Registratie webinar Creativity door Christine Deitz

In het schooljaar 2025-2026 organiseert het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid weer international webinars. Tijdens die webinars is Engels de voertaal. Deze webinars zijn bedoeld voor educatieve professionals en zorg- en hulpverleners die beschikken over een brede kennisbasis met betrekking tot hoogbegaafdheid, maar niet over de mogelijkheid beschikken om deel te nemen aan internationale in-person activiteiten zoals grote internationale congressen.

The Creative Classroom: A Baker’s Dozen – Strategies for Fostering Imagination and Innovation door Dr. Christine Deitz

Enjoy this “baker’s dozen” (12+) of mini-lessons designed to jumpstart conversations, warm up your critical thinkers, and raise the bar on classroom rigor. These activities are highly interactive, creatively fresh, and designed to engage the most reluctant learners. Best of all, these creative learning nuggets can enhance any learning moment or be the solution for those times when there are minutes left to fill but no time to begin another lesson. Resources are provided electronically.

Registratie webinar educatief partnerschap

Ook in het schooljaar 2025-2026 organiseert het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid weer verschillende webinars. Op 1 december 2025 was het onderwerp Educatief partnerschap.

Basisboek – Podcast 25 Marlies Peters over het Steunpunt Passend Onderwijs

Bij het ‘Basisboek (Hoog)begaafdheid voor po en vo’ zijn meer dan 30 podcasts opgenomen die allemaal een relatie hebben met een thema in het boek. Deze serie ‘(Hoog)begaafdheid in het po en vo’ kun je vinden in onze Kennisbank en op de bekende podcastkanalen.

Marlies Peters is werkzaam voor het Steunpunt Passend Onderwijs. In deze aflevering legt zij uit wat het Steunpunt doet, voor wie het bedoeld is, welke informatie er te vinden is en hoe binnen het Steunpunt de verschuiving van passend naar inclusief onderwijs een rol speelt. De ondersteuning en de beschikbare instrumenten op de website van het Steunpunt kunnen scholen helpen om kansrijk en haalbaar onderwijs te organiseren voor leerlingen met kenmerken van begaafdheid.

Basisboek – Podcast 24 Maaike van Knippenberg en Charlotte Boon over de bovenschoolse organisatie

Bij het ‘Basisboek (Hoog)begaafdheid voor po en vo’ zijn meer dan 30 podcasts opgenomen die allemaal een relatie hebben met een thema in het boek. Deze serie ‘(Hoog)begaafdheid in het po en vo’ kun je vinden in onze Kennisbank en op de bekende podcastkanalen.

Maaike en Charlotte zijn beiden specialist begaafdheid en specialist dubbel bijzondere leerlingen. Ze werken in twee verschillende bovenschoolse organisaties en komen elkaar in hun dagelijkse werk niet tegen. Toch blijken ze veel ervaringen te delen en zien ze op diverse gebieden grote overeenkomsten in wat ze meemaken. In deze aflevering vertellen zij over hun werk en over wat hen motiveert.

Basisboek – Podcast 23 Hetty Meulensteen en Liesbeth Berkelmans over de beroepsstandaard voor specialisten begaafdheid

Bij het ‘Basisboek (Hoog)begaafdheid voor po en vo’ zijn meer dan 30 podcasts opgenomen die allemaal een relatie hebben met een thema in het boek. Deze serie ‘(Hoog)begaafdheid in het po en vo’ kun je vinden in onze Kennisbank en op de bekende podcastkanalen.

In deze aflevering gaat Eleonoor van Gerven  in gesprek met twee bestuursleden van de LBBO afdeling specialisten begaafdheid. De LBBO is de Landelijke Beroepsvereniging voor Begeleiders in het Onderwijs. Voor elke afdeling in hun vereniging hebben zij een beroepsstandaard ontwikkeld. De nieuwe beroepsstandaard voor de afdeling specialisten begaafdheid is klaar en wordt in voorjaar van 2026 uitgebracht. In deze aflevering vertellen Hetty Meulensteen en Liesbeth Berkelmans over deze beroepsstandaard en wat de LBBO voor specialisten begaafdheid kan betekenen.

Basisboek – Podcast 22 Jeanneke Leijten over peergrouponderwijs voor dubbel bijzondere leerlingen

Bij het ‘Basisboek (Hoog)begaafdheid voor po en vo’ zijn meer dan 30 podcasts opgenomen die allemaal een relatie hebben met een thema in het boek. Deze serie ‘(Hoog)begaafdheid in het po en vo’ kun je vinden in onze Kennisbank en op de bekende podcastkanalen.

