Registratie webinar Creativity door Christine Deitz

In het schooljaar 2025-2026 organiseert het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid weer international webinars. Tijdens die webinars is Engels de voertaal. Deze webinars zijn bedoeld voor educatieve professionals en zorg- en hulpverleners die beschikken over een brede kennisbasis met betrekking tot hoogbegaafdheid, maar niet over de mogelijkheid beschikken om deel te nemen aan internationale in-person activiteiten zoals grote internationale congressen.

The Creative Classroom: A Baker’s Dozen – Strategies for Fostering Imagination and Innovation door Dr. Christine Deitz

Enjoy this “baker’s dozen” (12+) of mini-lessons designed to jumpstart conversations, warm up your critical thinkers, and raise the bar on classroom rigor. These activities are highly interactive, creatively fresh, and designed to engage the most reluctant learners. Best of all, these creative learning nuggets can enhance any learning moment or be the solution for those times when there are minutes left to fill but no time to begin another lesson. Resources are provided electronically.

Registratie webinar Creativiteit Debbie Troxclair

In het schooljaar 2025-2026 organiseert het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid weer international webinars. Deze webinars zijn bedoeld voor educatieve professionals en zorg- en hulpverleners die beschikken over een brede kennisbasis met betrekking tot hoogbegaafdheid, maar niet over de mogelijkheid beschikken om deel te nemen aan internationale in-person activiteiten zoals grote internationale congressen. Op 1 oktober 2025 gaf Debbie Troxclair het webinar Creativity.

Over dit webinar

Creatief denken is een essentiële vaardigheid en speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van leerlingen met kenmerken van (hoog)begaafdheid; het beïnvloedt zowel hun intellectuele als hun sociale en emotionele groei. Zij hebben lesactiviteiten nodig die een beroep doen op hun creativiteit.

Door bij alle vakken telkens een beroep te doen op het ontwikkelen van creatieve denkvaardigheden kan het een vast onderdeel van je didactiek zijn. Als deze activiteiten onderdeel van het reguliere curriculum zijn, kunnen alle leerlingen ermee in aanraking komen. Zo wordt bij hen allemaal hun verbeelding geprikkeld en kunnen verborgen talenten naar boven komen.

Leraren die creatieve denkvaardigheden een natuurlijk onderdeel laten zijn van zowel het leerstofaanbod als van hun pedagogisch-didactisch handelen geven leerlingen iets waardevols mee. Ze leren hun leerlingen om strategieën te ontwikkelen die hun later van pas komen als er een groot beroep op hun probleemoplossend vermogen wordt gedaan. Dit zorgt ervoor dat leerlingen beter voorbereid zijn om later goed te functioneren in een dynamische, op innovaties gerichte wereld.

Creativiteit in het onderwijs

Het begrip creativiteit lijkt onlosmakelijk te zijn verbonden met het concept van (hoog)begaafdheid. Creatief denken wordt ook sterk verbonden met zogenoemde 21st century skills, de vaardigheden die mensen in de huidige maatschappij nodig hebben om zich te ontwikkelen tot kritische, onderzoekende burgers in onze complexe samenleving (Voogt & Pareja Roblin, 2010). Creatief denken overstijgt creativiteit zoals dit in de volksmond geïnterpreteerd wordt voor handvaardigheidslessen.

Het ontwikkelen van creativiteit spitst zich niet alleen toe op de ‘creatieve’ vakken zoals dramatische, kunstzinnige vorming en handvaardigheid, maar kan ook ontwikkeld worden binnen de rest van het curriculum en is dan gericht op diverse vraagstukken. Overigens is het wél zo dat creatieve denkvaardigheden nodig zijn om in de toepassing bij dramatische en kunstzinnige vorming tot een wezenlijk hoog niveau te komen.

Creativiteit en creatieve denkvaardigheden


In deze brochure legt Minka Dumont uit hoe creativiteit en creatieve denkvaardigheden een rol spelen in het onderwijs en wat dit kan betekenen voor het onderwijs aan (hoog)begaafde leerlingen. Ze gaat in op verschillende aspecten van creativiteit en geeft heel veel verschillende tips voor leraren en kinderen hoe die denk vaardigheden gestimuleerd kunnen worden in het onderwijs van alledag.

Video’s


Martin van Rooij interviewde weer verschillende leraren en onderwijsbegeleiders over de manier waarop zij in hun dagelijkse praktijk de creatieve denkvaardigheden van begaafde leerlingen terugzien. Deze keer hebben we geen deepdives opgenomen, maar hebben we een link opgenomen naar twee van onze webinars die over creativiteit gaan. Dr. Denise Fleith is president van de World Council for Gifted and Talented Children. Als wetenschapper houdt zij zich onder andere bezig met onderzoek naar creativiteit en (hoog)begaafdheid.

David van der Kooij schreef samen met Anouk Wissink een prachtig boek over het ontwikkelen van creatieve denkvaardigheden in het onderwijs (Het ideeëntoestel). Zij laten zien hoe álle leerlingen in je groep kunnen profiteren van opdrachten die creatieve denkvaardigheden stimuleren.

Prachtige denkers


Als redactie hopen we dat jij als je deze brochure leest, de interviews hoort en de webinars bekijkt, geïnspireerd raakt om dingen in je eigen groep te proberen en die activiteiten voor al je leerlingen toegankelijk maakt. Creatieve denkvaardigheden zijn net als begrijpend lezen in al ons denken verweven en worden niet ontwikkeld als je gedurende drie maanden een uurtje per week een les hierover inroostert. Elke les de kans aangrijpen om ook deze denkvaardigheden in te zetten leidt tot prachtige denkers.

Publicatie

Creativiteit – Ageeth Bos: De opzet van het Comprix college

Ageeth Bos is onderwijswetenschapper geeft al 11 jaar les in het po op het Comprix college; een arrangement voor cognitief talentvolle leerlingen, waartoe ze zelf het initiatief nam. Daarvoor was ze 30 jaar groepsleerkracht.

In een aantal video’s vertelt Ageeth over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Ageeth is ‘Creativiteit in het bovenschools aanbod’:

  • Even voorstellen
  • De opzet van het Comprix college
  • Het belang van creativiteit
  • Onderwijs maak je samen

Creativiteit – Ageeth Bos: Het belang van creativiteit

Ageeth Bos is onderwijswetenschapper geeft al 11 jaar les in het po op het Comprix college; een arrangement voor cognitief talentvolle leerlingen, waartoe ze zelf het initiatief nam. Daarvoor was ze 30 jaar groepsleerkracht.

In een aantal video’s vertelt Ageeth over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Ageeth is ‘Creativiteit in het bovenschools aanbod’:

  • Even voorstellen
  • De opzet van het Comprix college
  • Het belang van creativiteit
  • Onderwijs maak je samen

Creativiteit – Ageeth Bos: Onderwijs maak je samen

Ageeth Bos is onderwijswetenschapper geeft al 11 jaar les in het po op het Comprix college; een arrangement voor cognitief talentvolle leerlingen, waartoe ze zelf het initiatief nam. Daarvoor was ze 30 jaar groepsleerkracht.

In een aantal video’s vertelt Ageeth over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Ageeth is ‘Creativiteit in het bovenschools aanbod’:

  • Even voorstellen
  • De opzet van het Comprix college
  • Het belang van creativiteit
  • Onderwijs maak je samen