Ouders – Antine Sipma en Anita Hooijenga: de visie op – en de werkwijze van – de plusgroepen

Antine Sipma, kwaliteitscoördinator en specialist hoogbegaafdheid, en Anita Hooijenga, leerkracht en specialist hoogbegaafdheid, werken samen op basisschool De Arke in Burgum. Samen begeleiden zij de plusgroepen van de school.

Antine begeleidt de plusgroepen voor groep 6 t/m 8, terwijl Anita zich richt op de jongere plusgroepen van groep 1 t/m 5. Het doel van deze groepen is om (hoog)begaafde leerlingen te ondersteunen en uit te dagen. In de plusgroep worden gevarieerde lessen geboden, waardoor leerlingen enthousiast worden. Er wordt ook gekeken naar wat de leerlingen nodig hebben. Zo wordt er een stimulerende omgeving gecreëerd, waarin kinderen zich volledig kunnen ontwikkelen.

In een aantal video’s vertellen ze over hun ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews is ‘Een andere aanpak van de plusgroep’:

  1. Even voorstellen
  2. De visie op – en de werkwijze van – de plusgroepen
  3. Wat er verder gebeurt in de school
  4. Communicatie met ouders over de aanpak
  5. Wat levert het op voor de leerlingen

Ouders – Antine Sipma en Anita Hooijenga: wat er verder gebeurt in de school

Antine Sipma, kwaliteitscoördinator en specialist hoogbegaafdheid, en Anita Hooijenga, leerkracht en specialist hoogbegaafdheid, werken samen op basisschool De Arke in Burgum. Samen begeleiden zij de plusgroepen van de school.

Antine begeleidt de plusgroepen voor groep 6 t/m 8, terwijl Anita zich richt op de jongere plusgroepen van groep 1 t/m 5. Het doel van deze groepen is om (hoog)begaafde leerlingen te ondersteunen en uit te dagen. In de plusgroep worden gevarieerde lessen geboden, waardoor leerlingen enthousiast worden. Er wordt ook gekeken naar wat de leerlingen nodig hebben. Zo wordt er een stimulerende omgeving gecreëerd, waarin kinderen zich volledig kunnen ontwikkelen.

In een aantal video’s vertellen ze over hun ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews is ‘Een andere aanpak van de plusgroep’:

  1. Even voorstellen
  2. De visie op – en de werkwijze van – de plusgroepen
  3. Wat er verder gebeurt in de school
  4. Communicatie met ouders over de aanpak
  5. Wat levert het op voor de leerlingen

Ouders – Antine Sipma en Anita Hooijenga: communicatie met ouders over de aanpak

Antine Sipma, kwaliteitscoördinator en specialist hoogbegaafdheid, en Anita Hooijenga, leerkracht en specialist hoogbegaafdheid, werken samen op basisschool De Arke in Burgum. Samen begeleiden zij de plusgroepen van de school.

Antine begeleidt de plusgroepen voor groep 6 t/m 8, terwijl Anita zich richt op de jongere plusgroepen van groep 1 t/m 5. Het doel van deze groepen is om (hoog)begaafde leerlingen te ondersteunen en uit te dagen. In de plusgroep worden gevarieerde lessen geboden, waardoor leerlingen enthousiast worden. Er wordt ook gekeken naar wat de leerlingen nodig hebben. Zo wordt er een stimulerende omgeving gecreëerd, waarin kinderen zich volledig kunnen ontwikkelen.

In een aantal video’s vertellen ze over hun ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews is ‘Een andere aanpak van de plusgroep’:

  1. Even voorstellen
  2. De visie op – en de werkwijze van – de plusgroepen
  3. Wat er verder gebeurt in de school
  4. Communicatie met ouders over de aanpak
  5. Wat levert het op voor de leerlingen

Ouders – Antine Sipma en Anita Hooijenga: wat levert het op voor de leerlingen

Antine Sipma, kwaliteitscoördinator en specialist hoogbegaafdheid, en Anita Hooijenga, leerkracht en specialist hoogbegaafdheid, werken samen op basisschool De Arke in Burgum. Samen begeleiden zij de plusgroepen van de school.

Antine begeleidt de plusgroepen voor groep 6 t/m 8, terwijl Anita zich richt op de jongere plusgroepen van groep 1 t/m 5. Het doel van deze groepen is om (hoog)begaafde leerlingen te ondersteunen en uit te dagen. In de plusgroep worden gevarieerde lessen geboden, waardoor leerlingen enthousiast worden. Er wordt ook gekeken naar wat de leerlingen nodig hebben. Zo wordt er een stimulerende omgeving gecreëerd, waarin kinderen zich volledig kunnen ontwikkelen.

In een aantal video’s vertellen ze over hun ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews is ‘Een andere aanpak van de plusgroep’:

  1. Even voorstellen
  2. De visie op – en de werkwijze van – de plusgroepen
  3. Wat er verder gebeurt in de school
  4. Communicatie met ouders over de aanpak
  5. Wat levert het op voor de leerlingen

Ouders – Florien Visser: even voorstellen

Florien is moeder van zeven kinderen, waarvan zes kinderen hoogbegaafd zijn. De kinderen zijn erg verschillend. Ze heeft één kind dyslexie, een ander kind past zich precies aan naar het niveau dat de leerkracht vraagt en een ander kind is extreem autonoom en wil alles zelf bepalen. Kortom: alle soorten en maten! Daarnaast is ze leraar.

