Ouders – Annemarie van Vulpen: wat zijn de uitdagingen?

Annemarie van Vulpen werkt op de Berg en Bosch school in Houten, een speciaal onderwijs school gespecialiseerd in het begeleiden van leerlingen met een vorm van autisme. Annemarie is daar intern begeleider in het basisonderwijs.
In een aantal video’s vertelt Annemarie over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews is ‘Hoogbegaafde leerlingen in het SO’:

  1. Even voorstellen
  2. Hoogbegaafde leerlingen in het speciaal onderwijs
  3. Wat zijn de uitdagingen?
  4. Wat levert het op voor de leerlingen?

Registratie webinar Teresa Boatman

In het schooljaar 2024-2025 organiseren we bijna elke maand een internationaal webinar. Deze week was het webinar over Anxiety and Stress door Dr. Teresa Boatman, psychologe uit Minnesota, gespecialiseerd in onderwijs en  emotionele ondersteuning bij begaafdheid.

Dr. Teresa Boatman wist in 2 uur zowel theoretische achtergronden als praktische tips voor in de klas en thuis met ons te delen. Een inspirerend webinar dat terug te kijken is via de website.

“Children in today’s world are trying to integrate the experiences of the pandemic with what is “normal” from their perspective. Anxiety seems to have become the norm rather than the exception for children. This session explores the interplay between gifted characteristics and the biological and situational response sets consistent with anxiety. Parents and educators will develop a set of tools and strategies based upon research and best practices in education toward prevention and intervention to allow them to identify, understand and respond to all types of anxiety.”

Geïnspireerd geraakt? Volgende week, op 18 november van 16:00-17:00 u staat alweer een nieuw webinar op de agenda over Universal Design for Learning door Dr. Claire Hughes van Cleveland State University!

Brochure Peergrouponderwijs

In de multimediale brochures van het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid belichten we telkens een ander thema. Het centrale thema van deze multimediale brochure is ‘Peergrouponderwijs.

Peergrouponderwijs biedt voor leerlingen met kenmerken van (hoog)begaafdheid de ruimte om die sociale betekenis van het onderwijs te leren herkennen. Dat gaat alleen niet vanzelf, daar moeten we wél wat voor doen … en daar gaat deze brochure over.

Interviews

In deze brochure zijn net als anders weer verschillende interviews opgenomen waarin betrokkenen vanuit hun eigen perspectief vertellen hoe zij aankijken tegen peergrouponderwijs en wat het voor hen betekent om dit te organiseren en verzorgen. Er is ook een ouder aan het woord die vanuit de persoonlijke ervaringen van hun kind vertelt hoe belangrijk peers zijn en aansluiting met andere kinderen. Peergrouponderwijs biedt daar zoals gezegd heel veel verschillende mogelijkheden voor. Minka Dumont geeft tips hoe leraren kunnen differentiëren en waar je rekening mee kunt houden als je zelf peergrouponderwijs wilt starten. Anja de Groot maakte deze keer de tips voor ouders.

Deepdives

De deepdives komen van Ilse Wassenaar en Quen van Meer. Ilse beschrijft hoe je zelf als leraar uitdagende taken kunt ontwikkelen die geschikt zijn voor peergrouponderwijs. Quen beschrijft hoe peercontact bijdraagt aan het functioneren en welbevinden van leerlingen met kenmerkenvan (hoog)begaafdheid.

Publicatie

Print of lees online

De multimediale brochures van het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid kun je zowel printen als online lezen.

Wanneer je een print maakt van de brochure, kun je de video’s bekijken door met je mobiele telefoon of tablet de QR-code van de video te scannen. Je vindt alle video’s ook online in onze Kennisbank. Wanneer je kiest voor online lezen en video’s bekijken vind je alle informatie (artikel, tips en video’s) bij elkaar in de multimediale brochure.

International webinar: Fostering Creativity in the Classroom: Teaching Creatively and Teaching for Creativity

Creativity has been considered an essential 21st century learning skill. To become adept at developing new knowledge and finding effective solutions to problems, students need to learn to ask questions, think divergently, deal with contradictory ideas, and have an open mindset. Therefore, how can schools prepare students to appreciate different perspectives and interact respectfully with peers? The purpose of this webinar is (a) to discuss how teachers can identify creativity in the classroom and the circumstances that encourage it, (b) to examine strategies and practices that effectively foster students’ creativity, and (c) to reflect on learners’ thinking and behaviors that could be associated with creativity.

