Inspelen op educatieve behoeften

Op deze pagina vind je al onze content over inspelen op educatieve behoeften.

Animatie: het thema in het kort

Basisboek (Hoog)begaafdheid voor po en vo

Animaties

Materialen

Werkopdrachten voor opleiders

Jargonwoordenboek

Alle kennisbank-items

Hieronder vind je alle kennisbankitems die horen bij het thema Inspelen op educatieve behoeften.

Basisboek – Hoofdstuk 15 Moeilijk verstaanbaar gedrag

Het is een vooroordeel dat (hoog)begaafde kinderen sociaal en emotioneel minder adequaat zouden zijn. Dit vooroordeel leidt tot

Basisboek – Hoofdstuk 14 Pedagogische en didactische valkuilen

Didactiek en pedagogiek zijn de ‘superkrachten’ om anderen te ondersteunen bij het leren. Hoe je deze ‘superkrachten’ gebruikt

Basisboek – Hoofdstuk 13 Rijk en wijs onderwijs

Goed leraarschap begint bij het opbouwen van een veilige pedagogische relatie, waarin de psychologische basisbehoeften centraal staan: relatie,

Basisboek – Hoofdstuk 12 Stimuleren van creatief denken

Creatief denken is een essentiële vaardigheid en speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van leerlingen met kenmerken

Basisboek – Hoofdstuk 11 Recht doen aan verschillen door te differentiëren

Differentiatie is het bewust inspelen op verschillen tussen leerlingen om het maximale leerrendement te behalen. De basis ligt

Basisboek – Thema 3 Inspelen op educatieve behoeften

In deel drie van het Basisboek (Hoog)begaafdheid voor po en vo staat inspelen op de educatieve behoeften van

Wat verstaan we onder… window of tolerance?

De “window of tolerance” verwijst naar het bereik van activatieniveau waarin een persoon effectief kan functioneren, emoties kan

Wat verstaan we onder… verdedigingsmechanismen?

Verdedigingsmechanismen zijn onbewuste strategieën die mensen gebruiken om zichzelf te beschermen tegen angst, stress of interne conflicten. Ze

Wat verstaan we onder… tutorleren?

Tutorleren is een manier van leren waarbij één persoon een ander actief begeleidt bij het begrijpen en toepassen