Brochure Peuters met een ontwikkelingsvoorsprong

In deze brochure over peuters met een ontwikkelingsvoorsprong geven en vragen we aandacht voor het gegeven dat er nu eenmaal kinderen zijn die al heel jong laten zien dat zij mogelijk kenmerken van een ontwikkelingsvoorsprong hebben en dat we door daarop aan te sluiten die ontwikkeling al voor de basisschool kunnen bevorderen.

We willen echter wel met klem benadrukken dat niet ieder kind die ontwikkelingsvoorsprong al heel vroeg laat zien. Dat komt omdat de omstandigheden waaronder kinderen groot worden per gezin verschillen en ook de invloed van kinderdagverblijf, gastouders en peuterspeelzaal heel groot is (Van Tricht, 2024). Aanleg en ontwikkeling hebben beide een grote invloed op wat je kunt zien.

Inhoud van deze brochure

In deze brochure bespreekt Ragnild Zonneveld eerst de achtergrondkennis: de ontwikkeling van peuters en jonge kinderen in het algemeen. Ook licht ze het begrip ontwikkelingsvoorsprong toe. Deze achtergrondkennis is van belang om de praktijk en uitdagingen van peuters met een ontwikkelingsvoorsprong te begrijpen: dit komt daarna aan bod. Ze kijkt naar het waarom en hoe van signaleren, observeren en testen. Ook bespreekt ze het belang van een uitdagende omgeving en wat daarin belangrijke aandachtspunten zijn. Ten slotte is er aandacht voor peuters in het onderwijs en in peergroups.

Deze brochure sluit aan op onze brochure Jonge kinderen met kenmerken van begaafdheid.

Video’s en praktische tips

De deepdives zijn deze keer verzorgd door Esther Grit en Liesbet Gommans. Esther gaat in op het aanbod dat in een peutergroep geboden kan worden. Liesbet Gommans bespreekt hoe je stimulerend kunt signaleren. Lilian van der Poel verzorgde concrete tips voor medewerkers op peuterspeelzalen en leraren groep 1-2; Esther Wanschers geeft tips voor medewerkers op consultatiebureaus.

Samenvatting, feiten en veelgestelde vragen

Op onze website vind je daarbij in de kennisbank ook een bestand met daarin 10 veelgestelde vragen (en antwoorden), een bestand met 10 feiten over slimme peuters, een snel leesbare samenvatting van de brochure en een korte animatievideo die je kunt delen met ouders en collega’s waarin we het thema uit de brochure in twee minuten toelichten.

Publicatie

Registratie internationaal webinar ‘ADHD, gifted girls and creativity’

In het schooljaar 2024-2025 organiseert het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid bijna elke maand een international webinar. Tijdens die webinars is Engels de voertaal. Deze webinars zijn bedoeld voor educatieve professionals en zorg- en hulpverleners die beschikken over een brede kennisbasis met betrekking tot hoogbegaafdheid, maar niet over de mogelijkheid beschikken om deel te nemen aan internationale in-person activiteiten zoals grote internationale congressen.

Op 17 april 2025 gaf Mat Fugate het webinar ‘ADHD, gifted girls and creativity’.

C. Matthew Fugate serves as Provost and Chief Academic Officer at Bridges Graduate School of Cognitive Diversity in Education. He received his doctorate in Gifted, Creative, and Talented Studies at Purdue University. Prior to this, he worked as an elementary teacher in the Houston Independent School District where he also served as a Gifted Coordinator and Magnet Coordinator. During this time, he received his Masters in Educational Psychology, Gifted Education from the University of Connecticut. His research has examined the relationship between working memory and levels of creativity in gifted students who also have characteristics related to ADHD. He has also examined the coping mechanisms of twice-exceptional girls in secondary school as they navigate both their academic studies and interpersonal relationships. Matthew is also part of a team looking at the benefits of the Total School Cluster Grouping model, a Javits Grant funded project. He has presented to parents, teachers, and schools across the United States and internationally on topics such as creativity, curriculum compacting, identification, twice exceptionality, underserved populations, and Total School Cluster Grouping. Matthew currently serves on the Board for the Texas Association for Gifted and Talented, and as the Publication Chair for the Special Populations Network and the Awards Co-Chair for the Research and Evaluation Network of the National Association for Gifted Children. Additionally, he serves as a reviewer for several journals, and is the Associate Editor of Teaching for High Potential. He has published several articles, book chapters, and been the co-author and co-editor of two books related to his work.

