Creativiteit – Sven Verhoeven: Wat vraagt creativiteit van de leraar?

Sven Verhoeven woont en werkt in Antwerpen en geeft wetenschappelijke vakken in het middelbaar onderwijs (vo) aan leerlingen van 12-14 jaar. Hij volgende in Nederland de Master Special and Educational Needs.

In een aantal video’s vertelt Sven over zijn ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Sven is ‘Motivatie bevorderen in het VO in Vlaanderen door creatief denken’:

  • Even voorstellen
  • Het belang van creativiteit in het VO
  • Wat vraagt creativiteit van de leraar?
  • Wat levert creativiteit op?
  • Verder ontwikkelen van de aanpak in Vlaanderen

Creativiteit – Sven Verhoeven: Het belang van creativiteit in het VO

Sven Verhoeven woont en werkt in Antwerpen en geeft wetenschappelijke vakken in het middelbaar onderwijs (vo) aan leerlingen van 12-14 jaar. Hij volgende in Nederland de Master Special and Educational Needs.

In een aantal video’s vertelt Sven over zijn ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Sven is ‘Motivatie bevorderen in het VO in Vlaanderen door creatief denken’:

  • Even voorstellen
  • Het belang van creativiteit in het VO
  • Wat vraagt creativiteit van de leraar?
  • Wat levert creativiteit op?
  • Verder ontwikkelen van de aanpak in Vlaanderen

Creativiteit – Sven Verhoeven: Even voorstellen

Sven Verhoeven woont en werkt in Antwerpen en geeft wetenschappelijke vakken in het middelbaar onderwijs (vo) aan leerlingen van 12-14 jaar. Hij volgende in Nederland de Master Special and Educational Needs.

In een aantal video’s vertelt Sven over zijn ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Sven is ‘Motivatie bevorderen in het VO in Vlaanderen door creatief denken’:

  • Even voorstellen
  • Het belang van creativiteit in het VO
  • Wat vraagt creativiteit van de leraar?
  • Wat levert creativiteit op?
  • Verder ontwikkelen van de aanpak in Vlaanderen

Registratie webinar ‘A developmental perspective on giftedness: The Talent Development in Achievement Domains (TAD) Framework’

In het schooljaar 2024-2025 organiseert het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid bijna elke maand een international webinar. Tijdens die webinars is Engels de voertaal. Deze webinars zijn bedoeld voor educatieve professionals en zorg- en hulpverleners die beschikken over een brede kennisbasis met betrekking tot hoogbegaafdheid, maar niet over de mogelijkheid beschikken om deel te nemen aan internationale in-person activiteiten zoals grote internationale congressen. Op 15 mei 2025 gaf Franzis Precke het webinar ‘A developmental perspective on giftedness: The Talent Development in Achievement Domains (TAD) Framework’.

From a developmental perspective, giftedness can be described as a person’s potential to develop above-average performance in certain areas. But what constitutes this potential? What is the role of abilities, personality traits, or acquired psychosocial skills? These and further central questions for understanding potential and its development are discussed by integrating different views from research on giftedness, expertise, and talent development within the Talent Development in Achievement Domains (TAD) framework. The TAD framework is a general talent development framework that can be applied to a wide range of achievement domains. It distinguishes four levels of talent development (aptitude, competence, expertise, transformational achievement), specifies level-dependent predictors and indicators of talent development, and outlines internal processes that lead to interest and success in a domain. In my presentation, I will introduce the TAD framework and present its practical implications for assessing and nurturing potential.
Over de gastspreker

Franzis Preckel is Full Professor for Giftedness Research and Education at the Department of Psychology of the University of Trier, Germany. She earned her doctorate from the University of Münster and was Director of the Counselling Center for the Gifted and Talented at the Ludwig Maximilian University of Munich. Her research interests encompass psychological assessment, intelligence, giftedness and talent development. Franzis has published her research in top ranked journals including Perspectives on Psychological Science and Psychological Bulletin. In 2017, she received the path breaker award of the AERA special interest group on Research on Giftedness, Creativity, and Talent. In 2023, she received the International Award for Research of the World Council for Gifted and Talented Children.

Registratie webinar Slimme meisjes

Ook in het schooljaar 2024-2025 organiseert het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid elke maand een webinar. Op 13 mei was het onderwerp slimme meisjes.

Waarom wordt cognitief talent bij meisjes nog steeds minder snel herkend dan bij jongens? Wat maakt dat meisjes regelmatig minder deelnemen aan peergroeponderwijs? In dit webinar gaan we kijken waar slimme meisjes tegenaan kunnen lopen, zowel op school als in vriendschappen. Wat is de invloed van onze cultuur op de ontwikkeling en hoe beïnvloeden vooroordelen ons denken en handelen? Is genderongelijkheid iets uit het verleden? Welke rol spelen leerkrachtverwachtingen bij het signaleren van cognitief talent bij meisjes?

Wat kun jij doen om cognitief talent bij meisjes eerder en beter signaleren?  Hoe sluit je vervolgens aan op de ontwikkel- en onderwijsbehoeften?

Maaike Goddijn werkt als onderwijsadviseur en ECHA specialist begaafdheid bij Het ABC. Ze is docent aan de Radboud Universiteit bij de Radboud International Training on High Ability (RITHA) en heeft zich gespecialiseerd in verborgen talent bij meisjes en vrouwen. Hiernaast maakt ze deel uit van het programmateam van de Day a Week School.