Registratie webinar ‘A developmental perspective on giftedness: The Talent Development in Achievement Domains (TAD) Framework’

In het schooljaar 2024-2025 organiseert het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid bijna elke maand een international webinar. Tijdens die webinars is Engels de voertaal. Deze webinars zijn bedoeld voor educatieve professionals en zorg- en hulpverleners die beschikken over een brede kennisbasis met betrekking tot hoogbegaafdheid, maar niet over de mogelijkheid beschikken om deel te nemen aan internationale in-person activiteiten zoals grote internationale congressen. Op 15 mei 2025 gaf Franzis Precke het webinar ‘A developmental perspective on giftedness: The Talent Development in Achievement Domains (TAD) Framework’.

From a developmental perspective, giftedness can be described as a person’s potential to develop above-average performance in certain areas. But what constitutes this potential? What is the role of abilities, personality traits, or acquired psychosocial skills? These and further central questions for understanding potential and its development are discussed by integrating different views from research on giftedness, expertise, and talent development within the Talent Development in Achievement Domains (TAD) framework. The TAD framework is a general talent development framework that can be applied to a wide range of achievement domains. It distinguishes four levels of talent development (aptitude, competence, expertise, transformational achievement), specifies level-dependent predictors and indicators of talent development, and outlines internal processes that lead to interest and success in a domain. In my presentation, I will introduce the TAD framework and present its practical implications for assessing and nurturing potential.
Over de gastspreker

Franzis Preckel is Full Professor for Giftedness Research and Education at the Department of Psychology of the University of Trier, Germany. She earned her doctorate from the University of Münster and was Director of the Counselling Center for the Gifted and Talented at the Ludwig Maximilian University of Munich. Her research interests encompass psychological assessment, intelligence, giftedness and talent development. Franzis has published her research in top ranked journals including Perspectives on Psychological Science and Psychological Bulletin. In 2017, she received the path breaker award of the AERA special interest group on Research on Giftedness, Creativity, and Talent. In 2023, she received the International Award for Research of the World Council for Gifted and Talented Children.

Publicatie over signaleren

Ongeveer iedere maand behandelen we als Kenniscentrum Hoogbegaafdheid een nieuw thema, in de vorm van korte artikelen, verwijzingen naar verdiepende literatuur, praktijkvoorbeelden en inspirerende webinars. Het derde thema: signaleren.

Hoe je kinderen onderwijs kunt bieden dat past bij hun behoeften begint bij vaststellen wat ze nodig hebben. Kinderen met kenmerken van (hoog)begaafdheid hebben specifieke behoeften. Hoe bepaal je wat deze zijn en waar let je op bij het signaleren van specifieke onderwijsbehoeften van (potentieel) hoogbegaafde leerlingen?

Lees hier de publicatie

Registratie en presentaties webinar signaleren van (hoog)begaafde kinderen

Op 15 maart organiseerde het NTCN een online webinar over het signaleren van (hoog)begaafde kinderen met Lilian van der Poel & Janneke Berendsen-Hulshof. Hieronder vind je de registratie en de presentaties.

Bekijk hier de presentaties

Over de sprekers

Lilian van der Poel werkt al meer dan 10 jaar met (hoog)begaafde baby’s en peuters, startte XL-leren en schreef het boek ‘bijdehante baby’s en pittige peuters’ waarna ook haar bedrijf ukIQ startte voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Hierin biedt zij opleidingen, trainingen en workshops voor professionals, alsook peergroup-onderwijs voor jonge kinderen. Tijdens deze bijeenkomst zal Lilian dieper ingaan op de onderwerpen vroegsignalering en signalering bij kinderen met een niet westerse migratieachtergrond.

Drs. Janneke Berendsen-Hulshof is als hoofddocent RITHA verbonden aan het Radboud Centrum Sociale Wetenschappen en coördineert daarnaast het CBO traject ‘vooruitwerklab’ voor het VO. Met meer dan 15 jaar ervaring als docent Nederlands en mentor in het VO weet zij praktijk en theorie samen te brengen voor zowel ouders als scholen wanneer het gaat om signaleren van (hoog)begaafdheid bij kinderen. Tijdens deze bijeenkomst zal Janneke o.a. ingaan op aandachtspunten bij de overgang van PO naar VO en op stimulerend signaleren in het VO.