Wat verstaan we onder… kwalitatieve feedback?

Kwalitatieve feedback is een vorm van terugkoppeling die verder gaat dan simpel goed- of foutbeoordelen. Ze legt uit wat goed is gedaan, waar verbeterpunten liggen en hoe deze aangepakt kunnen worden. Het is concreet, constructief en gericht op het leerproces, waardoor het leerlingen of professionals helpt zelf inzicht te krijgen in hun sterke en zwakke kanten. Kwalitatieve feedback stimuleert zelfreflectie, eigenaarschap en het vermogen om zelfstandig te verbeteren. Door te focussen op inhoud, aanpak en kwaliteit van het werk draagt deze feedback bij aan blijvende ontwikkeling en effectiever leren, in plaats van alleen kortetermijnprestaties te beoordelen.

Wat verstaan we onder… kwaliteitscyclus?

Een kwaliteitscyclus in het onderwijs is een doorlopend proces dat gericht is op het verbeteren van de kwaliteit van leren en lesgeven. Het begint met plannen: doelen en kwaliteitscriteria worden vastgesteld om duidelijk te maken wat leerlingen moeten leren en bereiken. Vervolgens wordt het onderwijs uitgevoerd volgens deze plannen. Daarna volgt evaluatie, waarbij leraren het resultaat meten via toetsen, observaties of feedback van leerlingen en collega’s. Op basis van deze evaluatie worden verbeteringen doorgevoerd, zodat het onderwijs continu wordt geoptimaliseerd. Door deze cyclus van plannen, uitvoeren, evalueren en verbeteren ontstaat een systematische aanpak voor kwalitatief hoogstaand onderwijs.

Wat verstaan we onder… klinische setting?

Wanneer psychologen of pedagogen spreken over iets dat wordt waargenomen in een klinische setting, bedoelen zij dat bepaald gedrag of bepaalde reacties zichtbaar worden tijdens een professionele observatie- of behandelsituatie. Een klinische setting is de context van hulpverlening of onderzoek, zoals een therapieruimte of diagnostisch centrum, waar zorgvuldig wordt gekeken naar hoe iemand zich gedraagt, communiceert of reageert op opdrachten. Deze waarnemingen zijn niet willekeurig, maar doelgericht en krijgen betekenis door de kennis en ervaring van de professional. Zo wordt gedrag in de klinische situatie gebruikt om inzicht te krijgen in iemands functioneren en ondersteuningsbehoeften.

Wat verstaan we onder… ketenverwijzingen?

Ketenverwijzingen in het onderwijs verwijzen naar het proces waarbij een leerling van de ene organisatie, instantie of professional naar een andere wordt doorverwezen om passende ondersteuning of begeleiding te krijgen. Hoewel dit voordelen kan hebben, bestaat het risico dat in geval van bredere, langdurige complexe problemen er een ongewenste reeks bestaat waarin de leerling steeds verder wordt doorverwezen zonder dat dit relatief vroeg in het traject leidt tot passende ondersteuning en hulp geboden wordt.

Wat verstaan we onder… kennisconstructie?

Kennisconstructie is het proces waarbij mensen zelf actief betekenis geven aan informatie en nieuwe kennis opbouwen. In plaats van alleen te onthouden wat anderen vertellen, verbinden leerlingen nieuwe inzichten met hun eerdere ervaringen en ideeën. Dit gebeurt vaak in interactie met anderen, bijvoorbeeld door samen te discussiëren, vragen te stellen of oplossingen te bedenken. Zo ontstaat een dieper begrip dat persoonlijk en contextgebonden is. Kennisconstructie benadrukt dat leren een actief, ontdekkend en reflecterend proces is, waarbij de lerende zelf verantwoordelijk is voor het interpreteren, toepassen en integreren van kennis in zijn of haar wereldbeeld.

Wat verstaan we onder… kalibratiesessie?

Kalibratiesessies zijn bijeenkomsten waarin leraren hun beoordelingen aan de hand van rubrics of portfolio’s op elkaar gaan afstemmen. Deze sessies worden ingezet om de interbeoordelaarsbetrouwbaarheid te vergroten.

Wat verstaan we onder… intrinsieke motivatie?

Intrinsieke en extrinsieke motivatie zijn twee soorten drijfveren die gedrag en leren beïnvloeden. Intrinsieke motivatie komt van binnenuit en ontstaat doordat iemand een activiteit interessant, leuk of uitdagend vindt. Bijvoorbeeld een leerling die een boek leest omdat het verhaal boeiend is. Extrinsieke motivatie wordt daarentegen bepaald door externe factoren, zoals beloningen, straf of sociale erkenning. Bijvoorbeeld een leerling die huiswerk maakt om een goed cijfer te halen of een straf te vermijden. Beide vormen van motivatie stimuleren gedrag, maar intrinsieke motivatie wordt vaak geassocieerd met langdurige betrokkenheid, leerplezier en diepgaand begrip.

Wat verstaan we onder… intrapersoonlijke kenmerken?

Intrapersoonlijke kenmerken zijn eigenschappen en vaardigheden die zich binnen een persoon afspelen en te maken hebben met zelfbewustzijn, zelfreflectie en persoonlijke emotionele ontwikkeling. Ze omvatten het vermogen om eigen gedachten, gevoelens en gedrag te begrijpen en te sturen. Voorbeelden zijn zelfbewustzijn, waarbij iemand zijn sterke en zwakke punten kent, zelfregulatie, waarbij emoties en motivatie onder controle worden gehouden, en zelfreflectie, waarbij men nadenkt over eigen handelen en keuzes. Ook persoonlijke waarden en overtuigingen vallen hieronder. Intrapersoonlijke kenmerken helpen een leerling om beter met zichzelf om te gaan, uitdagingen te beheersen en weloverwogen beslissingen te nemen.

Wat verstaan we onder… interdisciplinaire karakter van creativiteit?

Het interdisciplinair karakter van creativiteit benadrukt dat vernieuwende ideeën vaak ontstaan door het combineren van kennis en inzichten uit verschillende vakgebieden. Creatieve processen beperken zich zelden tot één discipline; juist het samenspel tussen diverse expertises leidt tot originele oplossingen. Dit vraagt openheid, flexibiliteit en samenwerking tussen mensen met uiteenlopende achtergronden. Door disciplines te verbinden, worden bestaande denkwijzen doorbroken en nieuwe mogelijkheden zichtbaar. Zo kan bijvoorbeeld kan een ontwerper wiskunde, psychologie en kunst combineren om een innovatieve interactieve app te ontwikkelen. Interdisciplinair werken laat zien dat creativiteit sterker en effectiever wordt wanneer kennisgrenzen worden overschreden.

Wat verstaan we onder… interdisciplinaire inzichten?

Interdisciplinaire inzichten in onderwijs en zorg verwijzen naar het combineren van kennis en benaderingen uit verschillende vakgebieden om complexe problemen beter te begrijpen en op te lossen. In plaats van te werken vanuit één discipline, worden bijvoorbeeld pedagogische, psychologische inzichten samengebracht om een leerling met leer- en gedragsproblemen effectief te ondersteunen.