Peuters met een ontwikkelingsvoorsprong – Willeke Rol: Overdracht naar het PO

Willeke rol is eigenaar van Bright Kids en ECHA-specialist Hoogbegaafdheid. Haar drijfveer om te werken met hoogbegaafden komt vanuit haar eigen ervaringen. In het onderwijs, is ze in haar jonge jaren niet gezien met haar talenten. Met vallen en opstaan, heeft ze geleerd haar talenten te ontwikkelen en dit heeft haar gebracht tot waar ze nu staat. Met haar ervaringen en kennis helpt ze hoogbegaafde kinderen/jong volwassenen, ouders/ verzorgers en scholen.

Willeke geeft lezingen en scholing over hoogbegaafdheid in binnen-en buitenland en organiseert met collega’s informatie-ontmoetingsavonden voor ouders van hoogbegaafde kinderen. Ook leidt ze mensen op tot Expert slimme peuters en slimme kleuters.

Ze is co-auteur van Talentenlijn en schreef het boek “Omgaan met hoogbegaafde kinderen in de basisschool en het opzetten van een verrijkingsklas” en in samenwerking met Marijne Sammels “Uitdagende peuters en kleuters uitdagen”.

In een aantal video’s vertelt Willeke over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Willeke is ‘Peuters met een ontwikkelingsvoorsprong’:

  • Even voorstellen
  • Signalen om in de gaten te houden
  • Waarom is het belangrijk om ouders te betrekken?
  • Passend aanbod op het kinderdagverblijf
  • Overdracht naar het PO

Peuters met een ontwikkelingsvoorsprong – Willeke Rol: Passend aanbod op het kinderdagverblijf

Willeke Rol is eigenaar van Bright Kids en ECHA-specialist Hoogbegaafdheid. Haar drijfveer om te werken met hoogbegaafden komt vanuit haar eigen ervaringen. In het onderwijs, is ze in haar jonge jaren niet gezien met haar talenten. Met vallen en opstaan, heeft ze geleerd haar talenten te ontwikkelen en dit heeft haar gebracht tot waar ze nu staat. Met haar ervaringen en kennis helpt ze hoogbegaafde kinderen/jong volwassenen, ouders/ verzorgers en scholen.

Willeke geeft lezingen en scholing over hoogbegaafdheid in binnen-en buitenland en organiseert met collega’s informatie-ontmoetingsavonden voor ouders van hoogbegaafde kinderen. Ook leidt ze mensen op tot Expert slimme peuters en slimme kleuters.

Ze is co-auteur van Talentenlijn en schreef het boek “Omgaan met hoogbegaafde kinderen in de basisschool en het opzetten van een verrijkingsklas” en in samenwerking met Marijne Sammels “Uitdagende peuters en kleuters uitdagen”.

In een aantal video’s vertelt Willeke over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Willeke is ‘Peuters met een ontwikkelingsvoorsprong’:

  • Even voorstellen
  • Signalen om in de gaten te houden
  • Waarom is het belangrijk om ouders te betrekken?
  • Passend aanbod op het kinderdagverblijf
  • Overdracht naar het PO

Peuters met een ontwikkelingsvoorsprong – Willeke Rol: Waarom is het belangrijk om ouders te betrekken?

Willeke Rol is eigenaar van Bright Kids en ECHA-specialist Hoogbegaafdheid. Haar drijfveer om te werken met hoogbegaafden komt vanuit haar eigen ervaringen. In het onderwijs, is ze in haar jonge jaren niet gezien met haar talenten. Met vallen en opstaan, heeft ze geleerd haar talenten te ontwikkelen en dit heeft haar gebracht tot waar ze nu staat. Met haar ervaringen en kennis helpt ze hoogbegaafde kinderen/jong volwassenen, ouders/ verzorgers en scholen.

Willeke geeft lezingen en scholing over hoogbegaafdheid in binnen-en buitenland en organiseert met collega’s informatie-ontmoetingsavonden voor ouders van hoogbegaafde kinderen. Ook leidt ze mensen op tot Expert slimme peuters en slimme kleuters.

