Brochure Slimme meisjes

Onderzoek toont aan dat er geen betekenisvolle verschillen bestaan tussen de hersenontwikkeling van jongens en meisjes. Verschillen in waarneembaar gedrag lijken eerder voort te komen uit de respons van de omgeving juist op basis van die culturele verwachtingen.

In deze brochure is de hoofdtekst geschreven door Maaike Goddijn en Annelies de Muijnck. Aan de hand van een metafoor over een bijenkorf en haar bewoners beschrijven de auteurs hoe er gedragsclusters te herkennen zijn in het gedrag van meisjes. Daarbij leggen ze de relatie met de theorie over leerlingen met kenmerken van (hoog)begaafdheid. De auteurs benadrukken dat uit deze beschrijvingen geen afvinklijstjes kunnen worden ontwikkeld waarmee leraren in de praktijk kunnen kijken of ze ‘zo’n leerling’ in de klas hebben. Wat ze wel zien is hoe het gedrag van al deze unieke meisjes al dan niet past bij wat er zoal van meisjes verwacht wordt in onze cultuur. Zo wordt ook zichtbaar hoe de verwachting van invloed is op wat we zien of juist niet zien.

De rol van de leraar

Daarmee wordt meteen duidelijk hoe belangrijk de rol van de leraar is. De verwachting die een leraar heeft van een leerling kleurt al op voorhand de blik waarmee naar een leerling wordt gekeken. Wie vooraf een te zeer dichtgetimmerd beeld heeft van ‘wat begaafdheid is’, staat niet meer open voor alle andere verschijningsvormen. Meer daarover in deze brochure. Uiteraard hebben we weer tips om te kunnen handelen en oplossingsgerichte vragen om nog eens gezond kritisch naar je handelen en je eigen aannames te kijken.

Video’s

In deze brochure is nog meer te vinden. Zo interviewden we weer verschillende leraren en onderwijsbegeleiders over de manier waarop zij in hun dagelijkse praktijk meisjes met kenmerken van begaafdheid herkennen, lesgeven en uitdagen. De interviews met Maaike Theunissen, Evelien Okkinga, Stefanie Idzinga-Rust en Jorien Dubbelman geven weer prachtige inkijkjes in de praktijk.
Als redactie hopen we dat jij als je deze brochure leest, de interviews hoort en onze webinars bekijkt, geïnspireerd raakt om dingen in je eigen groep te proberen die activiteiten voor al je leerlingen toegankelijk maken. Wie weet herken je nog veel meer leerlingen met kenmerken van begaafdheid die je eerder nog niet zo had gezien.

Publicatie

Slimme meisjes – Podcast Hoogbegaafdheid in het funderend onderwijs

Aflevering 1: Interview met Jessica Pootjes
Interview met Jessica Pootjes door Eleonoor van Gerven

In deze aflevering interviewt Eleonoor van Gerven, programmamanager van het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid, educatief professional Jessica Pootjes over het thema slimme meisjes.

Jessica Pootjes is moeder van twee slimme meisjes. Ze is bovenschools specialist begaafdheid bij Stichting Agora in de Zaanstreek. Ze geeft les aan de kangoeroegroep, de bovenschoolse plusklas van Agora. Daarnaast zet ze zich binnen de stichting in om het onderwijs voor leerlingen met kenmerken van begaafdheid zo passend mogelijk te maken.

Slimme meisjes – Stefanie Idzinga: Even voorstellen

Stefanie Idzinga is leerkracht op een school voor voltijds basisonderwijs voor leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid. Binnen haar schoolbestuur is zij verantwoordelijk voor het opzetten, uitvoeren en begeleiden van HB-arrangementen. In deze rol ondersteunt zij leerkrachten bij het signaleren en begeleiden van (vermoedelijk) hoogbegaafde leerlingen, en draagt zij bij aan het versterken van kennis en bekwaamheid binnen de scholen.

Stefanie is RITHA Specialist en ECHA Specialist in Gifted Education. Tijdens deze opleiding verdiepte zij zich in het thema zelfregulerend leren. Vanuit deze expertise ontwikkelde zij een lessenserie gericht op het versterken van metacognitieve vaardigheden en eigenaarschap bij hoogbegaafde leerlingen. Haar benadering stimuleert het ontwikkelen van leerstrategieën, reflectie en zelfsturing.

