In deze deepdive vertelt Tania Gevaert over hoe je slimme meiden (in de puberteit) kunt ondersteunen in hun ontwikkeling naar een succesvolle loopbaan. Tania Gevaert is psychotherapeut, onderwijstrainer en ECHA-specialist in Gifted Education. Als directeur van het Vlaamse Expertisecentrum Samen Slimmer Groeien en co-stichter van het Steunpunt Onderpresteren vzw, is zij dagelijks actief op de werkvloer met kind, gezin, jongere en leerkracht. Ze ontwikkelt trainingen op maat, voert praktijkonderzoek uit en schrijft boeken.
Slimme meisjes – Deepdive Bright Girls: Empowering Exceptional Minds
Deze Engelstalige deepdive is Nederland ondertiteld.
In deze deepdive vertelt Debbie Troxclairover de unieke karakteristieken, uitdagingen en ondesteuningsstrategieënvoor briljante, (hoog)begaafde meisjes.Debbie Troxclair is associate professor aan Lamar State University (Texas, USA). Debbie ontwikkelde het online masterprogramma over begaafdheid voor Lamar. Ze was jarenlang supervisor voor onderwijsprogramma’s voor begaafde leerlingen.
In de loop der jaren heeft zij diverse publicaties gehad onder andere in Gifted Child Today, Journal of the Louisiana Reading Association, Roeper ReviewenParenting for High Potential.Debbie is actief lid van The Texas Association forthe Gifted, de World Council for Gifted and Talented Children (CEC) Tag Divisionen The National Association for Gifted Children.
Creativiteit in het onderwijs
Het begrip creativiteit lijkt onlosmakelijk te zijn verbonden met het concept van (hoog)begaafdheid. Creatief denken wordt ook sterk verbonden met zogenoemde 21st century skills, de vaardigheden die mensen in de huidige maatschappij nodig hebben om zich te ontwikkelen tot kritische, onderzoekende burgers in onze complexe samenleving (Voogt & Pareja Roblin, 2010). Creatief denken overstijgt creativiteit zoals dit in de volksmond geïnterpreteerd wordt voor handvaardigheidslessen.
Het ontwikkelen van creativiteit spitst zich niet alleen toe op de ‘creatieve’ vakken zoals dramatische, kunstzinnige vorming en handvaardigheid, maar kan ook ontwikkeld worden binnen de rest van het curriculum en is dan gericht op diverse vraagstukken. Overigens is het wél zo dat creatieve denkvaardigheden nodig zijn om in de toepassing bij dramatische en kunstzinnige vorming tot een wezenlijk hoog niveau te komen.
Creativiteit en creatieve denkvaardigheden
In deze brochure legt Minka Dumont uit hoe creativiteit en creatieve denkvaardigheden een rol spelen in het onderwijs en wat dit kan betekenen voor het onderwijs aan (hoog)begaafde leerlingen. Ze gaat in op verschillende aspecten van creativiteit en geeft heel veel verschillende tips voor leraren en kinderen hoe die denk vaardigheden gestimuleerd kunnen worden in het onderwijs van alledag.
Video’s
Martin van Rooij interviewde weer verschillende leraren en onderwijsbegeleiders over de manier waarop zij in hun dagelijkse praktijk de creatieve denkvaardigheden van begaafde leerlingen terugzien. Deze keer hebben we geen deepdives opgenomen, maar hebben we een link opgenomen naar twee van onze webinars die over creativiteit gaan. Dr. Denise Fleith is president van de World Council for Gifted and Talented Children. Als wetenschapper houdt zij zich onder andere bezig met onderzoek naar creativiteit en (hoog)begaafdheid.
David van der Kooij schreef samen met Anouk Wissink een prachtig boek over het ontwikkelen van creatieve denkvaardigheden in het onderwijs (Het ideeëntoestel). Zij laten zien hoe álle leerlingen in je groep kunnen profiteren van opdrachten die creatieve denkvaardigheden stimuleren.
Prachtige denkers
Als redactie hopen we dat jij als je deze brochure leest, de interviews hoort en de webinars bekijkt, geïnspireerd raakt om dingen in je eigen groep te proberen en die activiteiten voor al je leerlingen toegankelijk maakt. Creatieve denkvaardigheden zijn net als begrijpend lezen in al ons denken verweven en worden niet ontwikkeld als je gedurende drie maanden een uurtje per week een les hierover inroostert. Elke les de kans aangrijpen om ook deze denkvaardigheden in te zetten leidt tot prachtige denkers.
Publicatie
Creativiteit – Tool Theorieën over creatief denken
Creativiteit – Samenvatting
Creativiteit – Veel gestelde vragen
Creativiteit – Feiten
Creativiteit – Ageeth Bos: De opzet van het Comprix college
Ageeth Bos is onderwijswetenschapper geeft al 11 jaar les in het po op het Comprix college; een arrangement voor cognitief talentvolle leerlingen, waartoe ze zelf het initiatief nam. Daarvoor was ze 30 jaar groepsleerkracht.
In een aantal video’s vertelt Ageeth over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Ageeth is ‘Creativiteit in het bovenschools aanbod’:
- Even voorstellen
- De opzet van het Comprix college
- Het belang van creativiteit
- Onderwijs maak je samen
Creativiteit – Ageeth Bos: Het belang van creativiteit
Ageeth Bos is onderwijswetenschapper geeft al 11 jaar les in het po op het Comprix college; een arrangement voor cognitief talentvolle leerlingen, waartoe ze zelf het initiatief nam. Daarvoor was ze 30 jaar groepsleerkracht.
In een aantal video’s vertelt Ageeth over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Ageeth is ‘Creativiteit in het bovenschools aanbod’:
- Even voorstellen
- De opzet van het Comprix college
- Het belang van creativiteit
- Onderwijs maak je samen
Creativiteit – Ageeth Bos: Onderwijs maak je samen
Ageeth Bos is onderwijswetenschapper geeft al 11 jaar les in het po op het Comprix college; een arrangement voor cognitief talentvolle leerlingen, waartoe ze zelf het initiatief nam. Daarvoor was ze 30 jaar groepsleerkracht.
In een aantal video’s vertelt Ageeth over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Ageeth is ‘Creativiteit in het bovenschools aanbod’:
- Even voorstellen
- De opzet van het Comprix college
- Het belang van creativiteit
- Onderwijs maak je samen