Ze is co-auteur van Talentenlijn en schreef het boek “Omgaan met hoogbegaafde kinderen in de basisschool en het opzetten van een verrijkingsklas” en in samenwerking met Marijne Sammels “Uitdagende peuters en kleuters uitdagen”.

In een aantal video’s vertelt Willeke over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Willeke is ‘Peuters met een ontwikkelingsvoorsprong’:

  • Even voorstellen
  • Signalen om in de gaten te houden
  • Waarom is het belangrijk om ouders te betrekken?
  • Passend aanbod op het kinderdagverblijf
  • Overdracht naar het PO

Peuters met een ontwikkelingsvoorsprong – Willeke Rol: Signalen om in de gaten te houden

Willeke Rol is eigenaar van Bright Kids en ECHA-specialist Hoogbegaafdheid. Haar drijfveer om te werken met hoogbegaafden komt vanuit haar eigen ervaringen. In het onderwijs, is ze in haar jonge jaren niet gezien met haar talenten. Met vallen en opstaan, heeft ze geleerd haar talenten te ontwikkelen en dit heeft haar gebracht tot waar ze nu staat. Met haar ervaringen en kennis helpt ze hoogbegaafde kinderen/jong volwassenen, ouders/ verzorgers en scholen.

Willeke geeft lezingen en scholing over hoogbegaafdheid in binnen-en buitenland en organiseert met collega’s informatie-ontmoetingsavonden voor ouders van hoogbegaafde kinderen. Ook leidt ze mensen op tot Expert slimme peuters en slimme kleuters.

Ze is co-auteur van Talentenlijn en schreef het boek “Omgaan met hoogbegaafde kinderen in de basisschool en het opzetten van een verrijkingsklas” en in samenwerking met Marijne Sammels “Uitdagende peuters en kleuters uitdagen”.

In een aantal video’s vertelt Willeke over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Willeke is ‘Peuters met een ontwikkelingsvoorsprong’:

  • Even voorstellen
  • Signalen om in de gaten te houden
  • Waarom is het belangrijk om ouders te betrekken?
  • Passend aanbod op het kinderdagverblijf
  • Overdracht naar het PO

Peuters met een ontwikkelingsvoorsprong – Willeke Rol: Even voorstellen

Willeke Rol is eigenaar van Bright Kids en ECHA-specialist Hoogbegaafdheid. Haar drijfveer om te werken met hoogbegaafden komt vanuit haar eigen ervaringen. In het onderwijs, is ze in haar jonge jaren niet gezien met haar talenten. Met vallen en opstaan, heeft ze geleerd haar talenten te ontwikkelen en dit heeft haar gebracht tot waar ze nu staat. Met haar ervaringen en kennis helpt ze hoogbegaafde kinderen/jong volwassenen, ouders/ verzorgers en scholen.

Willeke geeft lezingen en scholing over hoogbegaafdheid in binnen-en buitenland en organiseert met collega’s informatie-ontmoetingsavonden voor ouders van hoogbegaafde kinderen. Ook leidt ze mensen op tot Expert slimme peuters en slimme kleuters.

Ze is co-auteur van Talentenlijn en schreef het boek “Omgaan met hoogbegaafde kinderen in de basisschool en het opzetten van een verrijkingsklas” en in samenwerking met Marijne Sammels “Uitdagende peuters en kleuters uitdagen”.

In een aantal video’s vertelt Willeke over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Willeke is ‘Peuters met een ontwikkelingsvoorsprong’:

  • Even voorstellen
  • Signalen om in de gaten te houden
  • Waarom is het belangrijk om ouders te betrekken?
  • Passend aanbod op het kinderdagverblijf
  • Overdracht naar het PO

Registratie webinar Slimme peuters

Ook in het schooljaar 2024-2025 organiseert het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid elke maand een webinar. Op 10 april 2025 organiseerden we een webinar over Slimme peuters.

Om op de goede manier ontwikkelingskansen te bieden zodat een eventuele ontwikkelingsvoorsprong zichtbaar kan worden, is het belangrijk kennis te hebben van de ontwikkeling in de peuterfase. We kijken naar peuter-specifieke aandachtspunten en hoe je dit in een kinderdagverblijf of peutergroep kunt vormgeven. Ook belichten we het belang van de doorgaande lijn naar de kleuters: immers een kind begint niet pas met leren en ontwikkelen op de basisschool.

Spreker was Ragnild Zonneveld.