Haalbaar organiseren
Op deze pagina vind je al onze content over haalbaar organiseren.
Animatie: het thema in het kort
Basisboek (Hoog)begaafdheid voor po en vo
Animaties
- Inleiding: Haalbaar organiseren
- Hoofdstuk 16: Onderwijsaanpassingen in een reguliere groep
- Hoofdstuk 17: Onderwijsaanpassingen buiten de klas, binnen de school
- Hoofdstuk 18: Bovenschoolse voorziening voor begaafde leerlingen: de tip van de piramide
- Hoofdstuk 19: Brede randvoorwaarden voor het haalbaar organiseren van voltijdsonderwijs voor leerlingen met kenmerken van begaafdheid
- Hoofdstuk 20: Een dekkend aanbod dat echt het verschil gaat maken!
Materialen
Werkopdrachten voor opleiders
Jargonwoordenboek
- Ambidextrie
- Attitudevorming
- Begaafdheidsonderwijs
- Bovenbestuurlijke samenwerking
- Bovenschoolse voorziening
- Buitengewoon onderwijs ( bijzonder onderwijs)
- Coachende gespreksvoering
- Co-creatie
- Curatief perspectief
- Curriculum
- Dubbel bijzondere leerlingen
- Externe motivationele bronnen
- Feedback, feedforward, feed up
- Labels of diagnose
- Ketenverwijzingen
- Mentaal rijpingsproces
- Metacognitie
- Mindset
- Modelen
- Motiverende gespreksvoering
- Motiverende en coachende gespreksvoering
- Ontwikkelingsperspectiefplan
- Pedagogische sensitiviteit
- Psychologische basisbehoeften
- Regionaal dekkend aanbod
- Regulier onderwijs
- Rubrics
- Rudimentaire analyse
- Rijksbekostiging (BRIN-nummer )
- Schoolaanwezigheid
- Schoolondersteuningsprofiel
- Signaleringsinstrumenten
- Stakeholders
- Stamschool
- Symbioseovereenkomst
- Systeemlagen van Bronfenbrenner
- Systematisch observeren
- Taakinitiatie
- Urgentiebesef
- Voicing
- Voltijdsvoorzieningen
- Zelfdeterminatietheorie
- Zelfreflectie
- Zelfreflectie en metacognitie
- Zelfstandigheid, zelfsturend zijn, zelfsturend leren
- Zone van naaste ontwikkeling
- Zorgplicht
- Zwaarbelaste klas
Alle kennisbank-items
Hieronder vind je alle kennisbankitems die horen bij het thema Haalbaar organiseren.
Basisboek – Hoofdstuk 20 Een dekkend aanbod dat het verschil gaat maken
Een regionaal dekkend netwerk voor het onderwijs aan leerlingen met kenmerken van (hoog)begaafdheid veronderstelt intensieve samenwerking in een
Basisboek – Hoofdstuk 19 Brede randvoorwaarden voor haalbaar organiseren voltijds HB-onderwijs
Als leerlingen eenmaal instromen op een afdeling voor voltijdsonderwijs voor (hoog)begaafde leerlingen, dan hebben ze veelal een periode
Basisboek – Hoofdstuk 18 Bovenschoolse voorziening voor begaafde leerlingen
Het onderwijs voor leerlingen met kenmerken van (hoog)begaafdheid kun je in je school in een piramidemodel organiseren. Elke
Basisboek – Hoofdstuk 17 Onderwijsaanpassingen buiten de klas binnen de school
Niet alle (hoog)begaafde leerlingen kunnen binnen het reguliere aanbod voldoende tot hun recht komen; voor hen is maatwerk
Basisboek – Hoofdstuk 16 Onderwijsaanpassingen in een reguliere groep
Differentiatie is een essentieel onderdeel van goed onderwijs. Het doet echter wel een groot beroep op het klassenmanagement
Basisboek – Thema 4 Haalbaar organiseren
In deel vier van het Basisboek (Hoog)begaafdheid voor po en vo staat de organisatie van het onderwijs aan
Wat verstaan we onder… zorgplicht?
Zorgplicht in het onderwijs verwijst naar de wettelijke en morele verantwoordelijkheid van scholen om ervoor te zorgen dat
Wat verstaan we onder… zelfstandigheid, zelfsturend zijn en zelfsturend leren?
Zelfstandigheid, zelfsturend zijn en zelfsturend leren zijn drie opeenvolgende niveaus van autonomie bij leerlingen. Zelfstandigheid betekent dat een
Wat verstaan we onder… zelfreflectie en metacognitie?
Zelfreflectie en metacognitie lijken op elkaar, maar richten zich op verschillende aspecten van ons denken en handelen. Zelfreflectie