Een ander punt van aandacht binnen haar werk is de herkenning en ondersteuning van meisjes met kenmerken van hoogbegaafdheid. Stefanie zet zich in voor het vergroten van bewustwording hierover en zorgt voor gerichte ondersteuning, zodat ook deze leerlingen gezien en begrepen worden. Met haar combinatie van praktijkervaring, inhoudelijke expertise en pedagogische visie, levert Stefanie een bijdrage aan kennisdeling en kwaliteitsverbetering binnen het onderwijs aan begaafde leerlingen.

In een aantal video’s vertelt Stefanie over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Stefanie is onzichtbare meisjes zichtbaar maken.

  • Even voorstellen
  • De rol van ouders bij het signaleren van slimme meisjes
  • Pedagogische sensitiviteit: vragenstellen en luisteren
  • Onzichtbare meisjes zichtbaar maken. De rol van de school
  • Verschil in gedrag thuis en op school

Slimme meisjes – Stefanie Idzinga: Onzichtbare meisjes en de rol van de school

Stefanie Idzinga is leerkracht op een school voor voltijds basisonderwijs voor leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid. Binnen haar schoolbestuur is zij verantwoordelijk voor het opzetten, uitvoeren en begeleiden van HB-arrangementen. In deze rol ondersteunt zij leerkrachten bij het signaleren en begeleiden van (vermoedelijk) hoogbegaafde leerlingen, en draagt zij bij aan het versterken van kennis en bekwaamheid binnen de scholen.

Stefanie is RITHA Specialist en ECHA Specialist in Gifted Education. Tijdens deze opleiding verdiepte zij zich in het thema zelfregulerend leren. Vanuit deze expertise ontwikkelde zij een lessenserie gericht op het versterken van metacognitieve vaardigheden en eigenaarschap bij hoogbegaafde leerlingen. Haar benadering stimuleert het ontwikkelen van leerstrategieën, reflectie en zelfsturing.

Een ander punt van aandacht binnen haar werk is de herkenning en ondersteuning van meisjes met kenmerken van hoogbegaafdheid. Stefanie zet zich in voor het vergroten van bewustwording hierover en zorgt voor gerichte ondersteuning, zodat ook deze leerlingen gezien en begrepen worden. Met haar combinatie van praktijkervaring, inhoudelijke expertise en pedagogische visie, levert Stefanie een bijdrage aan kennisdeling en kwaliteitsverbetering binnen het onderwijs aan begaafde leerlingen.

In een aantal video’s vertelt Stefanie over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Stefanie is onzichtbare meisjes zichtbaar maken.

  • Even voorstellen
  • De rol van ouders bij het signaleren van slimme meisjes
  • Pedagogische sensitiviteit: vragenstellen en luisteren
  • Onzichtbare meisjes zichtbaar maken. De rol van de school
  • Verschil in gedrag thuis en op school

SIimme meisjes – Stefanie Idzinga: Pedagogische sensitiviteit

Stefanie Idzinga is leerkracht op een school voor voltijds basisonderwijs voor leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid. Binnen haar schoolbestuur is zij verantwoordelijk voor het opzetten, uitvoeren en begeleiden van HB-arrangementen. In deze rol ondersteunt zij leerkrachten bij het signaleren en begeleiden van (vermoedelijk) hoogbegaafde leerlingen, en draagt zij bij aan het versterken van kennis en bekwaamheid binnen de scholen.

Stefanie is RITHA Specialist en ECHA Specialist in Gifted Education. Tijdens deze opleiding verdiepte zij zich in het thema zelfregulerend leren. Vanuit deze expertise ontwikkelde zij een lessenserie gericht op het versterken van metacognitieve vaardigheden en eigenaarschap bij hoogbegaafde leerlingen. Haar benadering stimuleert het ontwikkelen van leerstrategieën, reflectie en zelfsturing.

Een ander punt van aandacht binnen haar werk is de herkenning en ondersteuning van meisjes met kenmerken van hoogbegaafdheid. Stefanie zet zich in voor het vergroten van bewustwording hierover en zorgt voor gerichte ondersteuning, zodat ook deze leerlingen gezien en begrepen worden. Met haar combinatie van praktijkervaring, inhoudelijke expertise en pedagogische visie, levert Stefanie een bijdrage aan kennisdeling en kwaliteitsverbetering binnen het onderwijs aan begaafde leerlingen.

