Slimme meisjes – Evelien Okkinga: Meisjes op de VHB

Evelien Okkinga is bovenbouwleerkracht in een voltijdsklas voor begaafde kinderen met een complexe ondersteuningsbehoefte op een basisschool in Almere. Daarnaast is ze specialist begaafdheid en specialist dubbel bijzonder. Vanuit die rol coacht ze leerkrachten in de begeleiding van begaafde leerlingen en ondersteunt ze de directie in het maken van het beleid rondom begaafdheid.

In een aantal video’s vertelt Evelien over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Evelien is het voltijds hoogbegaafdheidsonderwijs.

  • Even voorstellen
  • Meisjes op de CHB (voltijds hoogbegaafdheidsonderwijs)
  • Oog voor meisjes
  • Meisjes in de groep
  • Wat is belangrijk in het aanbod en de begeleiding van slimme meisjes

Slimme meisjes – Evelien Okkinga: Oog voor meisjes

Evelien Okkinga is bovenbouwleerkracht in een voltijdsklas voor begaafde kinderen met een complexe ondersteuningsbehoefte op een basisschool in Almere. Daarnaast is ze specialist begaafdheid en specialist dubbel bijzonder. Vanuit die rol coacht ze leerkrachten in de begeleiding van begaafde leerlingen en ondersteunt ze de directie in het maken van het beleid rondom begaafdheid.

In een aantal video’s vertelt Evelien over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Evelien is het voltijds hoogbegaafdheidsonderwijs.

  • Even voorstellen
  • Meisjes op de CHB (voltijds hoogbegaafdheidsonderwijs)
  • Oog voor meisjes
  • Meisjes in de groep
  • Wat is belangrijk in het aanbod en de begeleiding van slimme meisjes

Slimme meisjes – Maaike Teunissen: Even voorstellen

Maaike Teunissen-van Beek is Talentbegeleider Hoogbegaafdheid. Sinds 2004 is ze actief in het onderwijs en gespecialiseerd in het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen. Sinds het afronden van haar opleiding tot Talentbegeleider bij NOVILO (2018) richt Maaike zich op het versterken van het aanbod voor hoogbegaafden binnen het primair onderwijs. Zij zet zich hiervoor in als talentbegeleider bij Lelystad Hoogbegaafd, een bovenschools plusarrangement, waar zij lesgeeft aan leerlingen uit groep 6 t/m 8. Daarnaast verzorgt Maaike projectmatig trainingen ‘leren leren’ op het voortgezet onderwijs, specifiek gericht op hoogbegaafde jongeren.

Een bijzonder aandachtspunt in haar werk is de begeleiding van begaafde meisjes. Vanuit zowel haar professionele ervaring als haar persoonlijke leven ziet zij hoe deze meisjes vaak onder de radar blijven door hun aanpassingsvermogen, faalangst of perfectionisme. Juist voor deze groep zet zij zich met hart en ziel in, met als doel hun talenten zichtbaar te maken én tot bloei te laten komen.

In een aantal video’s vertelt Maaike over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Maaike is het herkennen en ondersteunen van slimme meisjes.

  • Even voorstellen
  • Signaleren van slimme meisjes
  • Ondersteuning door leerkrachten en ouders
  • Overgang PO-VO

Slimme meisjes – Maaike Teunissen: Ondersteuning door leerkrachten en ouders

Maaike Teunissen-van Beek is Talentbegeleider Hoogbegaafdheid. Sinds 2004 is ze actief in het onderwijs en gespecialiseerd in het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen. Sinds het afronden van haar opleiding tot Talentbegeleider bij NOVILO (2018) richt Maaike zich op het versterken van het aanbod voor hoogbegaafden binnen het primair onderwijs. Zij zet zich hiervoor in als talentbegeleider bij Lelystad Hoogbegaafd, een bovenschools plusarrangement, waar zij lesgeeft aan leerlingen uit groep 6 t/m 8. Daarnaast verzorgt Maaike projectmatig trainingen ‘leren leren’ op het voortgezet onderwijs, specifiek gericht op hoogbegaafde jongeren.

Een bijzonder aandachtspunt in haar werk is de begeleiding van begaafde meisjes. Vanuit zowel haar professionele ervaring als haar persoonlijke leven ziet zij hoe deze meisjes vaak onder de radar blijven door hun aanpassingsvermogen, faalangst of perfectionisme. Juist voor deze groep zet zij zich met hart en ziel in, met als doel hun talenten zichtbaar te maken én tot bloei te laten komen.

In een aantal video’s vertelt Maaike over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Maaike is het herkennen en ondersteunen van slimme meisjes.

  • Even voorstellen
  • Signaleren van slimme meisjes
  • Ondersteuning door leerkrachten en ouders
  • Overgang PO-VO

Slimme meisjes – Maaike Teunissen: Overgang po-vo

Maaike Teunissen-van Beek is Talentbegeleider Hoogbegaafdheid. Sinds 2004 is ze actief in het onderwijs en gespecialiseerd in het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen. Sinds het afronden van haar opleiding tot Talentbegeleider bij NOVILO (2018) richt Maaike zich op het versterken van het aanbod voor hoogbegaafden binnen het primair onderwijs. Zij zet zich hiervoor in als talentbegeleider bij Lelystad Hoogbegaafd, een bovenschools plusarrangement, waar zij lesgeeft aan leerlingen uit groep 6 t/m 8. Daarnaast verzorgt Maaike projectmatig trainingen ‘leren leren’ op het voortgezet onderwijs, specifiek gericht op hoogbegaafde jongeren.

