Inspelen op educatieve behoeften
Op deze pagina vind je al onze content over inspelen op educatieve behoeften.
Animatie: het thema in het kort
Basisboek (Hoog)begaafdheid voor po en vo
Animaties
Materialen
Werkopdrachten voor opleiders
Jargonwoordenboek
- Activatieniveau
- Ambigue figuur
- Analogieën
- Asynchrone ontwikkeling
- Attributenlijst
- Atypisch gedrag
- Brainwriting
- Basisbehoeften relatie, competentie, autonomie
- Blended learning
- Cognitief sterke leerlingen
- Cognitieve vaardigheden
- Comfortzone
- Context
- Convergente differentiatie
- Convergent en divergent denken
- Coping-strategieën
- Creativiteit en creatieve denkvaardigheden
- Denkhoeden van De Bono
- Denksleutels van Tony Ryan
- Denkvierkanten
- Divergente differentiatie
- Formatief begeleiden
- Galerijmethode
- Gecompacte basis
- Gepersonaliseerd leren
- Hyperarousel/hypoarousal
- Integrerende didactiek
- Interdisciplinair karakter van creativiteit
- Interdisciplinaire inzichten
- Innovatief denken
- Intrinsieke motivatie
- Kennisconstructie
- Kwaliteitscyclus
- Lateraal denken
- Mastery learning
- Memoriseren
- Metacognitief gedrag
- Methodegebonden toets
- Microles
- Misdidactiek
- Mitsubishi-methode
- Morfologische synthese
- Onderwijsparadigma
- Ontwikkelingspotentieel
- Paradoxale behoeften
- Phillips 66-methode
- Planmatige differentiatie
- Pre-university programma’s
- Psychologische stoornis
- Psychosociale risico’s
- Scaffolding
- Sensorische prikkels
- Stressnetwerk
- Talentontwikkelingsmodel van Subotnik
- Taxonomie van Bloom
- Taxonomie van Marzano en Kendall
- Theorie van Maslow
- Theorie van Sternberg
- Trauma
- Tutorleren
- Verdedigingsmechanismen
- Windows of tolerance
Alle kennisbank-items
Hieronder vind je alle kennisbankitems die horen bij het thema Inspelen op educatieve behoeften.
Basisboek – Hoofdstuk 15 Moeilijk verstaanbaar gedrag
Het is een vooroordeel dat (hoog)begaafde kinderen sociaal en emotioneel minder adequaat zouden zijn. Dit vooroordeel leidt tot
Basisboek – Hoofdstuk 14 Pedagogische en didactische valkuilen
Didactiek en pedagogiek zijn de ‘superkrachten’ om anderen te ondersteunen bij het leren. Hoe je deze ‘superkrachten’ gebruikt
Basisboek – Hoofdstuk 13 Rijk en wijs onderwijs
Goed leraarschap begint bij het opbouwen van een veilige pedagogische relatie, waarin de psychologische basisbehoeften centraal staan: relatie,
Basisboek – Hoofdstuk 12 Stimuleren van creatief denken
Creatief denken is een essentiële vaardigheid en speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van leerlingen met kenmerken
Basisboek – Hoofdstuk 11 Recht doen aan verschillen door te differentiëren
Differentiatie is het bewust inspelen op verschillen tussen leerlingen om het maximale leerrendement te behalen. De basis ligt
Basisboek – Thema 3 Inspelen op educatieve behoeften
In deel drie van het Basisboek (Hoog)begaafdheid voor po en vo staat inspelen op de educatieve behoeften van
Wat verstaan we onder… window of tolerance?
De “window of tolerance” verwijst naar het bereik van activatieniveau waarin een persoon effectief kan functioneren, emoties kan
Wat verstaan we onder… verdedigingsmechanismen?
Verdedigingsmechanismen zijn onbewuste strategieën die mensen gebruiken om zichzelf te beschermen tegen angst, stress of interne conflicten. Ze
Wat verstaan we onder… tutorleren?
Tutorleren is een manier van leren waarbij één persoon een ander actief begeleidt bij het begrijpen en toepassen










