Basisboek – Podcast 5 Jessica Pootjes over het herkennen van slimme meisjes

Bij het ‘Basisboek (Hoog)begaafdheid voor po en vo’ zijn meer dan 30 podcasts opgenomen die allemaal een relatie hebben met een thema in het boek. Deze serie ‘(Hoog)begaafdheid in het po en vo’ kun je vinden in onze Kennisbank en op de bekende podcastkanalen.

Gast in deze vijfde podcast is Jessica Pootjes. Jessica is moeder van twee slimme dochters en werkzaam als bovenschools specialist hoogbegaafdheid. In haar werk is ze leraar in een plusgroep en houdt zij zich ook bezig met het zo passend mogelijk maken van het onderwijs aan alle leerlingen met kenmerken van (hoog)begaafdheid binnen de stichting waarvoor zij werkt. In het gesprek staat het herkennen van slimme meisjes centraal.

Basisboek – Podcast 4 Sabrine Jansma over het herkennen van (hoog)begaafde kinderen met een lage SES en/of migratieachtergrond

Bij het ‘Basisboek (Hoog)begaafdheid voor po en vo’ zijn meer dan 30 podcasts opgenomen die allemaal een relatie hebben met een thema in het boek. Deze serie ‘(Hoog)begaafdheid in het po en vo’ kun je vinden in onze Kennisbank en op de bekende podcastkanalen.

Gast in de vierde aflevering is Sabrine Jansma. Sabrine is leraar en specialist hoogbegaafdheid. Zij is bovenschools werkzaam als specialist begaafdheid en specialist dubbel bijzondere leerlingen. Zij geeft les in een van de bovenschoolse plusklassen. Daarnaast is zij vraagbaak voor alle collega’s uit het samenwerkingsverband waar het deze leerlingen betreft. In het gesprek gaan we in op de vraag hoe (hoog)begaafde kinderen met een lage sociaaleconomische status en/of migratieachtergrond herkend kunnen worden door de scholen.

Basisboek – Podcast 3 Anouke Bakx over concepten van begaafdheid

Bij het ‘Basisboek (Hoog)begaafdheid voor po en vo’ zijn meer dan 30 podcasts opgenomen die allemaal een relatie hebben met een thema in het boek. Deze serie ‘(Hoog)begaafdheid in het po en vo’ kun je vinden in onze Kennisbank en op de bekende podcastkanalen.

Gast in deze derde podcast is Anouke Bakx. Zij is lector bij Fontys Hogeschool en vooral betrokken bij de lerarenopleidingen en bijzonder hoogleraar bij Tilburg University op het terrein van hoogbegaafdheid. Verder is zij bestuurslid van NTCN. Het thema van dit interview is concepten van begaafdheid: welke ontwikkelingen zijn waarneembaar en wat kunnen deze ontwikkelingen voor de onderwijspraktijk betekenen?

Basisboek – Podcast 2 Grethe van Geffen & Wendy Haanschoten over hoogbegaafde volwassenen en kinderen

Bij het ‘Basisboek (Hoog)begaafdheid voor po en vo’ zijn meer dan 30 podcasts opgenomen die allemaal een relatie hebben met een thema in het boek. Deze serie ‘(Hoog)begaafdheid in het po en vo’ kun je vinden in onze Kennisbank en op de bekende podcastkanalen

Basisboek – Podcast 1 Lianne Hoogeveen over concepten van begaafdheid

Bij het ‘Basisboek (Hoog)begaafdheid voor po en vo’ zijn meer dan 30 podcasts opgenomen die allemaal een relatie hebben met een thema in het boek. Deze serie ‘(Hoog)begaafdheid in het po en vo’ kun je vinden in onze Kennisbank en op de bekende podcastkanalen.

Gast in de eerste podcast is Lianne Hoogeveen, bijzonder hoogleraar aan de Radboud Universiteit. Haar leeropdracht betreft de identificatie, ondersteuning en begeleiding van talent. Het thema van het interview is concepten van begaafdheid: welke ontwikkelingen zijn waarneembaar en wat kunnen deze ontwikkelingen voor de onderwijspraktijk betekenen?

Slimme meisjes – Podcast Hoogbegaafdheid in het funderend onderwijs

Aflevering 1: Interview met Jessica Pootjes
Interview met Jessica Pootjes door Eleonoor van Gerven

In deze aflevering interviewt Eleonoor van Gerven, programmamanager van het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid, educatief professional Jessica Pootjes over het thema slimme meisjes.

Jessica Pootjes is moeder van twee slimme meisjes. Ze is bovenschools specialist begaafdheid bij Stichting Agora in de Zaanstreek. Ze geeft les aan de kangoeroegroep, de bovenschoolse plusklas van Agora. Daarnaast zet ze zich binnen de stichting in om het onderwijs voor leerlingen met kenmerken van begaafdheid zo passend mogelijk te maken.