Het zien van educatieve behoeften

Op deze pagina vind je al onze content over het zien van educatieve behoeften .

Animatie: het thema in het kort

Basisboek (Hoog)begaafdheid voor po en vo

Animaties

Materialen

Werkopdrachten voor opleiders

Jargonwoordenboek

Alle kennisbank-items

Hieronder vind je alle kennisbankitems die horen bij het thema Het zien van educatieve behoeften.

Wat verstaan we onder… visuele denkinstrumenten?

Visuele denkinstrumenten zijn hulpmiddelen die informatie op een visuele manier structureren om denken en leren te ondersteunen. Ze

Basisboek – Hoofdstuk 10 Als taal of het ontbreken ervan je in de weg zit

Taal is geen voorwaarde voor (hoog)begaafdheid, maar kan wel een drempel zijn bij de herkenning ervan. Kenmerken van

Basisboek – Hoofdstuk 9 Cultureel sensitief onderwijs

Om cognitief talent tot ontwikkeling te brengen is het belangrijk om leerlingen te (h)erkennen en de juiste uitdaging

Basisboek – Hoofdstuk 8 Het snijvlak tussen onderwijs en zorg

Bij leerlingen met moeilijk verstaanbaar gedrag vraagt het snijvlak tussen onderwijs en zorg om nauwe samenwerking om recht

Basisboek – Hoofdstuk 7 Educatief partnerschap

Educatief partnerschap is voor alle leerlingen belangrijk. Educatieve partners zijn die personen die een rol spelen in het

Basisboek – Hoofdstuk 6 Van kenmerken naar kansen

Binnen het onderwijs (po en vo) wordt vaak gevraagd hoe (hoog)begaafdheid gesignaleerd kan worden. Traditioneel wordt signalering ingezet

Basisboek – Thema 2 Het zien van educatieve behoeften

Het zien van educatieve behoeften en de randvoorwaarden die daarvoor nodig zijn staan in dit deel centraal. De

Wat verstaan we onder… verbaal sterke prestaties?

Verbaal sterke prestaties verwijzen naar uitmuntende vaardigheden op het gebied van taal, zoals spreken, luisteren, lezen en schrijven.

Wat verstaan we onder… VERI-model?

Het VERI-model is de Nederlandse vertaling van het RACI-model, dat oorspronkelijk geïntroduceerd werd in de jaren 50 als