Monitoren van ontwikkeling

Op deze pagina vind je al onze content over monitoren van ontwikkeling.

Animatie: het thema in het kort

Basisboek (Hoog)begaafdheid voor po en vo

Animaties (video met samenvatting)

Materialen

Werkopdrachten voor opleiders

Jargonwoordenboek

Alle kennisbank-items

Hieronder vind je alle kennisbank-items die horen bij het thema Monitoren van ontwikkeling.

Basisboek – Hoofdstuk 25 Dynamisch assessment

Traditionele, statische tests zoals intelligentietests hebben beperkingen bij het identificeren van het leerpotentieel van (hoog)begaafde leerlingen. Statische tests

Basisboek – Hoofdstuk 24 In gesprek met de leerling

Een effectieve gespreksvoering met leerlingen is van belang voor het welbevinden en de ontwikkeling van leerlingen. De grondhouding

Basisboek – Hoofdstuk 23 Het werken met portfolios

Portfolio’s zijn een krachtig instrument voor het begeleiden en beoordelen van (hoog)begaafde leerlingen. In tegenstelling tot conventionele toetsmethoden

Basisboek – Hoofdstuk 22 Zicht op het leerproces door het werken met rubrics

In dit hoofdstuk is beschreven hoe een rubric als middel kan worden ingezet om het leerproces en de

Basisboek – Hoofdstuk 21 Het monitoren van kwaliteit

Om te voldoen aan de inspectie-eisen voor (hoog)begaafde leerlingen, moeten scholen aantonen dat zij hun onderwijs afstemmen op

Basisboek – Thema 5 Monitoren van de ontwikkeling

In het vijfde deel van het Basisboek (Hoog)begaafdheid voor po en vo staat het monitoren van de ontwikkeling

Wat verstaan we onder… summatief?

Summatief toetsen is een vorm van evaluatie die gericht is op het beoordelen van het eindniveau van een

Wat verstaan we onder… statische benadering?

Een statische benadering van testen is een methode waarbij leerlingen op een vast, vooraf bepaald moment worden beoordeeld

Wat verstaan we onder… standaardisatie?

Standaardisatie is het proces waarbij uniforme procedures, criteria en omstandigheden worden vastgesteld om metingen of beoordelingen betrouwbaar en