Thema’s
Het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid ondersteunt (onderwijs)professionals en het veld van experts − maar ook ouders − door op allerlei manieren kennis te delen rondom verschillende thema’s.
Binnen elk thema vind je een video met een korte toelichting en een brochure met uitgebreide informatie. Daarnaast staat er bij elk thema bijvoorbeeld ook een samenvatting, zijn er interviews met experts, leraren en ouders en delen we in onze kennisbank nog veel meer (praktische) materialen.
Via onze nieuwsbrief houden we je graag op de hoogte van onze gratis webinars, (online) bijeenkomsten en nieuwe publicaties of thema’s.
De thema’s op een rijtje
In 2025 verschijnt op nieuwe thema’s meer content en volgt er op thema’s die we nu al aanbieden weer nieuwe content.
Wat verstaan we onder…
In onze brochures staan soms begrippen die wellicht niet voor iedereen bekend zijn. Daar geven we altijd uitleg bij door middel van een video. Hieronder vind je al deze begrippen in alfabetische volgorde.
- Achievement Orientation Model
- Het belang van peers
- Beschikbaarheidsdeficiëntie
- Bewust onbekwaam
- Casestudy
- Conformiteit en individualiteit
- Copingmechanismen
- Co-regulatie
- Convergente differentiatie
- Crisogene ontwikkeling
- Directe instructiemodel
- Divergente differentiatie
- Dynamisch testen
- Ecologie van de leerling
- Educatieve behoeften
- Educatieve context
- Emotieregulatie en executieve functies
- Emotionele intensiteit
- Emotionele ontwikkeling
- Empirisch onderzoek
- Executieve vaardigheden
- Extracurriculair activiteiten
- Fluïde intelligentie
- Formatief toetsen
- Formele identificatie
- Funderend onderwijs
- Gekristalliseerde intelligentie
- Goodness-of-fit
- Heterogene groep/setting
- Identiteit
- Jeugdgezondheidszorg/hulp/zorg
- Kerndoelen van het onderwijs
- De klinische praktijk
- Kwalitatieve (multiple) casestudies
- Leerfrustratie
- Leergedragondersteunende strategieën
- Logisch redeneren
- Medischmodeldenken
- Meta-analyse
- Metacognitieve feedback
- Nature nurture
- Neuroplasticiteit
- Niet-weten-vaardigheden/soorten vragen
- Onderleren/onderpresteren
- Paradigma
- Passieve en actieve woordenschat
- Pedagogische sensitiviteit
- Peergrouponderwijs
- Productiedeficiëntie
- Psychologische identificatie
- Regievoerder
- Risicovol spelen
- Rubric
- Scaffolding
- Schaal- en indexscore
- Scoreprofiel
- Self-efficacy
- Sociale ontwikkeling
- Stereotypen
- Stressoren
- Taxonomie van Bloom
- Theory of Mind
- Trauma
- Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek
- Variawet
- Vergelijken met een lokale normgroep
- Verwachtingspatronen
- Vrije keuze voor het onderwijs
- Zelfregulerend leren
- Zone naastgelegen ontwikkeling
- Zwaarbelaste groep

