Concepten van begaafdheid

Op deze pagina vind je al onze content over concepten van begaafdheid.

Animatie: het thema in het kort

Alle kennisbank-items

Basisboek – Hoofdstuk 5 Is dat zo?

Concepten en modellen helpen ons met een vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid. Ze leren ons verschillende perspectieven te

Basisboek – Hoofdstuk 4 Hoogbegaafdheid gedefinieerd

Het resultaat van intelligentieonderzoek kan in een normaalverdeling worden weergegeven. Op cognitief, sociaal, emotioneel en persoonlijk gebied wijken

Basisboek – Hoofdstuk 3 Hoogbegaafdheid in context

In een transformationele visie op (hoog)begaafdheid worden leerlingen voorbereid om persoonlijk succesvol te worden. Tegelijkertijd worden ze gestimuleerd

Basisboek – Hoofdstuk 2 Ongezien onzichtbare hoogbegaafde leerlingen op school

(Hoog)begaafdheid is moeilijk objectief vast te stellen. Subjectieve inschattingen kunnen risico’s met zich meebrengen. Meisjes, leerlingen met een

Basisboek – Thema 1 Concepten van Begaafdheid

In het eerste deel van het Basisboek (Hoog)begaafdheid voor po en vo staan verschillende visies op (hoog)begaafdheid centraal.

Basisboek – Hoofdstuk 1 Hoogbegaafdheid als werkwoord

In het eerste deel van het Basisboek (Hoog)begaafdheid voor po en vostaan verschillende visies op (hoog)begaafdheid centraal. Onderzoek

Wat verstaan we onder… zorg- en adviesteam?

Een zorg- en adviesteam, vaak afgekort als ZAT, is een multidisciplinair team van professionals binnen en buiten de

Wat verstaan we onder… systemisch denken/ecologisch perspectief?

Systemisch denken is een manier van kijken waarbij gedrag, problemen of ontwikkeling van een persoon niet los worden

Wat verstaan we onder… systeem rond de leerling?

Met “het systeem rond de leerling” wordt bedoeld: alle mensen, groepen en omgevingen die invloed hebben op de