Monitoren van ontwikkeling
Op deze pagina vind je al onze content over monitoren van ontwikkeling.
Animatie: het thema in het kort
Basisboek (Hoog)begaafdheid voor po en vo
Animaties (video met samenvatting)
- Inleiding: Monitoren van ontwikkeling
- Hoofdstuk 21: Het monitoren van kwaliteit – kijk eens door de ogen van de inspectie
- Hoofdstuk 22: Zicht op het leerproces door het werken met rubrics
- Hoofdstuk 23: Werken met portfolio’s
- Hoofdstuk 24: In gesprek met de leerling: een praktische handleiding
- Hoofdstuk 25: Dynamisch assessment
Materialen
Werkopdrachten voor opleiders
Jargonwoordenboek
Alle kennisbank-items
Hieronder vind je alle kennisbank-items die horen bij het thema Monitoren van ontwikkeling.
Basisboek – Hoofdstuk 25 Dynamisch assessment
Traditionele, statische tests zoals intelligentietests hebben beperkingen bij het identificeren van het leerpotentieel van (hoog)begaafde leerlingen. Statische tests
Basisboek – Hoofdstuk 24 In gesprek met de leerling
Een effectieve gespreksvoering met leerlingen is van belang voor het welbevinden en de ontwikkeling van leerlingen. De grondhouding
Basisboek – Hoofdstuk 23 Het werken met portfolios
Portfolio’s zijn een krachtig instrument voor het begeleiden en beoordelen van (hoog)begaafde leerlingen. In tegenstelling tot conventionele toetsmethoden
Basisboek – Hoofdstuk 22 Zicht op het leerproces door het werken met rubrics
In dit hoofdstuk is beschreven hoe een rubric als middel kan worden ingezet om het leerproces en de
Basisboek – Hoofdstuk 21 Het monitoren van kwaliteit
Om te voldoen aan de inspectie-eisen voor (hoog)begaafde leerlingen, moeten scholen aantonen dat zij hun onderwijs afstemmen op
Basisboek – Thema 5 Monitoren van de ontwikkeling
In het vijfde deel van het Basisboek (Hoog)begaafdheid voor po en vo staat het monitoren van de ontwikkeling
Wat verstaan we onder… summatief?
Summatief toetsen is een vorm van evaluatie die gericht is op het beoordelen van het eindniveau van een
Wat verstaan we onder… statische benadering?
Een statische benadering van testen is een methode waarbij leerlingen op een vast, vooraf bepaald moment worden beoordeeld
Wat verstaan we onder… standaardisatie?
Standaardisatie is het proces waarbij uniforme procedures, criteria en omstandigheden worden vastgesteld om metingen of beoordelingen betrouwbaar en










