Differentiatie – Suzanne Winkelman: Hoe geef je dat vorm?

les heeft gegeven. Haar uiteindelijke voorkeur ligt – op dit moment – bij de bovenbouw. Naast haar reguliere klas waar ze vier dagen les geeft, geef ze één dag per week les aan de plusklassen.

Enkele jaren terug is ze ‘per ongeluk’ in aanraking gekomen met het lesgeven aan kinderen die meer uitdaging kunnen gebruiken. Daar kwam ze erachter dat ze dat echt ontzettend leuk vindt. Twee jaar geleden heeft ze de opleiding Specialist Begaafdheid gedaan en met succes afgerond.

In een aantal video’s vertelt Suzanne over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Suzanne is ‘Differentiatie in de regulier klas’:

  • Even voorstellen
  • Het belang van differentiatie
  • Hoe geef je dat vorm?

Differentiatie – Minka Dumont: Even voorstellen

Minka Dumont is een bevlogen onderwijsprofessional met 25 jaar ervaring, waarvan 15 jaar in plusklassen voor leerlingen met kenmerken van begaafdheid. Vanuit deze expertise ontwikkelde zij de visie Begaafd Onderwijs, die niet alleen gericht is op een specifieke groep, maar op álle leerlingen.

Minka pleit voor onderwijs dat intens, creatief, diepgaand en nieuwsgierig is, waarin leerlingen eigenaar worden van hun ontwikkeling. Ze daagt leraren en leerlingen uit om te focussen op vragen stellen, talenten ontdekken en problemen oplossen. Met haar trainingen en materialen inspireert Minka scholen om kinderen een toekomstbestendige basis te geven in een snel veranderende wereld.

In een aantal video’s vertelt Minka over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Minka is ‘Begaafd onderwijs’:

  • Even voorstellen
  • Visie op differentiatie
  • Faciliteren van leerkrachten

Differentiatie – Minka Dumont: Visie op differentiatie

Minka Dumont is een bevlogen onderwijsprofessional met 25 jaar ervaring, waarvan 15 jaar in plusklassen voor leerlingen met kenmerken van begaafdheid. Vanuit deze expertise ontwikkelde zij de visie Begaafd Onderwijs, die niet alleen gericht is op een specifieke groep, maar op álle leerlingen.

Minka pleit voor onderwijs dat intens, creatief, diepgaand en nieuwsgierig is, waarin leerlingen eigenaar worden van hun ontwikkeling. Ze daagt leraren en leerlingen uit om te focussen op vragen stellen, talenten ontdekken en problemen oplossen. Met haar trainingen en materialen inspireert Minka scholen om kinderen een toekomstbestendige basis te geven in een snel veranderende wereld.

In een aantal video’s vertelt Minka over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Minka is ‘Begaafd onderwijs’:

  • Even voorstellen
  • Visie op differentiatie
  • Faciliteren van leerkrachten

Differentiatie – Minka Dumont: Faciliteren van leerkrachten

Minka Dumont is een bevlogen onderwijsprofessional met 25 jaar ervaring, waarvan 15 jaar in plusklassen voor leerlingen met kenmerken van begaafdheid. Vanuit deze expertise ontwikkelde zij de visie Begaafd Onderwijs, die niet alleen gericht is op een specifieke groep, maar op álle leerlingen.

Minka pleit voor onderwijs dat intens, creatief, diepgaand en nieuwsgierig is, waarin leerlingen eigenaar worden van hun ontwikkeling. Ze daagt leraren en leerlingen uit om te focussen op vragen stellen, talenten ontdekken en problemen oplossen. Met haar trainingen en materialen inspireert Minka scholen om kinderen een toekomstbestendige basis te geven in een snel veranderende wereld.

In een aantal video’s vertelt Minka over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Minka is ‘Begaafd onderwijs’:

  • Even voorstellen
  • Visie op differentiatie
  • Faciliteren van leerkrachten

Differentiatie – Minka Dumont: De rol van technologie en de toekomst

Minka Dumont is een bevlogen onderwijsprofessional met 25 jaar ervaring, waarvan 15 jaar in plusklassen voor leerlingen met kenmerken van begaafdheid. Vanuit deze expertise ontwikkelde zij de visie Begaafd Onderwijs, die niet alleen gericht is op een specifieke groep, maar op álle leerlingen.

Minka pleit voor onderwijs dat intens, creatief, diepgaand en nieuwsgierig is, waarin leerlingen eigenaar worden van hun ontwikkeling. Ze daagt leraren en leerlingen uit om te focussen op vragen stellen, talenten ontdekken en problemen oplossen. Met haar trainingen en materialen inspireert Minka scholen om kinderen een toekomstbestendige basis te geven in een snel veranderende wereld.

In een aantal video’s vertelt Minka over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Minka is ‘Begaafd onderwijs’:

  • Even voorstellen
  • Visie op differentiatie
  • Faciliteren van leerkrachten
  • De rol van technologie en de toekomst

Differentiatie – Vincent Grit – Even voorstellen

Vincent Grit is getrouwd, vader van drie hoogbegaafde kinderen en docent Engels in het voortgezet onderwijs. Vanaf het begin van zijn onderwijsloopbaan probeert hij elke leerling in de leerstand te krijgen. Het standaard aanbod is voor veel leerlingen hierin voldoende, maar dan blijft er een groep over die extra ondersteuning of uitdaging nodig heeft om succeservaring op te doen.