Een bijzonder aandachtspunt in haar werk is de begeleiding van begaafde meisjes. Vanuit zowel haar professionele ervaring als haar persoonlijke leven ziet zij hoe deze meisjes vaak onder de radar blijven door hun aanpassingsvermogen, faalangst of perfectionisme. Juist voor deze groep zet zij zich met hart en ziel in, met als doel hun talenten zichtbaar te maken én tot bloei te laten komen.

In een aantal video’s vertelt Maaike over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Maaike is het herkennen en ondersteunen van slimme meisjes.

  • Even voorstellen
  • Signaleren van slimme meisjes
  • Ondersteuning door leerkrachten en ouders
  • Overgang PO-VO

Slimme meisjes – Maaike Teunissen: Signaleren slimme meisjes

Maaike Teunissen-van Beek is Talentbegeleider Hoogbegaafdheid. Sinds 2004 is ze actief in het onderwijs en gespecialiseerd in het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen. Sinds het afronden van haar opleiding tot Talentbegeleider bij NOVILO (2018) richt Maaike zich op het versterken van het aanbod voor hoogbegaafden binnen het primair onderwijs. Zij zet zich hiervoor in als talentbegeleider bij Lelystad Hoogbegaafd, een bovenschools plusarrangement, waar zij lesgeeft aan leerlingen uit groep 6 t/m 8. Daarnaast verzorgt Maaike projectmatig trainingen ‘leren leren’ op het voortgezet onderwijs, specifiek gericht op hoogbegaafde jongeren.

Een bijzonder aandachtspunt in haar werk is de begeleiding van begaafde meisjes. Vanuit zowel haar professionele ervaring als haar persoonlijke leven ziet zij hoe deze meisjes vaak onder de radar blijven door hun aanpassingsvermogen, faalangst of perfectionisme. Juist voor deze groep zet zij zich met hart en ziel in, met als doel hun talenten zichtbaar te maken én tot bloei te laten komen.

In een aantal video’s vertelt Maaike over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Maaike is het herkennen en ondersteunen van slimme meisjes.

  • Even voorstellen
  • Signaleren van slimme meisjes
  • Ondersteuning door leerkrachten en ouders
  • Overgang PO-VO

Slimme meisjes – PISA

PISA is de afkorting voor Programme for International Student Assessment. Het is een internationaal vergelijkend onderzoek dat de vaardigheden en kennis in natuurwetenschappen, lezen en wiskunde van 15-jarigen test. Ongeveer 95 landen doen mee met PISA-2025. Het onderzoek staat onder toezicht van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling, de OESO.

In een internationaal vergelijkend rapport worden onderwijssystemen en prestaties van landen met elkaar vergeleken. Deze informatie is waardevol voor het verklaren van verschillen in prestaties tussen groepen leerlingen en/of landen. Op deze manier kan men leren van elkaars sterke en zwakke punten. Elke drie jaar worden de kennis en vaardigheden van leerlingen getoetst.

Slimme meisjes – Conventies

Met conventies bedoelen we in deze context een algemeen aanvaarde gewoonte of manier van doen. Deze conventies bepalen vaak hoe mensen zich horen te gedragen in bepaalde situaties. Je kunt daarbij denken aan bepaalde gewoonten in het sociale verkeer. In Nederland is het bijvoorbeeld een algemene gewoonte dat je iemand een hand geeft als je je voorstelt. In de schoolsituatie zijn er ook allerlei uitgesproken en onuitgesproken gewoontes die binnen een bepaalde groep gelden.

Slimme meisjes – Attributies

Het woord attributies wordt gebruikt om te omschrijven waar iemand een oorzaak voor gedrag of een gebeurtenis aan toeschrijft. Er kan onderscheid gemaakt worden tussen extern attribueren en intern attribueren. Extern attribueren betekent de oorzaak buiten jezelf leggen. Intern attribueren betekent de oorzaak binnen jezelf zoeken.

Stel je voor dat een kind in het gangpad in de klas valt over de tas van een ander kind. Het kind dat valt kan dan zeggen “Dat komt omdat de tas van Jantje in de weg lag. Jantje had zijn tas moeten opruimen aan de kapstok.” In dit voorbeeld is er sprake van externe attributie. Als dit zelfde kind zegt over de aanleiding van de valpartij: “Oh, ik keek even niet goed uit”, dan is er sprake van intern attribueren.

Slimme meisjes – Didactisch coachen

Een leraar die didactisch coacht, draagt niet alleen kennis over, maar begeleidt leerlingen ook in hun leerproces zodat ze een actieve rol als leerder gaan innemen. De leraar geeft niet alleen instructie, maar zorgt bijvoorbeeld door het stellen van goede vragen dat de leerling zelf gaat nadenken over de leerinhouden en over de eigen rol in het leerproces.

Voorbeelden daarvan zijn: ‘Wat heb je gedaan om zelf tot een antwoord te komen?’ en ‘Hoe kun je om hulp vragen?’. Het kunnen ook vragen zijn die gaan over de inhoud van verworven kennis waardoor de leerling leert om informatie op waarde te schatten.

Bij didactisch coachen hoort ook het geven van goede feedback zodat de leerling kan zien: ‘Dit kan ik nu al, dit is de volgende stap in kennis en vaardigheden die ik kan ontwikkelen’ en ‘Als ik het zo aanpak, dan neemt de kans toe dat ik het leerdoel goed bereik’.