Wat verstaan we onder… pre-universityprogramma’s?

Pre-university programma’s voor hoogbegaafde leerlingen zijn speciale onderwijsprogramma’s die talentvolle leerlingen extra uitdaging en verdieping bieden. Ze bereiden hen voor op het universitaire niveau door complexere en verrijkte leerstof aan te bieden, die verder gaat dan het reguliere curriculum. In deze programma’s wordt veel aandacht besteed aan kritisch denken, probleemoplossing, onderzoek doen en zelfstandig leren. Vaak krijgen leerlingen persoonlijke begeleiding of tutoring om hun talenten optimaal te benutten. Het doel is dat zij soepel kunnen doorstromen naar hoger onderwijs en academische vaardigheden ontwikkelen die hen helpen succesvol te zijn in een universiteitsomgeving.

Wat verstaan we onder… pre-assessment?

Pre-assessment is een manier om voorafgaand aan het leren inzicht te krijgen in de kennis, vaardigheden en leerbehoeften van een leerling. Door te onderzoeken wat een leerling al weet of kan, kunnen leraren hun onderwijs beter afstemmen op het individuele niveau. Dit helpt bij differentiatie, planning van instructie en het kiezen van geschikte materialen. Voorbeelden zijn een korte toets om bestaande wiskundige kennis te meten of een vragenlijst om interesses en voorkennis over een projectthema in kaart te brengen. Pre-assessment zorgt ervoor dat het onderwijs effectiever, gerichter en persoonlijker wordt voor elke leerling.

Wat verstaan we onder… pragmatisch?

Pragmatisch zijn betekent op een praktische en doelgerichte manier denken en handelen. Een pragmatisch persoon richt zich op wat effectief en werkbaar is, in plaats van strikt vast te houden aan theorieën, regels of idealen. Deze houding is flexibel: men past ideeën en plannen aan wanneer dat beter werkt. Pragmatische mensen zijn doorgaans realistisch en houden rekening met de omstandigheden en beschikbare middelen. Het belangrijkste is het behalen van concrete resultaten of het vinden van oplossingen voor problemen.

Wat verstaan we onder… Philips 66-methode?

De Philips 66-methode is een creatieve brainstormtechniek die gebruikt wordt om in korte tijd veel ideeën te verzamelen en iedereen actief te betrekken. Een groep deelnemers wordt verdeeld in subgroepen van ongeveer zes personen. Elke subgroep krijgt een vraagstuk of onderwerp en bespreekt dit gedurende zes minuten. Binnen die tijd proberen ze zoveel mogelijk ideeën te bedenken en te noteren. Daarna worden de resultaten met de hele groep gedeeld, zodat de beste voorstellen verder kunnen worden uitgewerkt. Deze methode stimuleert gestructureerd denken, samenwerking en betrokkenheid, en is vooral effectief bij vergaderingen, onderwijsactiviteiten of andere sessies waarin snel nieuwe ideeën nodig zijn.

Wat verstaan we onder… persoonsvorming?

Persoonsvorming is het proces waarbij iemand zijn of haar identiteit, persoonlijkheid, waarden en sociale vaardigheden ontwikkelt. Het gaat erom een zelfstandig en zelfbewust individu te worden dat keuzes kan maken, verantwoordelijkheid kan dragen en op een positieve manier met anderen omgaat. Dit proces vindt plaats gedurende het hele leven en wordt beïnvloed door opvoeding, onderwijs, sociale omgeving en persoonlijke ervaringen. Voorbeelden zijn het leren samenwerken in de klas, conflicten oplossen of verantwoordelijkheid nemen voor eigen gedrag. Persoonsvorming helpt een persoon zich bewust te worden van zichzelf, zijn relaties met anderen en zijn plaats in de samenleving.

Wat verstaan we onder… pentagonale theorie van Sternberg?

