsverbanden

Bij het ‘Basisboek (Hoog)begaafdheid voor po en vo’ zijn meer dan 30 podcasts opgenomen die allemaal een relatie hebben met een thema in het boek. Deze serie ‘(Hoog)begaafdheid in het po en vo’ kun je vinden in onze Kennisbank en op de bekende podcastkanalen.

Te gast in deze dertiende podcast is Patricia Versnel. Zij is een groot aantal jaren werkzaam geweest voor Passend Onderwijs Almere. Daar was ze betrokken bij de oprichting van het Talentenlab, projectleider van het HB-subsidieproject en verzorgde zij de expertiseontwikkeling op dit gebied binnen het samenwerkingsverband. In dit gesprek kijkt ze onder andere terug op wat de ingrediënten voor succes zijn geweest voor eerdere projecten van dit samenwerkingsverband.

Basisboek – Podcast 12 Jannie van der Sluis over een goede pedagogische basis

Bij het ‘Basisboek (Hoog)begaafdheid voor po en vo’ zijn meer dan 30 podcasts opgenomen die allemaal een relatie hebben met een thema in het boek. Deze serie ‘(Hoog)begaafdheid in het po en vo’ kun je vinden in onze Kennisbank en op de bekende podcastkanalen.

Gast in deze twaalfde podcast is Jannie van der Sluis. Zij is zowel remedial teacher als specialist begaafdheid. In haar praktijk houdt zij zich vooral bezig met de individuele begeleiding van leerlingen. Haar manier van werken richt zich sterk op het ontwikkelen van een goede pedagogische basis waardoor het werken aan vaardigheden die bij de leerling extra ondersteuning nodig hebben bevorderd wordt.

Basisboek – Podcast 11 Thijs & Miguel over de worsteling om het juiste onderwijs te krijgen

Bij het ‘Basisboek (Hoog)begaafdheid voor po en vo’ zijn meer dan 30 podcasts opgenomen die allemaal een relatie hebben met een thema in het boek. Deze serie ‘(Hoog)begaafdheid in het po en vo’ kun je vinden in onze Kennisbank en op de bekende podcastkanalen.

Te gast in deze podcast zijn Thijs en Miguel. Thijs is vader van twee kinderen met kenmerken van (hoog)begaafdheid. Miguel (12 jaar) is een van deze twee kinderen. Miguel vertelt over zijn worsteling om door zijn school gezien te worden als een leerling met kenmerken van (hoog)begaafdheid en om een verwijzing te krijgen voor het voortgezet onderwijs op een niveau dat bij zijn werkelijke capaciteiten past.

Basisboek – Podcast 10 Sylvia Drent over rijk en gedifferentieerd onderwijs

Bij het ‘Basisboek (Hoog)begaafdheid voor po en vo’ zijn meer dan 30 podcasts opgenomen die allemaal een relatie hebben met een thema in het boek. Deze serie ‘(Hoog)begaafdheid in het po en vo’ kun je vinden in onze Kennisbank en op de bekende podcastkanalen.

Gast in deze tiende podcast is Sylvia Drent. Sylvia is ontwikkelingspsycholoog en begeleidt sinds eind jaren negentig scholen, ouders en leerlingen met kenmerken van (hoog)begaafdheid. De laatste jaren doet zij dat alleen nog door het opleiden van scholen. Sylvia vertelt onder andere over het verzorgen van aanpassingen in de leerstof en kansen voor scholen om hun aanbod voor deze leerlingen rijk en gedifferentieerd te maken.

Basisboek – Podcast 9 Rieke Huijgen over de samenwerking tussen leraren, ouders en (hoog)begaafde leerlingen

Bij het ‘Basisboek (Hoog)begaafdheid voor po en vo’ zijn meer dan 30 podcasts opgenomen die allemaal een relatie hebben met een thema in het boek. Deze serie ‘(Hoog)begaafdheid in het po en vo’ kun je vinden in onze Kennisbank en op de bekende podcastkanalen.

Gast in deze podcast is Rieke Huijgen. Zij is leraar in het basisonderwijs en heeft een eigen begeleidingspraktijk. Zij richt zich op de ondersteuning van leraren, ouders en leerlingen met kenmerken van (hoog)begaafdheid om er samen voor te zorgen dat kinderen lekker in hun vel komen te zitten.

Basisboek – Podcast 8 Minka Dumont over rijk onderwijs

Bij het ‘Basisboek (Hoog)begaafdheid voor po en vo’ zijn meer dan 30 podcasts opgenomen die allemaal een relatie hebben met een thema in het boek. Deze serie ‘(Hoog)begaafdheid in het po en vo’ kun je vinden in onze Kennisbank en op de bekende podcastkanalen.

Gast in deze achtste podcast is Minka Dumont. Zij is leraar primair onderwijs en gespecialiseerd in onderwijs aan leerlingen met kenmerken van (hoog)begaafdheid. In haar dagelijks werk houdt zij zich bezig met het ontwikkelen van leermiddelen en het verzorgen van workshops op gebied van rijk onderwijs.

Basisboek – Podcast 7 Leonieke Boogaard & Sima de Bruijn-Daoud over het herkennen van (hoog)begaafde leerlingen met een migratieachtergrond

Bij het ‘Basisboek (Hoog)begaafdheid voor po en vo’ zijn meer dan 30 podcasts opgenomen die allemaal een relatie hebben met een thema in het boek. Deze serie ‘(Hoog)begaafdheid in het po en vo’ kun je vinden in onze Kennisbank en op de bekende podcastkanalen.

In deze podcast een interview met Leonieke Boogaard en Sima de Bruijn-Daoud. Leonieke is bestuurslid van de Koepel Hoogbegaafdheid en het kwaliteitsregister Hoogbegaafdheid. Sima is oprichter en directeur van de Stichting IQ-plus. Deze stichting richt zich op het begeleiden van iedereen die te maken heeft met hoogbegaafdheid in onderwijs en opvoeding. Een van de speciale aandachtspunten voor hen beiden is het herkennen van kenmerken van (hoog)begaafdheid bij leerlingen met een migratieachtergrond, over dat onderwerp gaat dit gesprek.

Basisboek – Podcast 6 Yvonne den Boer & Hanneke van Dassler over schooluitval van (hoog)begaafde leerlingen

Bij het ‘Basisboek (Hoog)begaafdheid voor po en vo’ zijn meer dan 30 podcasts opgenomen die allemaal een relatie hebben met een thema in het boek. Deze serie ‘(Hoog)begaafdheid in het po en vo’ kun je vinden in onze Kennisbank en op de bekende podcastkanalen.

Yvonne den Boer is directeur geweest van een voltijdsschool voor hoogbegaafdheidonderwijs. Daarnaast was zij verbonden aan Hogeschool Windesheim. Op dit moment is zij lid van de Raad van Toezicht van NTCN. Hanneke van Dassler is werkzaam als psycholoog in een adviespraktijk met een specialisatie gericht op leerlingen met kenmerken van (hoog)begaafdheid. In het gesprek gaat het onder andere over kinderen die uitvallen of dreigen uit te vallen op school.