In zijn onderzoek voor de master Leren & Innoveren richtte hij zich op differentiëren op niveau, om tegemoet te komen aan verschillen in leertempo. Sindsdien is differentiëren geen optie maar een must, óók voor cognitief sterke leerlingen.

In een aantal video’s vertelt Vincent over zijn ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Vincent is ‘Differentiatie op het VO’:

  • Even voorstellen
  • Herkenning
  • Het belang van differentiatie en succeservaringen op het VO

Differentiatie – Vincent Grit – Herkenning

Vincent Grit is getrouwd, vader van drie hoogbegaafde kinderen en docent Engels in het voortgezet onderwijs. Vanaf het begin van zijn onderwijsloopbaan probeert hij elke leerling in de leerstand te krijgen. Het standaard aanbod is voor veel leerlingen hierin voldoende, maar dan blijft er een groep over die extra ondersteuning of uitdaging nodig heeft om succeservaring op te doen.

In zijn onderzoek voor de master Leren & Innoveren richtte hij zich op differentiëren op niveau, om tegemoet te komen aan verschillen in leertempo. Sindsdien is differentiëren geen optie maar een must, óók voor cognitief sterke leerlingen.

In een aantal video’s vertelt Vincent over zijn ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Vincent is ‘Differentiatie op het VO’:

  • Even voorstellen
  • Herkenning
  • Het belang van differentiatie en succeservaringen op het VO

Differentiatie – Vincent Grit – Belang van succeservaringen

Vincent Grit is getrouwd, vader van drie hoogbegaafde kinderen en docent Engels in het voortgezet onderwijs. Vanaf het begin van zijn onderwijsloopbaan probeert hij elke leerling in de leerstand te krijgen. Het standaard aanbod is voor veel leerlingen hierin voldoende, maar dan blijft er een groep over die extra ondersteuning of uitdaging nodig heeft om succeservaring op te doen.

In zijn onderzoek voor de master Leren & Innoveren richtte hij zich op differentiëren op niveau, om tegemoet te komen aan verschillen in leertempo. Sindsdien is differentiëren geen optie maar een must, óók voor cognitief sterke leerlingen.

In een aantal video’s vertelt Vincent over zijn ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Vincent is ‘Differentiatie op het VO’:

  • Even voorstellen
  • Herkenning
  • Het belang van differentiatie en succeservaringen op het VO

Differentiatie – Peergrouponderwijs

Het woord peergroep verwijst naar een groepssamenstelling waarin leerlingen van een vergelijkbaar ontwikkelingsniveau zijn geplaatst zonder dat dit direct iets zegt over de fysieke organisatievorm. Je kunt spreken over peergroeponderwijs:

  • als een groepje leerlingen binnen een reguliere groep die op hetzelfde niveau van bijvoorbeeld rekenen, lezen of aardrijkskunde samen instructie krijgen, samenwerken en leren,
  • of als het een groep leerlingen betreft met een vergelijkbaar ontwikkelingspotentieel die samen onderwijs krijgen aangeboden,
  • of als het leerlingen betreft met vergelijkbare belangstellingen,
  • of als het leerlingen betreft met vergelijkbare educatieve behoeften waar op een vergelijkbare manier opgereageerd kan worden.

Elke peergroep kan dus verschillen van leerlingpopulatie, organisatievorm en doelstellingen. Daardoor zijn niet alle peergroeps vergelijkbaar. De organisatievorm van de peergroep hangt af van de functie en van de bredere context waarin het aanbod wordt georganiseerd. Als binnen de reguliere groep een aangepast leerstofaanbod en een andere pedagogisch-didactische aanpak niet of moeilijk te verwezenlijken is, dan is peergroeponderwijs buiten de reguliere groep een goed alternatief.

Differentiatie – divergente differentiatie

Bij divergente differentiatie wil je van optimale leermogelijkheden voor alle leerlingen scheppen. Dit kan door het onderwijs af te stemmen op de behoeften en mogelijkheden van elk kind, bijvoorbeeld door leerstof op maat te bieden of in te spelen op verschillen in leertempo, leervoorkeuren, leerpotentieel en interesses. Bij divergente differentiatie kunnen leerlingen met kenmerken van begaafdheid werken aan complexere leerdoelen, andere type opdrachten of leervragen, waardoor zij uitgedaagd worden en gemotiveerd blijven om te leren. Hiervoor is het niet altijd nodig om het hele curriculum, alle opdrachten of lesmaterialen te veranderen. Zo kan er bijvoorbeeld gewerkt worden met specifieke vormen van feedback met variatie in complexiteit en niveau, gevarieerd worden in de mate van zelfstandigheid waarmee leerlingen aan een taak werken of gedifferentieerd worden in de mate van inhoudelijke verdieping.