In een aantal video’s vertelt Stefanie over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Stefanie is onzichtbare meisjes zichtbaar maken.

  • Even voorstellen
  • De rol van ouders bij het signaleren van slimme meisjes
  • Pedagogische sensitiviteit: vragenstellen en luisteren
  • Onzichtbare meisjes zichtbaar maken. De rol van de school
  • Verschil in gedrag thuis en op school

Slimme meisjes – Stefanie Idzinga: Rol ouders bij signaleren

Stefanie Idzinga is leerkracht op een school voor voltijds basisonderwijs voor leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid. Binnen haar schoolbestuur is zij verantwoordelijk voor het opzetten, uitvoeren en begeleiden van HB-arrangementen. In deze rol ondersteunt zij leerkrachten bij het signaleren en begeleiden van (vermoedelijk) hoogbegaafde leerlingen, en draagt zij bij aan het versterken van kennis en bekwaamheid binnen de scholen.

Stefanie is RITHA Specialist en ECHA Specialist in Gifted Education. Tijdens deze opleiding verdiepte zij zich in het thema zelfregulerend leren. Vanuit deze expertise ontwikkelde zij een lessenserie gericht op het versterken van metacognitieve vaardigheden en eigenaarschap bij hoogbegaafde leerlingen. Haar benadering stimuleert het ontwikkelen van leerstrategieën, reflectie en zelfsturing.

Een ander punt van aandacht binnen haar werk is de herkenning en ondersteuning van meisjes met kenmerken van hoogbegaafdheid. Stefanie zet zich in voor het vergroten van bewustwording hierover en zorgt voor gerichte ondersteuning, zodat ook deze leerlingen gezien en begrepen worden. Met haar combinatie van praktijkervaring, inhoudelijke expertise en pedagogische visie, levert Stefanie een bijdrage aan kennisdeling en kwaliteitsverbetering binnen het onderwijs aan begaafde leerlingen.

In een aantal video’s vertelt Stefanie over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Stefanie is onzichtbare meisjes zichtbaar maken.

  • Even voorstellen
  • De rol van ouders bij het signaleren van slimme meisjes
  • Pedagogische sensitiviteit: vragenstellen en luisteren
  • Onzichtbare meisjes zichtbaar maken. De rol van de school
  • Verschil in gedrag thuis en op school

Slimme meisjes – Stefanie Idzinga: Verschil in gedrag thuis en school

Stefanie Idzinga is leerkracht op een school voor voltijds basisonderwijs voor leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid. Binnen haar schoolbestuur is zij verantwoordelijk voor het opzetten, uitvoeren en begeleiden van HB-arrangementen. In deze rol ondersteunt zij leerkrachten bij het signaleren en begeleiden van (vermoedelijk) hoogbegaafde leerlingen, en draagt zij bij aan het versterken van kennis en bekwaamheid binnen de scholen.

Stefanie is RITHA Specialist en ECHA Specialist in Gifted Education. Tijdens deze opleiding verdiepte zij zich in het thema zelfregulerend leren. Vanuit deze expertise ontwikkelde zij een lessenserie gericht op het versterken van metacognitieve vaardigheden en eigenaarschap bij hoogbegaafde leerlingen. Haar benadering stimuleert het ontwikkelen van leerstrategieën, reflectie en zelfsturing.

Een ander punt van aandacht binnen haar werk is de herkenning en ondersteuning van meisjes met kenmerken van hoogbegaafdheid. Stefanie zet zich in voor het vergroten van bewustwording hierover en zorgt voor gerichte ondersteuning, zodat ook deze leerlingen gezien en begrepen worden. Met haar combinatie van praktijkervaring, inhoudelijke expertise en pedagogische visie, levert Stefanie een bijdrage aan kennisdeling en kwaliteitsverbetering binnen het onderwijs aan begaafde leerlingen.

In een aantal video’s vertelt Stefanie over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Stefanie is onzichtbare meisjes zichtbaar maken.

  • Even voorstellen
  • De rol van ouders bij het signaleren van slimme meisjes
  • Pedagogische sensitiviteit: vragenstellen en luisteren
  • Onzichtbare meisjes zichtbaar maken. De rol van de school
  • Verschil in gedrag thuis en op school