Hoogbegaafdheid in het VO – De Schakelklas

Ingrid vertelt over ‘De Schakelklas’ in regio Leiden, een bovenschoolse voorziening voor leerlingen die zijn uitgevallen in het reguliere vo. Ze vertelt waarom leerlingen uitvallen. In haar schakelklas van 24 leerlingen zitten nu 6 hoogbegaafde leerlingen.

Martin van Rooij interviewt in deze video leerkracht Ingrid Toonen (coördinator bovenschoolse voorziening ‘De Schakelklas’, Samenwerkingsverband VO Regio Leiden) over haar ervaringen met hoogbegaafde leerlingen die uitvallen in het reguliere vo.

Hoogbegaafdheid in het VO – Wat doet de voorziening?

Ingrid vertelt over het aanbod voor de 24 leerlingen in ‘De Schakelklas’. Leerlingen moeten weer wennen aan de schoolse setting en krijgen een maatwerkprogramma.

Martin van Rooij interviewt in deze video Ingrid Toonen (coördinator bovenschoolse voorziening ‘De Schakelklas’, Samenwerkingsverband VO Regio Leiden) over haar ervaringen met hoogbegaafde leerlingen die uitvallen in het reguliere vo.

Hoogbegaafdheid in het VO – Wat zou je doen als je een grote zak met geld had?

Ingrid geeft antwoord op de vraag wat ze zou doen voor hoogbegaafde leerlingen als ze een grote zak met geld had. Deze leerlingen verwachten vaak: ‘Nu gaat het gebeuren, nu kom ik op een school voor alleen maar slimme leerlingen’. Maar zo gaat het natuurlijk niet.

Martin van Rooij interviewt in deze video Ingrid Toonen (coördinator bovenschoolse voorziening ‘De Schakelklas’, Samenwerkingsverband VO Regio Leiden) over haar ervaringen met hoogbegaafde leerlingen die uitvallen in het reguliere vo.

Hoogbegaafdheid in het VO – Vanuit de wieg meteen op de fiets naar de stad

Karen werkt veel met leerlingen die uitvallen in het vo, dat zijn regelmatig hoogbegaafde leerlingen. Zij komen in beeld als ze niet de cijfers halen die er van ze verwacht worden. Ze vertelt waar het fout gaat met deze leerlingen.

Martin van Rooij interviewt in deze video Karen Streefland (begeleider passend onderwijs bij de Ambulant Educatieve Dienst, Leiden) over haar ervaringen met hoogbegaafde leerlingen die het moeilijk hebben op het vo.

Hoogbegaafdheid in het VO – De rol van de bovenschoolse begeleider

Karen vertelt dat ze in de begeleiding van de hoogbegaafde leerlingen breder kijken dan alleen naar cognitie. En over het temperen van de verwachtingen van de ouders en de school. Van school hoort ze vaak: “Hij wil niet”. Maar het gaat vaak om “nog niet kunnen.” Wat doe je dan als bovenschools begeleider?

Martin van Rooij interviewt in deze video Karen Streefland (begeleider passend onderwijs bij de Ambulant Educatieve Dienst, Leiden) over haar ervaringen met hoogbegaafde leerlingen die het moeilijk hebben op het vo.

Hoogbegaafdheid in het VO – De overgang van po naar vo

Christa vertelt over hoe de overgang van het po naar het vo verloopt voor hoogbegaafde leerlingen. Waar leerlingen in het po hun gang konden gaan, zijn er andere verwachtingen in het vo en lopen hoogbegaafde leerlingen vaak tegen problemen aan. Ook omdat ze in het vo minder individuele aandacht krijgen in de klas.

Martin van Rooij interviewt in deze video Christa Kniest (begeleider onderwijs vo voor o.a. hoogbegaafde leerlingen en steunpuntcoördinator overgang po/vo, SWV Passend Onderwijs Almere) over de overgang van het po naar po voor hoogbegaafde leerlingen.

Hoogbegaafdheid in het VO – Wat is er nodig om tot leren te komen

Christa vertelt dat leraren in het vo vaak meer kennis nodig hebben over hoogbegaafdheid. Ze weten bijvoorbeeld niet dat deze leerlingen anders leren: “Als jij zo goed kan leren, dan moet je gewoon achten en negens halen.” Maar zo simpel is het niet.

Martin van Rooij interviewt in deze video Christa Kniest (begeleider onderwijs vo voor o.a. hoogbegaafde leerlingen en steunpuntcoördinator overgang po/vo, SWV Passend Onderwijs Almere) over de overgang van het po naar po voor hoogbegaafde leerlingen.

Hoogbegaafdheid in het VO – Deepdive Executieve vaardigheden in het VO

In deze deepdive vertelt Lilian Snijders (trainer didactisch coachen, opleider Beeldcoaching, ECHA-specialist) dat als leerlingen op het vo komen ze ineens weer de ‘kleinste’ leerlingen zijn. Ze waren gewend om makkelijk te leren, maar lopen nu vaak tegen uitdagingen aan. Extra aandacht voor de ontwikkeling van hun executieve functies is dan belangrijk.