Thema’s
In de nabije leefomgeving van elk (hoog)begaafd kind moet de noodzakelijke ondersteuning aanwezig zijn, zodat deze zich optimaal en evenwichtig kan ontwikkelen. Het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid doet dit door – landelijk en regionaal – professionals en schoolleiders in het primair en voortgezet onderwijs te ondersteunen, en het veld van experts eromheen. Dat doen we onder andere door het maken van content op verschillende thema’s.
Hieronder vind je een overzicht van die thema’s die nu beschikbaar zijn. We bouwen de diepgang van de informatie die beschikbaar hebben in een thema op. Per thema zijn er een of meerdere animaties beschikbaar waarin we het thema in 2-3 minuten introduceren. We hebben per thema een samenvatting van de brochure gemaakt waardoor je een globaal beeld kunt krijgen wat in de brochure diepgaander wordt besproken. Je kunt ook meteen de hele brochure online lezen of downloaden. Verder is het mogelijk om de filmpjes die zijn opgenomen in een brochure ook afzonderlijk te bekijken zonder dat je daarvoor de brochure meteen hoeft te lezen.
In 2025 verschijnt op nieuwe thema’s meer content en volgt er op thema’s die we nu al aanbieden weer nieuwe content.
Differentiatie
- Bekijk hier de publicatie
- Bekijk hier de verschillende filmpjes op dit thema
- Bekijk hier het webinar op dit thema
Dubbel bijzondere leerlingen
Het jonge kind
Hoogbegaafdheid in het VO
Kansengelijkheid
Ouders
Peergrouponderwijs
- Bekijk hier de publicatie over peergrouponderwijs
- Bekijk hier de samenvatting van de publicatie
- Bekijk hier de verschillende filmpjes op dit thema
Schooluitval en thuiszitten
- Bekijk hier de publicatie over schooluitval en thuiszitten
- Bekijk hier de samenvatting van de publicatie
- Bekijk hier de verschillende filmpjes op dit thema
- Bekijk hier het webinar op dit thema
Sociaal-emotionele ontwikkeling
- Bekijk hier de publicatie
- Bekijk hier de verschillende filmpjes op dit thema
- Bekijk hier het webinar op dit thema
Overige webinars
- Anxiety and Stress, Dr. Teresa Boatman (Engels)
- Fostering Creativity in the Classroom: Teaching Creatively and Teaching for Creativity, Denise S. Fleith (Engels)
- Universal Design for Learning, Dr. Claire Hughes (Engels)
- Bevindingen monitoronderzoek subsidieregeling ‘Begaafdheid in po en vo 2019-2024’
- Different Conceptualizations of Strength-Based Methodologies and Practices for Twice-Exceptional Neurodiverse Learners: Teacher and Family Perspectives, Michelle Ronksley-Pavia (Engels)
- Sifting Through the Essentials of Gifted Education for Talent Cultivation: Separating the Wheat from the Chaff, Del Siegle (Engels)