Jeanneke Leijten is specialist begaafdheid en dubbel bijzondere leerlingen. Zij heeft een bovenschoolse rol en is vanuit die hoedanigheid onder andere betrokken bij het project Doen. Doen begon aanvankelijk als een gewone bovenschoolse peergroup maar is in de loop der jaren een project geworden waar dubbel bijzondere leerlingen een dag in de week peergrouponderwijs krijgen. Jeanneke vertelt hoe zij dit hebben opgezet en wat dit betekent voor alle betrokkenen.

Basisboek – Podcast 21 Manon Hulsbeek en Inez Töben over het versterken van teams binnen samenwerkingsverbanden

Bij het ‘Basisboek (Hoog)begaafdheid voor po en vo’ zijn meer dan 30 podcasts opgenomen die allemaal een relatie hebben met een thema in het boek. Deze serie ‘(Hoog)begaafdheid in het po en vo’ kun je vinden in onze Kennisbank en op de bekende podcastkanalen.

In deze aflevering staan de praktijken van Manon Hulsbeek en Inez Töben centraal. Zowel Manon als Inez hebben ruime ervaring in het domein van begaafdheid in het onderwijs en in het ondersteunen van leraren. Zij zijn beiden voor een deel van hun tijd werkzaam in een samenwerkingsverband en in dit gesprek vertellen ze over wat ze organiseren, waar ze tegenaanlopen, hoe zij dingen oplossen en hoe zij hun ervaringen weer gebruiken om teams te versterken.

Basisboek – Podcast 20 Robine Kroon en Tineke van der Klink over leerlingen leren leren

Bij het ‘Basisboek (Hoog)begaafdheid voor po en vo’ zijn meer dan 30 podcasts opgenomen die allemaal een relatie hebben met een thema in het boek. Deze serie ‘(Hoog)begaafdheid in het po en vo’ kun je vinden in onze Kennisbank en op de bekende podcastkanalen.

In deze aflevering zijn Robine Kroon en Tineke van der Klink gast. Beiden hebben hun wortels in het onderwijs. Vanuit hun ervaring in de onderwijspraktijk zijn zij zich gaan richten op het bieden van ondersteuning in het proces van leren leren voor leerlingen met kenmerken van (hoog)begaafdheid. In deze aflevering vertellen zij over hun ervaringen en hoe zij de dingen aanpakken.

Basisboek – Podcast 19 Katalin Kapteijns & Frank van der Knaap over het monitoren van de onderwijskwaliteit

Bij het ‘Basisboek (Hoog)begaafdheid voor po en vo’ zijn meer dan 30 podcasts opgenomen die allemaal een relatie hebben met een thema in het boek. Deze serie ‘(Hoog)begaafdheid in het po en vo’ kun je vinden in onze Kennisbank en op de bekende podcastkanalen.

Te gast in deze negentiende podcast zijn Katalin Kapteijns en Frank van der Knaap. Katalin is voorzitter van NTCN en in haar dagelijks werk kwaliteitsmedewerker bij een groot samenwerkingsverband. Vanuit die positie is zij ook betrokken bij het monitoren en bevorderen van de kwaliteit van het onderwijs aan leerlingen met kenmerken van (hoog)begaafdheid. Frank van der Knaap is inspecteur van het onderwijs. In die rol heeft hij ook te maken met het onderwerp (hoog)begaafdheid en draagt hij bij aan het monitoren van de kwaliteit van het onderwijs aan deze leerlingen.

Basisboek – Podcast 18 Marko Otten over de betekenis van de Vereniging BegaafheidsProfielScholen in het po en vo

Bij het ‘Basisboek (Hoog)begaafdheid voor po en vo’ zijn meer dan 30 podcasts opgenomen die allemaal een relatie hebben met een thema in het boek. Deze serie ‘(Hoog)begaafdheid in het po en vo’ kun je vinden in onze Kennisbank en op de bekende podcastkanalen.

Gast in deze podcast is Marko Otten. Hij is voorzitter van de Vereniging BegaafdheidsProfielScholen. Deze vereniging zet zich in voor kwalitatief hoogwaardig onderwijs en begeleiding aan hoogbegaafde leerlingen. Marko bespreekt wat de vereniging doet en hoe deze kan bijdragen voor scholen om hun onderwijs aan leerlingen met kenmerken van (hoog)begaafdheid te verbeteren.