Kansengelijkheid – De bereidheid om iets anders te doen

Wat kun je doen om hoogbegaafdheid bij alle kinderen ongeacht afkomst en achtergrond beter te signaleren? Wat is het belang van professionalisering? Herkennen en erkennen wij dat kinderen mogelijk hoogbegaafd zijn en andere dingen nodig hebben? Kinderen presteren nu eenmaal niet altijd zoals we verwachten van een kind met een hogere intelligentie.

Martin van Rooij interviewt in deze video Joost van Caam (directeur-bestuurder SWV-PO, Amsterdam Diemen) over het thema Kansengelijkheid.

Kansengelijkheid – Hoe kunnen we die kinderen beter herkennen?

Welke rol speelt cultuur en de sociaal-economische status van een kind (en de ouders) bij het herkennen van talent en het vinden van de juiste hulp? Is het niet gewoon heel moeilijk om het potentieel te zien van een kind in groep 1 dat de Nederlandse taal niet machtig is? Welke rol speelt de taalgerichtheid van het onderwijs en onderzoek een rol?

Martin van Rooij interviewt in deze video Femke Hovinga (Directeur-eigenaar Expertisecentrum Hoogbegaafdheid Talentissimo en Ontwikkel- en onderzoeksorganisatie SCALIQ) over het thema Kansengelijkheid.

Kansengelijkheid – De drempel die taal opwerpt

Zitten in de plusklas of voltijd HB-onderwijs voor kinderen van blanke, Nederlandssprekende ouders? Welke rol speelt taal bij het signaleren van hoogbegaafde kinderen? Onderwijs is erg gericht op verbale kwaliteiten, komen alle kinderen dan wel tot hun recht?

Martin van Rooij interviewt in deze video Barbara Hent (Coördinator expertteam Dubbel bijzonder, SWV-PO in Amsterdam Diemen) over het thema Kansengelijkheid.

Kansengelijkheid – Wat hebben begaafdheid en kansengelijkheid met elkaar te maken?

Ben je in staat om het onderwijsaanbod voldoende differentiëren? En om een hoog ontwikkelingspotentieel van kinderen te signaleren? Onderzoek laat zien dat vooral bepaalde kinderen door leraren herkend worden, sommige groepen kinderen worden helaas gemist.

Martin van Rooij interviewt in deze video Lector Goed Leraarschap, Goed Leiderschap Anouke Bakx (Fontys Hogeschool) over het thema Kansengelijkheid.

Kansengelijkheid – Gelijke kansen voor hoogbegaafde leerlingen

Hebben makkelijk lerende kinderen meer of minder kansen om zich naar hun potentieel te ontwikkelen? Geef je kinderen hetzelfde onderwijsaanbod of dezelfde onderwijsuitdaging?

Martin van Rooij interviewt in deze video Willy de Heer (Kenniscentrum Makkelijk Lerenden) over het thema Kansengelijkheid.

Kansengelijkheid – Een open blik is echt nodig

Ziet het onderwijs hetzelfde als de ouders zien? Heb je als leerkracht wel echt een open blik en zie je echt de potentie van het kind?

Martin van Rooij interviewt in deze video Sima de Bruyn-Daoud (Directeur Stichting iQ+) over het thema Kansengelijkheid.

Kansengelijkheid – Kansengelijkheid in Amsterdam

Hoe is het gesteld met de kansengelijkheid en segregatie in een gemeleerde stad als Amsterdam?

Martin van Rooij interviewt in deze video Joost van Caam (directeur-bestuurder SWV-PO, Amsterdam Diemen) over het thema Kansengelijkheid.

Kansengelijkheid – Wie hebben minder kansen?

Waarom is het belangrijk om hoogbegaafdheid zo vroeg mogelijk te signaleren? En wat heeft dat te maken met kansengelijkheid? Hoe beïnvloedt de achtergrond van een kind je kijk op de kansen van het kind?

Martin van Rooij interviewt in deze video Femke Hovinga (Directeur-eigenaar Expertisecentrum Hoogbegaafdheid Talentissimo en Ontwikkel- en onderzoeksorganisatie SCALIQ) over het thema Kansengelijkheid.

Kansengelijkheid – Wat is kansenongelijkheid?

Wanneer kun je spreken over kansenongelijkheid en hoe kijken verschillende culturen daar tegenaan? En halen hoogbegaafde leerlingen dan makkelijker het maximale uit hun talent?

Martin van Rooij interviewt in deze video Barbara Hent (Coördinator expertteam Dubbel bijzonder, SWV-PO in Amsterdam Diemen) over het thema Kansengelijkheid.

Kansengelijkheid – Waar gaat het over bij kansengelijkheid?

Kansengelijkheid gaat erover dat kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen naar hun potentie, ongeacht waar een kind vandaan komt. Waarom hebben we daar tegenwoordig zo vaak over?

Martin van Rooij interviewt in deze video Lector Goed Leraarschap, Goed Leiderschap Anouke Bakx (Fontys Hogeschool) over het thema Kansengelijkheid.