Over de spreker

Denise S. Fleith, PhD, is a professor in the Institute of Psychology at University of Brasilia; a researcher at the National Council for the Development of Science and Technology in Brazil; a member of the scientific and educational board of the Brazilian Network of Science for Education; and a founder member of the Brazilian Council for Giftedness. She was the vice-president and president of the World Council for Gifted and Talented Children. Her research interests are creativity development in the educational setting, creativity measurement, socio-emotional development of the gifted, and family of gifted children. Dr. Fleith has published over 150 books, chapters and articles in the fields of talent development, creativity, and educational psychology.

Peergrouponderwijs – Leergedragondersteunende strategieën

Onder leergedragondersteunende strategieën verstaan we alle leer- en studievaardigheden die leerlingen nodig hebben om aan een taak te kunnen beginnen en deze tot een goed einde te kunnen brengen. Hieronder kun je de zogenoemde executieve vaardigheden verstaan (denk aan taakinitiatie, doelgericht gedrag en volgehouden aandacht en ook het vermogen om je denken en handelen te organiseren), maar ook het op een handige manier kunnen of overleggen met andere leerlingen, op een passend moment en op een passende wijze om hulp vragen.

Peergrouponderwijs – Onderleren/onderpresteren

Onderleren en onderpresteren hebben met elkaar te maken, maar zijn wel twee verschillende dingen.

Onder onderpresteren verstaan we minder presteren dan je op grond van een vermeend ontwikkelingspotentieel zou kunnen, waarbij een deel van deze leerlingen ook beneden het groepsgemiddelde presteert.

Onder onderleren verstaan we leerlingen die minder leren dan dat ze op grond van hun ontwikkelingspotentieel zouden kunnen. Er zijn leerlingen die ten opzichte van de gemiddelde leerlingen of de andere academisch sterke leerlingen nog steeds goed presteren, maar eigenlijk nauwelijks leren. Dat zijn de leerlingen die veelal hoog scoren en foutloos werken. Leerlingen die onderleren ervaren dat de context waarin zij op school functioneren onvoldoende een beroep doet op hun eigen capaciteiten en benoemen deze mismatch vaak als ze daarover in een veilige situatie in gesprek kunnen gaan.

Peergrouponderwijs – Heterogene groep/heterogene setting

Onder heterogeen verstaan we de onderlinge verschillen tussen individuen. Bij een heterogene groep of een heterogene setting gaat het er dus om dat de leerlingen die hierin functioneren sterk van elkaar kunnen verschillen. Die verschillen kunnen zowel het didactisch niveau als hun leervaardigheid betreffen.

Peergrouponderwijs – Zwaarbelaste groep

Er is sprake van een zwaarbelaste groep als er bijvoorbeeld veel leerlingen in een groep zitten die op een of meerdere ontwikkelingsgebieden veel intensieve ondersteuning nodig hebben. Maar zwaarbelast kan ook verwijzen naar de pedagogische samenstelling van de groep waarin de interactie tussen leerlingen onderling een zeer groot beroep doet op het pedagogische en/of organisatorische vermogen van de leraar.

Door deze zware belasting heeft de leraar dan minder kansen en gelegenheid om leerlingen individueel meer aandacht te geven. Daarbij ontstaat er een dilemma met betrekking tussen dat wat maximaal wenselijk is voor een leerling en dat wat maximaal haalbaar is in de gegeven context.

Peergrouponderwijs – Paradigma

Het begrip paradigma verwijst naar een verzameling van theorieën die verschijnselen in de praktijk kunnen verklaren of die in de praktijk het handelen onderbouwen. In het huidige onderwijskundige paradigma ligt er een groot accent op zelfregulatie, leren creatief te denken en tot oplossingen te komen, samen werken, eigen initiatief et cetera.

Peergrouponderwijs – Medisch model denken

Het medisch model denken komt, zoals de term al zegt, uit de medische wetenschap. Daarin staat het precies verklaren van een probleem en op grond daarvan het kunnen labelen van een probleem centraal voordat er tot handelen overgegaan kan worden.
In het onderwijs aan leerlingen met kenmerken van (hoog)begaafdheid leidt deze aanpak tot een sterke behoefte aan de formele identificatie van begaafdheid voordat er aanpassingen in de leerstof aangeboden worden.