Concepten van begaafdheid
Op deze pagina vind je al onze content over concepten van begaafdheid.
Animatie: het thema in het kort
Basisboek (Hoog)begaafdheid voor po en vo
Animaties (video met samenvatting)
Materialen
Werkopdrachten voor opleiders
Jargonwoordenboek
Alle kennisbank-items
Basisboek – Hoofdstuk 5 Is dat zo?
Concepten en modellen helpen ons met een vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid. Ze leren ons verschillende perspectieven te
Basisboek – Hoofdstuk 4 Hoogbegaafdheid gedefinieerd
Het resultaat van intelligentieonderzoek kan in een normaalverdeling worden weergegeven. Op cognitief, sociaal, emotioneel en persoonlijk gebied wijken
Basisboek – Hoofdstuk 3 Hoogbegaafdheid in context
In een transformationele visie op (hoog)begaafdheid worden leerlingen voorbereid om persoonlijk succesvol te worden. Tegelijkertijd worden ze gestimuleerd
Basisboek – Hoofdstuk 2 Ongezien onzichtbare hoogbegaafde leerlingen op school
(Hoog)begaafdheid is moeilijk objectief vast te stellen. Subjectieve inschattingen kunnen risico’s met zich meebrengen. Meisjes, leerlingen met een
Basisboek – Thema 1 Concepten van Begaafdheid
In het eerste deel van het Basisboek (Hoog)begaafdheid voor po en vo staan verschillende visies op (hoog)begaafdheid centraal.
Basisboek – Hoofdstuk 1 Hoogbegaafdheid als werkwoord
In het eerste deel van het Basisboek (Hoog)begaafdheid voor po en vostaan verschillende visies op (hoog)begaafdheid centraal. Onderzoek
Wat verstaan we onder… zorg- en adviesteam?
Een zorg- en adviesteam, vaak afgekort als ZAT, is een multidisciplinair team van professionals binnen en buiten de
Wat verstaan we onder… systemisch denken/ecologisch perspectief?
Systemisch denken is een manier van kijken waarbij gedrag, problemen of ontwikkeling van een persoon niet los worden
Wat verstaan we onder… systeem rond de leerling?
Met “het systeem rond de leerling” wordt bedoeld: alle mensen, groepen en omgevingen die invloed hebben op de










