Wat verstaan we onder… motiverende gespreksvoering?

Motiverende gespreksvoering (MGV) is een gespreksmethode die erop gericht is mensen te helpen hun eigen motivatie voor verandering te ontdekken en te versterken. In plaats van iemand te overtuigen of te dwingen, gebruikt MGV empathie, open vragen, reflecties en het benadrukken van persoonlijke keuzes. Het helpt iemand zijn ambivalentie over gedrag te verkennen, bewust te worden van voordelen en nadelen van verandering en zelf doelen te formuleren. Het uitgangspunt is dat echte motivatie van binnenuit komt. De gespreksvoerder faciliteert het proces en ondersteunt de persoon bij het nemen van eigen verantwoordelijkheid voor verandering.

Wat verstaan we onder… motiverende vs coachende gespreksvoering?

Motiverende en coachende gespreksvoering lijken op elkaar, maar hebben elk een andere focus. Motiverende gespreksvoering helpt iemand bewust te worden van zijn eigen motivatie en ambivalentie ten opzichte van verandering. Het gesprek draait om het ontdekken van persoonlijke redenen om gedrag te veranderen en het wegnemen van weerstand. Coachende gespreksvoering gaat breder: het ondersteunt iemand in persoonlijke of professionele ontwikkeling, helpt doelen te verhelderen, oplossingen te vinden en vaardigheden te versterken. Terwijl motiverend vooral draait om verandering van gedrag, draait coachend om leren, groeien en zelfsturing, waarbij de ander zelf verantwoordelijkheid neemt voor zijn ontwikkeling.

Wat verstaan we onder… morfologische synthese?

Morfologische synthese is een creatieve methode om nieuwe ideeën of producten te ontwikkelen door systematisch verschillende eigenschappen of kenmerken van een object te combineren. Eerst wordt het onderwerp opgesplitst in afzonderlijke attributen, zoals kleur, materiaal, vorm of functie. Vervolgens worden voor elk attribuut meerdere variaties bedacht. Door deze variaties op verschillende manieren te combineren ontstaan unieke concepten of oplossingen. Bijvoorbeeld bij het ontwerpen van een lamp kan men combineren: materiaal (hout, metaal), kleur (zwart, wit), lichtbron (LED, gloeilamp) en vorm (rond, ovaal).

Wat verstaan we onder… moeilijk verstaanbaar gedrag?

Moeilijk verstaanbaar gedrag bij kinderen en jongeren verwijst naar gedragingen die op het eerste oog niet eenvoudig te duiden zijn. Dergelijk gedrag kan zich uiten in uiteenlopende vormen en kent vaak onderliggende oorzaken die niet direct zichtbaar zijn voor de buitenwereld. Achter het zichtbare gedrag schuilt een complexe werkelijkheid waarin persoonlijke ervaringen, sociale context en individuele kenmerken samenkomen. Moeilijk verstaanbaar gedrag kan een signaal zijn van onvervulde behoeften, angst of overvraging of een reactie op een onveilige context. Door aandachtig te observeren, door te vragen en voorbij de eerste indruk te kijken, ontstaat er ruimte om beter te begrijpen wat een kind daadwerkelijk nodig heeft.

Wat verstaan we onder… Mitsubishi-methode?

De Mitsubishi-methode is een creatieve techniek die wordt gebruikt om ideeën te genereren en systematisch te analyseren binnen een groep. De deelnemers worden verdeeld in kleinere teams, die hun gedachten en voorstellen verzamelen en vervolgens ordenen op relevantie en haalbaarheid. Vaak worden visuele hulpmiddelen zoals tabellen of diagrammen gebruikt om het overzicht te bewaren en ideeën duidelijk te structureren. De methode combineert creativiteit met gestructureerde besluitvorming, waardoor zowel innovatieve als praktische oplossingen naar voren komen. Door samenwerking en gezamenlijke evaluatie stimuleert de Mitsubishi-methode actieve deelname en efficiënt probleemoplossen, waardoor het een effectief hulpmiddel is.

Wat verstaan we onder… misdidactiek?

Misdidactiek verwijst naar onderwijskundige of didactische fouten die het leerproces van leerlingen negatief beïnvloeden. Het ontstaat wanneer lessen, uitleg of begeleiding niet effectief zijn, waardoor leerlingen moeite hebben om kennis of vaardigheden te begrijpen en toe te passen. Voorbeelden van misdidactiek zijn onvoldoende afstemming op het niveau van de leerlingen, onduidelijke uitleg, te weinig variatie of interactie en gebrek aan feedback. Bijvoorbeeld kan een docent een ingewikkeld wiskundig concept uitleggen zonder voorbeelden of aansluiting bij de voorkennis van de leerlingen, waardoor de meerderheid het niet begrijpt. Misdidactiek belemmert zo effectief leren en ontwikkelen.

Wat verstaan we onder… mindset?

Een mindset is de mentale houding of manier van denken die iemand heeft ten opzichte van leren, uitdagingen, succes en falen. Het beïnvloedt hoe iemand situaties ervaart, problemen benadert en met tegenslagen omgaat. Psycholoog Carol Dweck onderscheidt bijvoorbeeld een groeimindset, waarbij iemand gelooft dat vaardigheden en intelligentie ontwikkeld kunnen worden door inzet en leren, en een starre mindset, waarbij iemand denkt dat capaciteiten vaststaan en niet te veranderen zijn. Mindset bepaalt dus in grote mate motivatie, doorzettingsvermogen en het vermogen om te leren van fouten.

Wat verstaan we onder… microles?

Een microles is een korte, gerichte lesactiviteit die meestal enkele minuten tot een kwartier duurt en zich richt op één specifiek leerdoel of kernconcept. Het doel is om kennis of vaardigheden op een overzichtelijke en effectieve manier over te brengen. Microlessen zijn vaak interactief en praktisch toepasbaar, waardoor leerlingen actief betrokken worden bij het leerproces. Bijvoorbeeld kan een docent in tien minuten een moeilijke wiskundige formule uitleggen en een korte oefening laten maken, waarna leerlingen zelfstandig verder werken. Microlessen worden veel gebruikt in differentiatie, blended learning en kennisverrijking, omdat ze snelle en gerichte kennisoverdracht mogelijk maken.

Wat verstaan we onder… methodegebonden toets?

Een methodegebonden toets is een toets die specifiek is afgestemd op de leerstof, volgorde en opzet van een bepaalde lesmethode of methodeboek. Het doel is te controleren of leerlingen de kennis en vaardigheden beheersen die binnen die methode worden aangeboden. Deze toetsen richten zich op de exacte onderwerpen en oefeningen uit het lesmateriaal en zijn vaak ontwikkeld door de makers van de methode. Een voorbeeld is een wiskundemethode met hoofdstukken over breuken en procenten, waarbij de toets precies deze onderdelen behandelt volgens de volgorde van het boek. Methodegebonden toetsen zijn minder geschikt voor het meten van algemene kennis buiten de methode.

Wat verstaan we onder… metacognitief gedrag?

Metacognitief gedrag is het vermogen om bewust na te denken over je eigen denk- en leerprocessen en deze actief te sturen. Het omvat het plannen van hoe je een taak aanpakt, het monitoren tijdens het uitvoeren van de taak om te controleren of de gekozen strategie effectief is en het evalueren achteraf om te beoordelen wat goed ging en wat verbeterd kan worden. Bijvoorbeeld kan een leerling merken dat een bepaalde studieaanpak niet werkt en besluiten een andere strategie te gebruiken om een opdracht beter te begrijpen. Metacognitief gedrag helpt zo om leren efficiënter en effectiever te maken.