In een aantal video’s vertelt Florien over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Florien is ‘Een dubbelrol als ouder en leraar’:

  1. Even voorstellen
  2. Diversiteit binnen een gezin
  3. Wel of niet testen?
  4. De balans vinden binnen het gezin en als leerkracht
  5. Tips

Ouders – Florien Visser: diversiteit binnen een gezin

Florien is moeder van zeven kinderen, waarvan zes kinderen hoogbegaafd zijn. De kinderen zijn erg verschillend. Ze heeft één kind dyslexie, een ander kind past zich precies aan naar het niveau dat de leerkracht vraagt en een ander kind is extreem autonoom en wil alles zelf bepalen. Kortom: alle soorten en maten! Daarnaast is ze leraar.

In een aantal video’s vertelt Florien over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Florien is ‘Een dubbelrol als ouder en leraar’:

  1. Even voorstellen
  2. Diversiteit binnen een gezin
  3. Wel of niet testen?
  4. De balans vinden binnen het gezin en als leerkracht
  5. Tips

Ouders – Florien Visser: wel of niet testen?

Florien is moeder van zeven kinderen, waarvan zes kinderen hoogbegaafd zijn. De kinderen zijn erg verschillend. Ze heeft één kind dyslexie, een ander kind past zich precies aan naar het niveau dat de leerkracht vraagt en een ander kind is extreem autonoom en wil alles zelf bepalen. Kortom: alle soorten en maten! Daarnaast is ze leraar.

In een aantal video’s vertelt Florien over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Florien is ‘Een dubbelrol als ouder en leraar’:

  1. Even voorstellen
  2. Diversiteit binnen een gezin
  3. Wel of niet testen?
  4. De balans vinden binnen het gezin en als leerkracht
  5. Tips

Ouders – Florien Visser: de balans vinden binnen het gezin en als leerkracht

Florien is moeder van zeven kinderen, waarvan zes kinderen hoogbegaafd zijn. De kinderen zijn erg verschillend. Ze heeft één kind dyslexie, een ander kind past zich precies aan naar het niveau dat de leerkracht vraagt en een ander kind is extreem autonoom en wil alles zelf bepalen. Kortom: alle soorten en maten! Daarnaast is ze leraar.

In een aantal video’s vertelt Florien over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Florien is ‘Een dubbelrol als ouder en leraar’:

  1. Even voorstellen
  2. Diversiteit binnen een gezin
  3. Wel of niet testen?
  4. De balans vinden binnen het gezin en als leerkracht
  5. Tips

Ouders – Florien Visser: tips

Florien is moeder van zeven kinderen, waarvan zes kinderen hoogbegaafd zijn. De kinderen zijn erg verschillend. Ze heeft één kind dyslexie, een ander kind past zich precies aan naar het niveau dat de leerkracht vraagt en een ander kind is extreem autonoom en wil alles zelf bepalen. Kortom: alle soorten en maten! Daarnaast is ze leraar.

In een aantal video’s vertelt Florien over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Florien is ‘Een dubbelrol als ouder en leraar’:

  1. Even voorstellen
  2. Diversiteit binnen een gezin
  3. Wel of niet testen?
  4. De balans vinden binnen het gezin en als leerkracht
  5. Tips

Ouders – Joyce Tetteroo: even voorstellen

Joyce Tetteroo is getrouwd met Niels en samen hebben zij drie kinderen: Nina (10), Eva (8) en Sven (3). Ze wonen in Berkel en Rodenrijs, dat is fijn rustig wonen en vlakbij de grote stad. Joyce werkt als leerkracht en specialist burgerschap in het basisonderwijs.

Twee keer per week gaat ze in de plaatselijke sportschool sporten. Met hun zoon gaat ze peuterzwemmen en daarnaast haalt en brengt ze de kinderen naar handbal of muziekles. Ze leest graag, geregeld ook kinderboeken.

Joyce vindt het heerlijk om met het gezin of vriendinnen en hun kinderen op pad te gaan met de Rotterdampas of de museumjaarkaart. Ze hebben er vooralsnog voor gekozen hun kinderen niet te laten versnellen of te testen. Wel krijgen de meiden sinds groep 1 op school levelwerk aangeboden. Voor de opvoeding volgen ze vooral hun gevoel en leren ze steeds meer kijken naar de behoefte van hun kinderen. Humor heeft een belangrijke rol in het gezin.

In een aantal video’s vertelt Joyce over haar ervaringen. Het hoofdthema van deze interviews met Joyce is ‘Hoe is het om ouder van een hoogbegaafd kind te zijn?’:

  1. Even voorstellen
  2. Hoe kom je erachter?
  3. Wel of niet testen?
  4. Het aanbod op school en daarbuiten
  5. Een dubbelrol als ouder en leerkracht
  6. De uitdaging als ouders