Peuters met een ontwikkelingsvoorsprong – Marlinda van Batenburg: Hoe zou het eruit moeten zien?

Marlinda van Batenburg is jeugdarts 0 tot 18 bij GGD Groningen met de specialisatie onderwijs. Ze houdt van samen op zoek gaan naar wat werkt, waar meer van mag komen en dan helpen dat te realiseren. Preventie en normaliseren waar kan. Maar ook verwijzen naar specialisten waar nodig.

In een aantal video’s vertelt Marlinda over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Marlinda is ‘Peuters met een ontwikkelingsvoorsprong’:

  • Even voorstellen
  • Signalering op het consultatiebureau
  • Het Van Wiechen continu
  • Hoe zou het eruit moeten zien?

Peuters met een ontwikkelingsvoorsprong – Marlinda van Batenburg: Het Van Wiechen continu

Marlinda van Batenburg is jeugdarts 0 tot 18 bij GGD Groningen met de specialisatie onderwijs. Ze houdt van samen op zoek gaan naar wat werkt, waar meer van mag komen en dan helpen dat te realiseren. Preventie en normaliseren waar kan. Maar ook verwijzen naar specialisten waar nodig.

In een aantal video’s vertelt Marlinda over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Marlinda is ‘Peuters met een ontwikkelingsvoorsprong’:

  • Even voorstellen
  • Signalering op het consultatiebureau
  • Het Van Wiechen continu
  • Hoe zou het eruit moeten zien?

Peuters met een ontwikkelingsvoorsprong – Marlinda van Batenburg: Signalering op het consultatiebureau

Marlinda van Batenburg is jeugdarts 0 tot 18 bij GGD Groningen met de specialisatie onderwijs. Ze houdt van samen op zoek gaan naar wat werkt, waar meer van mag komen en dan helpen dat te realiseren. Preventie en normaliseren waar kan. Maar ook verwijzen naar specialisten waar nodig.

In een aantal video’s vertelt Marlinda over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Marlinda is ‘Peuters met een ontwikkelingsvoorsprong’:

  • Even voorstellen
  • Signalering op het consultatiebureau
  • Het Van Wiechen continu
  • Hoe zou het eruit moeten zien?

Peuters met een ontwikkelingsvoorsprong – Marlinda van Batenburg: Even voorstellen

Marlinda van Batenburg is jeugdarts 0 tot 18 bij GGD Groningen met de specialisatie onderwijs. Ze houdt van samen op zoek gaan naar wat werkt, waar meer van mag komen en dan helpen dat te realiseren. Preventie en normaliseren waar kan. Maar ook verwijzen naar specialisten waar nodig.

In een aantal video’s vertelt Marlinda over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Marlinda is ‘Peuters met een ontwikkelingsvoorsprong’:

  • Even voorstellen
  • Signalering op het consultatiebureau
  • Het Van Wiechen continu
  • Hoe zou het eruit moeten zien?

Peuters met een ontwikkelingsvoorsprong – Marjolijn Verhaar: Tips voor ouders

Marjolijn Verhaar is moeder van zeven hoogbegaafde kinderen en is directeur/eigenaar van kinderopvang De dwergjes en ukIQ-specialist. Voor peuters met een ontwikkelingsvoorsprong biedt ze hier met een team van ukIQ-specialisten een Pientere peutersprogramma aan.

In een aantal video’s vertelt Marjolijn over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Marjolijn is ‘Peuters met een ontwikkelingsvoorsprong’:

  • Even voorstellen
  • Hoe kom je erachter als ouder?
  • Ieder zijn eigen pad: de diversiteit in hoogbegaafdheid
  • Het belang van signaleren
  • Tips voor ouders

Peuters met een ontwikkelingsvoorsprong – Marjolijn Verhaar: Het belang van signaleren

Marjolijn Verhaar is moeder van zeven hoogbegaafde kinderen en is directeur/eigenaar van kinderopvang De dwergjes en ukIQ-specialist. Voor peuters met een ontwikkelingsvoorsprong biedt ze hier met een team van ukIQ-specialisten een Pientere peutersprogramma aan.

