Publicatie over signaleren

Ongeveer iedere maand behandelen we als Kenniscentrum Hoogbegaafdheid een nieuw thema, in de vorm van korte artikelen, verwijzingen naar verdiepende literatuur, praktijkvoorbeelden en inspirerende webinars. Het derde thema: signaleren.

Hoe je kinderen onderwijs kunt bieden dat past bij hun behoeften begint bij vaststellen wat ze nodig hebben. Kinderen met kenmerken van (hoog)begaafdheid hebben specifieke behoeften. Hoe bepaal je wat deze zijn en waar let je op bij het signaleren van specifieke onderwijsbehoeften van (potentieel) hoogbegaafde leerlingen?

Lees hier de publicatie

Registratie en presentaties webinar signaleren van (hoog)begaafde kinderen

blank

Op 15 maart organiseerde het NTCN een online webinar over het signaleren van (hoog)begaafde kinderen met Lilian van der Poel & Janneke Berendsen-Hulshof. Hieronder vind je de registratie en de presentaties.

Bekijk hier de presentaties

Over de sprekers

Lilian van der Poel werkt al meer dan 10 jaar met (hoog)begaafde baby’s en peuters, startte XL-leren en schreef het boek ‘bijdehante baby’s en pittige peuters’ waarna ook haar bedrijf ukIQ startte voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Hierin biedt zij opleidingen, trainingen en workshops voor professionals, alsook peergroup-onderwijs voor jonge kinderen. Tijdens deze bijeenkomst zal Lilian dieper ingaan op de onderwerpen vroegsignalering en signalering bij kinderen met een niet westerse migratieachtergrond.

Drs. Janneke Berendsen-Hulshof is als hoofddocent RITHA verbonden aan het Radboud Centrum Sociale Wetenschappen en coördineert daarnaast het CBO traject ‘vooruitwerklab’ voor het VO. Met meer dan 15 jaar ervaring als docent Nederlands en mentor in het VO weet zij praktijk en theorie samen te brengen voor zowel ouders als scholen wanneer het gaat om signaleren van (hoog)begaafdheid bij kinderen. Tijdens deze bijeenkomst zal Janneke o.a. ingaan op aandachtspunten bij de overgang van PO naar VO en op stimulerend signaleren in het VO.