Het zien van educatieve behoeften
Op deze pagina vind je al onze content over het zien van educatieve behoeften .
Animatie: het thema in het kort
Basisboek (Hoog)begaafdheid voor po en vo
Animaties
- Inleiding: Het zien van educatieve behoeften
- Hoofdstuk 6: Van kenmerken naar kansen
- Hoofdstuk 7: Educatief partnerschap: Wie zijn je partners en hoe neem je ze mee?
- Hoofdstuk 8: Het snijvlak tussen onderwijs en zorg
- Hoofdstuk 9: Cultureel sensitief onderwijs
- Hoofdstuk 10: Als taal (of het ontbreken ervan) je in de weg zit
Materialen
Werkopdrachten voor opleiders
Jargonwoordenboek
- Asynchrone ontwikkeling
- Barnum-effect
- Cognitieve flexibiliteit
- Concepten, principes en generalisatie
- Continuüm
- Cultureel fair signaleren
- Cultureel referentiekader
- Culturele identiteit
- Diepteondersteuning
- Divergente opdrachten
- DMGT-model
- Drieringen-model
- Dynamisch testen
- Educatieve behoeften
- Empowerment van schoolcultuur en sociale structuur
Alle kennisbank-items
Hieronder vind je alle kennisbankitems die horen bij het thema Het zien van educatieve behoeften.
Wat verstaan we onder… visuele denkinstrumenten?
Visuele denkinstrumenten zijn hulpmiddelen die informatie op een visuele manier structureren om denken en leren te ondersteunen. Ze
Basisboek – Hoofdstuk 10 Als taal of het ontbreken ervan je in de weg zit
Taal is geen voorwaarde voor (hoog)begaafdheid, maar kan wel een drempel zijn bij de herkenning ervan. Kenmerken van
Basisboek – Hoofdstuk 9 Cultureel sensitief onderwijs
Om cognitief talent tot ontwikkeling te brengen is het belangrijk om leerlingen te (h)erkennen en de juiste uitdaging
Basisboek – Hoofdstuk 8 Het snijvlak tussen onderwijs en zorg
Bij leerlingen met moeilijk verstaanbaar gedrag vraagt het snijvlak tussen onderwijs en zorg om nauwe samenwerking om recht
Basisboek – Hoofdstuk 7 Educatief partnerschap
Educatief partnerschap is voor alle leerlingen belangrijk. Educatieve partners zijn die personen die een rol spelen in het
Basisboek – Hoofdstuk 6 Van kenmerken naar kansen
Binnen het onderwijs (po en vo) wordt vaak gevraagd hoe (hoog)begaafdheid gesignaleerd kan worden. Traditioneel wordt signalering ingezet
Basisboek – Thema 2 Het zien van educatieve behoeften
Het zien van educatieve behoeften en de randvoorwaarden die daarvoor nodig zijn staan in dit deel centraal. De
Wat verstaan we onder… verbaal sterke prestaties?
Verbaal sterke prestaties verwijzen naar uitmuntende vaardigheden op het gebied van taal, zoals spreken, luisteren, lezen en schrijven.
Wat verstaan we onder… VERI-model?
Het VERI-model is de Nederlandse vertaling van het RACI-model, dat oorspronkelijk geïntroduceerd werd in de jaren 50 als