In een aantal video’s vertelt Marjolijn over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Marjolijn is ‘Peuters met een ontwikkelingsvoorsprong’:

  • Even voorstellen
  • Hoe kom je erachter als ouder?
  • Ieder zijn eigen pad: de diversiteit in hoogbegaafdheid
  • Het belang van signaleren
  • Tips voor ouders

Peuters met een ontwikkelingsvoorsprong – Marjolijn Verhaar: Ieder zijn eigen pad: de diversiteit in hoogbegaafdheid

Marjolijn Verhaar is moeder van zeven hoogbegaafde kinderen en is directeur/eigenaar van kinderopvang De dwergjes en ukIQ-specialist. Voor peuters met een ontwikkelingsvoorsprong biedt ze hier met een team van ukIQ-specialisten een Pientere peutersprogramma aan.

In een aantal video’s vertelt Marjolijn over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Marjolijn is ‘Peuters met een ontwikkelingsvoorsprong’:

  • Even voorstellen
  • Hoe kom je erachter als ouder?
  • Ieder zijn eigen pad: de diversiteit in hoogbegaafdheid
  • Het belang van signaleren
  • Tips voor ouders

Peuters met een ontwikkelingsvoorsprong – Marjolijn Verhaar: Hoe kom je erachter als ouder?

Marjolijn Verhaar is moeder van zeven hoogbegaafde kinderen en is directeur/eigenaar van kinderopvang De dwergjes en ukIQ-specialist. Voor peuters met een ontwikkelingsvoorsprong biedt ze hier met een team van ukIQ-specialisten een Pientere peutersprogramma aan.

In een aantal video’s vertelt Marjolijn over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Marjolijn is ‘Peuters met een ontwikkelingsvoorsprong’:

  • Even voorstellen
  • Hoe kom je erachter als ouder?
  • Ieder zijn eigen pad: de diversiteit in hoogbegaafdheid
  • Het belang van signaleren
  • Tips voor ouders

Peuters met een ontwikkelingsvoorsprong – Marjolijn Verhaar: Even voorstellen

Marjolijn Verhaar is moeder van zeven hoogbegaafde kinderen en is directeur/eigenaar van kinderopvang De dwergjes en ukIQ-specialist. Voor peuters met een ontwikkelingsvoorsprong biedt ze hier met een team van ukIQ-specialisten een Pientere peutersprogramma aan.

In een aantal video’s vertelt Marjolijn over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Marjolijn is ‘Peuters met een ontwikkelingsvoorsprong’:

  • Even voorstellen
  • Hoe kom je erachter als ouder?
  • Ieder zijn eigen pad: de diversiteit in hoogbegaafdheid
  • Het belang van signaleren
  • Tips voor ouders

Differentiatie – Peergrouponderwijs

Het woord peergroep verwijst naar een groepssamenstelling waarin leerlingen van een vergelijkbaar ontwikkelingsniveau zijn geplaatst zonder dat dit direct iets zegt over de fysieke organisatievorm. Je kunt spreken over peergroeponderwijs:

  • als een groepje leerlingen binnen een reguliere groep die op hetzelfde niveau van bijvoorbeeld rekenen, lezen of aardrijkskunde samen instructie krijgen, samenwerken en leren,
  • of als het een groep leerlingen betreft met een vergelijkbaar ontwikkelingspotentieel die samen onderwijs krijgen aangeboden,
  • of als het leerlingen betreft met vergelijkbare belangstellingen,
  • of als het leerlingen betreft met vergelijkbare educatieve behoeften waar op een vergelijkbare manier opgereageerd kan worden.

Elke peergroep kan dus verschillen van leerlingpopulatie, organisatievorm en doelstellingen. Daardoor zijn niet alle peergroeps vergelijkbaar. De organisatievorm van de peergroep hangt af van de functie en van de bredere context waarin het aanbod wordt georganiseerd. Als binnen de reguliere groep een aangepast leerstofaanbod en een andere pedagogisch-didactische aanpak niet of moeilijk te verwezenlijken is, dan is peergroeponderwijs buiten de reguliere groep een goed alternatief.