De pentagonale theorie van intelligentie van Robert Sternberg beschrijft intelligentie als een veelzijdig en multidimensionaal concept. Volgens dit model bestaat intelligentie uit vijf samenwerkende componenten: analytische intelligentie, die problemen analyseren en logisch redeneren omvat; creatieve intelligentie, gericht op het bedenken van nieuwe ideeën en oplossingen; praktische intelligentie, het effectief omgaan met dagelijkse situaties; kritische intelligentie, het evalueren van informatie en reflectief denken; en wijsheid of sociale intelligentie, het ethisch en effectief toepassen van kennis in sociale contexten. Het model benadrukt dat succes niet alleen afhankelijk is van academische vaardigheden, maar van het combineren van deze vijf vormen van intelligentie.

Wat verstaan we onder… peers?

Peers zijn leeftijdsgenoten of mensen die zich in een vergelijkbare sociale of ontwikkelingsgroep bevinden. Ze spelen een belangrijke rol in hoe iemand zich sociaal, emotioneel en cognitief ontwikkelt. Interacties met peers beïnvloeden gedrag, attitudes en normen, zowel positief als negatief. Zo kunnen peers ondersteuning bieden bij leren, bij het ontwikkelen van vriendschappen en bij het versterken van sociale vaardigheden maar peers kunnen ook zorgen voor groepsdruk of negatief gedrag aanmoedigen. Peers bevinden zich vaak in dezelfde klas, sportteam of werkcontext, waardoor ze een directe en herkenbare invloed hebben. Ze vormen zo een belangrijk netwerk dat gedrag en ontwikkeling mede stuurt.

Wat verstaan we onder…. paradoxale behoeften?

Paradoxale behoeften bij een leerling ontstaan wanneer een leerling tegelijkertijd tegengestelde of tegenstrijdige wensen en emoties ervaart. Dit maakt begeleiding complex, omdat het vervullen van de ene behoefte de andere kan belemmeren. Bijvoorbeeld kan een leerling aandacht willen, maar zich tegelijkertijd uit de groep terugtrekken, of zelfstandigheid nastreven terwijl hij nog veel begeleiding nodig heeft. Ook kan een leerling hoge prestaties willen leveren, maar moeilijke taken vermijden uit angst om te falen. Paradoxale behoeften laten zien dat gedrag en emoties vaak meerdere lagen hebben. Het vraagt van docenten en begeleiders geduld, begrip en een zorgvuldige afstemming van ondersteuning.

Wat verstaan we onder… onderzoekskader inspectie?

Het onderzoekskader van de Inspectie van het Onderwijs bepaalt hoe scholen worden beoordeeld op kwaliteit, organisatie en leerlingresultaten. Het kijkt naar onderwijsinhoud, didactiek, leerlingbegeleiding en ondersteuning, inclusief zorg voor leerlingen met speciale uitdagingen. Daarnaast beoordeelt het kader leiderschap, beleid en interne evaluatie: scholen moeten laten zien dat zij onderwijs plannen, monitoren en bijsturen. Resultaten, veiligheid, welzijn en samenwerking met ouders en maatschappij spelen ook een rol. Het kader biedt zo een breed raamwerk om zowel prestaties van leerlingen als de kwaliteit van het onderwijssysteem te beoordelen, en helpt scholen zichzelf kritisch te verbeteren.

Wat verstaan we onder… ontwikkelingsperspectief-plan?

Een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) is een plan dat beschrijft hoe een leerling zich op school kan ontwikkelen en welke ondersteuning daarvoor nodig is. Het wordt opgesteld voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben vanwege leerproblemen, gedragsuitdagingen of speciale talenten. In een OPP staan onder andere: de huidige situatie van de leerling, concrete doelen op korte en lange termijn, de benodigde ondersteuning en interventies, en wie daarvoor verantwoordelijk is. Het plan helpt school, ouders en leerling om gericht te werken aan de ontwikkeling, de voortgang te volgen en waar nodig bij te sturen, zodat de leerling maximaal kan profiteren van het onderwijs.